اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سلکتور گیربکس همانطور که از نام آن پیدا است به معنای انتخاب کننده دنده است. وظیفه سلکتور تعویض دنده و نشان دادن دنده است که بر روی گیربکس نصب شده و به وسیله سیم کشی ها به کامپیوتر گیربکس متصل می شود و از این راه با گیربکس ارتباط دارد. برخی مواقع تنظیم نبودن این تجهیزات می تواند علت خرابی سلکتور گیربکس و بروز مشکلاتی باشد که در این مقاله از استادکار قصد داریم به آن بپردازیم، پس با استادکار همراه باشید.

سلکتور گیربکس چیست؟
سلکتور گیربکس قطعه ای در خودرو است که به راننده اجازه می دهد تا چرخ دنده ها را بسته به نیاز خود تغییر دهد. در واقع با استفاده از سلکتور گیربکس فرد این امکان را دارد تا دنده های خودرو را به بالا یا پایین تغییر دهد. کار سلکتور مشخص کردن حالت دنده و روشن کردن چراغ دنده عقب است. سرعت چرخ ها، نسبت دنده و چرخش موتور در دقیقه، سه عامل مهم در مکانیسم انتخاب دنده هستند. در مورد سلکتور گیربکس اتوماتیک اطلاعات از قبل وارد سیستم کامپیوتری دستگاه شده و با تنظیم گاز و ترمز، ماشین برنامه ریزی می کند که چطور دنده ها را تنظیم کند.

اهمیت تنظیم سلکتور گیربکس
تنظیم سلکتور گیربکس روی نحوه کارکرد آن تأثیر زیادی دارد. اگر دوست دارید خودتان این کار را انجام دهید و از پرداخت هزینه های اضافی برای تنظیم این تجهیزات در اتومبیل خود معاف شوید، بهتر است در این بخش همراه ما باشید. همان طور که پیش تر نیز ذکر شد کار سلکتور تعیین حالت دنده و روشن کردن چراغ مربوط به دنده عقب است. زمانی که این چراغ روشن نمی شود، اگر سیستم برقی ماشین دچار مشکل نشده باشد و چراغ سالم باشد، احتمالاً مشکلی در سلکتور گیربکس اتفاق افتاده است. از طرف دیگر نشان دادن حالت دنده روی صفحه نمایش ماشین نیز بر عهده سلکتور است که اگر این بخش درست تنظیم نباشد، پیام ها به درستی به ای سی یو منتقل نمی شود و عملکرد خودرو دچار مشکل خواهد شد.

مثلاً اگر در خودروهای دنده اتوماتیک سلکتور گیربکس تنظیم نباشد، زمانی که دنده روی حالت R یا D قرار بگیرد، برای اینکه به گیربکس ضربه وارد نشود، ماشین روشن نمی شود. برای روشن کردن ماشین تنها باید دنده را روی حالت N یا P قرار دهید. حال تصور کنید که سلکتور گیربکس شما تنظیم نباشد، در این شرایط پیام درستی به ای سی یو منتقل نمی شود و احتمالاً ماشین شما استارت نمی خورد.

روش تنظیم سلکتور گیربکس
برای تنظیم سلکتور گیربکس به ابزارهای زیر نیاز دارید:

اهم متر مجهز به بیزر
دو متر سیم نازک
یک آچار تفنگی یا ستاره ای
دو سر سیم تخت


برای تنظیم سلکتور گیربکس درب موتور را باز کنید و هواکش را از محل نصب خود جدا نمایید:
دنده ماشین را روی حالت N قرار دهید و سوئیچ را باز کنید.حال دقت کنید که روی گیربکس یک قطعه پلاستیکی سیاه که دسته ای سیم از آن خارج شده وجود دارد. سیم ها به وسیله دو پیچ درون شیارهایی به گیربکس متصل شده اند که با چرخاندن سلکتور به سمت جلو و عقب حرکت می کنند.

بر روی سلکتور گیربکس یک مفصل برنجی وجود دارد که وسط آن حفره ای مربعی تعبیه شده است. شما باید بدون بلند کردن این مفصل، پیچ های کنار آن را شل کنید و آن را طوری تنظیم کنید که سلکتور گیربکس با کمی نیرو بتواند به چپ و راست بچرخد.
حال دو طرف سیم تخت را به دو سمت رشته سیم نازک متصل نمایید و دو سر دیگرش را نیز به اهم متر وصل کنید.
دو سر سیم را به دو پینی که در سلکتور تعبیه شده وصل کنید.
در این مرحله اهم متر را روشن کنید و بیزر یا بوق آن را نیز فعال نمایید.
کمتر از دو میلی متر سلکتور را به چپ و راست چرخش دهید تا اهم متر بوق بزند. درست در قسمتی که بوق شروع شد، روی بدنه سلکتور گیربکس علامت بزنید. سپس باز هم سلکتور را بچرخانید تا بوق قطع شود و درست در قسمتی که بوق قطع شد، علامت بزنید.
بین دو قسمت علامت گذاری شده منطقه درست سلکتور مشخص شده است و هر چقدر این کار دقیق تر انجام شود، حساسیت سلکتور گیربکس نیز بیشتر خواهد بود.
در این مرحله باید پیچ ها را سفت کنید و برای این کار کم کم پیچ راست و چپ را با هم می بندید.
بعد از اتمام کار، امتحان کنید که صدای بیزر در دنده N شنیده شود. اگر با سفت کردن پیچ ها صدای بوق قطع شود، احتمالاً سلکتور گیربکس دچار مشکل شده است و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.
بعد از این کار نوبت تنظیم کابل است. در انتهای کابل روی سلکتور بخشی نارنجی رنگ که توسط قسمت دیگری به رنگ زرد یا کرم محصور شده وجود دارد. بخش روی آن را با دست کنار بکشید و قسمت نارنجی را به سمت بالا ببرید. مراقب باشید تا مفصل تکان نخورد و دنده روی N باشد. حال کلید نارنجی را به پایین فشار دهید و کاور کرم رنگ را به جلو ببرید تا قفل شود. با همین راهکار کابل شما تنظیم می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>