گواهی مبدا چیست ؟
به طور کلی می توان گواهی مبدا را به نام سندی شناخت که نشان دهنده محل ساخت کالا می باشد و توسط اتاق بازرگانی کشوری که محصول در آن تولید شده است تنظیم می گردد و طبق فرمی که اتاق بازرگانی بین المللی ارائه داده است صادر می گردد.
گواهی مبدا در صادرات چه اهمیتی دارد؟
زمانی که واردات و صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگری صورت می گیرد، سندی به نام گواهی مبدا دارای اهمیت می باشد. کشور وارد کننده یک کالا به دریافت گواهی مبدا اهمیت زیاد می دهد.
این گواهی توسط مراجع ذیصلاح یک کشور تایید شده و آن کالا را متعلق به آن کشور می دانند. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که دقیقا صادر کننده گواهی مبدا چه کسی و چه سازمانی است؟ قبلا مبدا کالا را کشور سازنده کالا می دانستند، ولی امروزه با بهبود قوانین تجارت جهانی و قوانین تعیین مبدا کالا، مبدا را بر اساس تغییرات مراحل تکمیل کالا و مشخصات تعرفه بندی و کد سیستم تعیین می کنند.
به طور کشور مبدا کالا کشوری است که در آن کالای موضوع گواهی مبدا ساخته، تولید و پردازش می شود. یکی از کاربرد های مهم گواهی مبدا دریافت تخفیفات از طریق آن می باشد. این سند برای دو طرف خریدار کالا و مسئولان کشوری که محصول را وارد می کند اهمیت فراوانی دارد.
گواهی مبدا:
اهمیت این سند از نظر خریدار کالا در اینجا معلوم می شود که چون خریدار در مکان دیگری از دنیا است، برای اینکه از صحت و کیفیت کالا مطمئن شود گواهی مبدا را چک می کند فقط باید این گواهی از طریق مسیرهای قانونی صادر شده باشد تا بتوان به آن اطمینان نمود.
در کشور مقصد گواهی مبدا یک کالا برای مراکز مهم و اساسی مانند بانک ها، وزارتخانه های مختلف و مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، مهم و ضروری است و در صورت دریافت کالا می توانند این سند را در خواست کنند.
در بین تمام مراکز گمرک و در مواردی وزارتخانه های صنعتی و بانک ها به این سند به دلیل مشخص شدن کیفیت کالا وتعرفه های ترجیحی، علامت تجاری، ممنوعیت ها و محدودیت ها و قرارداد های تهاتری اهمیت بیشتری پیدا می کند.
مراحل دریافت گواهی مبدا چگونه است؟
برای دریافت گواهی مبدا باید از طریق سازمان های صادر کننده این گواهی اقدام کرد. در مناطق آزاد معمولا سازمان منطقه آزاد و در مناطق دیگر اتاق بازرگانی صنایع و معادن مسوول این کار می باشند. در سال 1923 با تشکیل کنوانسیون بین المللی ژنو و برای ساده کردن تشریفات گمرک به دولت ها مجوز داد تا سازمان ها و مراکزی را برای صدور این سند ایجاد نمایند.
اتاق بازرگانی مسوول تشخیص اینکه یک کالایی نیاز به این سند دارد یا نه نیست و فقط وارد کننده یک کالایی باید بداند که آیا نیاز به گواهی مبدا وجود دارد. ممکن است گواهی گم شود در این صورت باید نامه ای تنظیم کنید و مفقودی آن را اعلام کنید و در خواست یک گواهی جدید را داشته باشید و اگر مشکلی در این رابطه به وجود بیاید باید عواقب آن را بپذیرید.
دریافت این سند از طریق سایت صدور گواهی مبدا:
زمانی که به سایت صدور گواهی مبدا که همان سایت بازرگانی هوشمند می باشد مراجعه می کنید با شماره کارت بازرگانی وارد سایت می شوید و مشخصات کارت بازرگانی را در آن قسمت وارد می کنید، بعد از پرکردن بخش های مربوط وارد صفحه ای می شوید که دارای بخش گواهی مبدا می باشد. در مرحله بعد باید شماره اظهارنامه صادراتی را وارد نمایید. در ادامه پر کردن فرم ها در ثبت اظهار نامه مشخصات اظهارنامه وارد می گردد. در قسمت بعد اطلاعات کارت بازرگانی که از قبل وجود داشته دیده می شود و صرفا باید شماره همراه فرد درخواست کننده نوشته شود.
در مرحله بعد اطلاعات نوشته خواهد شد که همگی به صورت لاتین وارد می شود. بعد از مشخصات حمل و نقل به مشخصات کالا می رسیم. کالای مورد نظرتان را از لیست انتخاب می کنید و سپس مدارک لازم را در سامانه بارگذاری می کنید.
مدارکی که برای تنظیم این سند به آن نیاز دارید شامل:
انواع گواهی مبدا آشنا شوید:
انواع گواهی مبدا را بر اساس مقصدی که قرار است کالا فرستاده شود صادر می کنند. گواهی مبدا در ایران به سه شکل وجود دارد:
برخی از کشورها مانند سنگاپور، تایوان، چین، مالزی، هنگ کنگ، و کره می توانند از دو نوع فرم استفاده نمود.
چه مشخصاتی در گواهی مبدا باید تکمیل گردد؟
برخی نکات در مورد گواهی مبدا:
اگر مشخصاتی که در پروانه گمرکی برای صادر کننده نوشته شده است با آنچه که در بارنامه نوشته شده است متفاوت باشد، اگر صادرکننده در بارنامه خود دارای کارت بازرگانی معتبری باشد و درخواست دریافت گواهی مبدا به نام خود را داشته باشد باید صادر کننده پروانه طی در خواستی به واحد صدور این سند پروانه صادراتی خود را به نام صاحب بارنامه واگذار نماید و هر دو طرف باید کارت بازرگانی داشته باشند.
هزینه صدور گواهی مبدا برای کسانی که کارت بازرگانی دارند یکسان است و کسانی که کارت بازرگانی ندارند کالاهای ساخت خارج از کشور هزینه دو برابر می شود. این مبلغ به حساب اتاق بازرگانی واریز میشود.
نکات مهم:
صادر کننده گواهی مبدا آن را امضا می کند و صاحب کارت بازرگانی می تواند به صورت رسمی گواهی مبدا را به اعضای دیگر هیئت مدیره واگذار نماید.
قبل از انتقال، نمونه امضا فرد جدید باید به واحد صدور معرفی شود. هر گونه اشتباه تایپی در گواهی میتواند با پرداخت مقداری هزینه رفع گردد.اگر مشخصات اصلی دچار مشکل شده است باید بارنامه جدید را ارائه بدهند تا تغییرات اعمال شود.
اگر صادر کننده مواد فاسد شدنی مثل میوه و یا گل وگیاه و لبنیات و ماهی را برای صادرات داشته باشد میتواند با ارائه تعدنامه کتبی تا یک هفته بعد، بدون دادن مدارک گواهی مبدا را دریافت نماید.
اگر کالای صادراتی زیاد باشد صادر کننده باید در قسمت مشخصات AS PER ATTACH PAKING LIST NO DATE را وارد کند و شماره PAKING LIST را در گواهی مبدا وارد نماید. سپس این لیست به همراه گواهی را امضا نماید.
اگر بخواهید برای صادرات کالاهای خارجی گواهی مبدا بگیرید، باید با ارائه مدارک ورود کالا بارنامه حمل به ایران و پروانه ورود و مدارک خروجی شامل پروانه گمرکی صادراتی بارنامه حمل از ایران به کشور مقصد، این سند دریافت نمایید. هزینه دو برابر محاسبه خواهد شد.