اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات خودرو:

خودروهای سواری از لحاظ تعرفه بندی به دو بخش تقسیم می شوند.

1- بخش اول: خودروهای با حجم موتور تا 2000 سی سی و کمتر ( بنزینی)

این خودروها مشمول 40 درصد حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده هستند.

2- بخش دوم خوروهای با حجم موتور 2001 تا 2500 سی سی ( بنزینی)

این خودروها مشمول 55% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده می باشد.

3- بخش سوم: خودروهای با حجم موتور 2501 سی سی و بیشتر ( بنزینی)

مشمول 75 % حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده

قسمت دوم: خودروهای گازوئیلی ( دیزلی)
1- بخش اول: خودروهایی با حجم موتور لغایت 2500 سی سی متر مکعب

این خودروها مشمول 32% حقوق ورودی و 8 درصد ارزش افزوده

2- بخش دوم: خودروهایی با حجم موتور 2501 سی سی و بیشتر

این خودروها مشول 55 درصد ارزش افزوده و 8 درصد ارزش افزوده می باشند.

حال با این مقدمه کارمان را برای یک خودروی خارجی شروع می کنیم.

قبل از همه چیز شما می بایستی خودروی خود را انتخاب کنید. با توجه به اینکه درصد حقوق ورودی همه خودروهای قابل ورود بخش اول یکی می باشد پس تفاوت قیمت خودروها و مزیتهای هر کدام در داخل نیز در خارج از کشور وجود دارد. حتی شما می توانید از قیمت این خودروها در گمرک در این بخش اطلاع کسب نمایید.

دقت داشته باشید که شما اگر قیمتی کمتر از قیمت های تصویب شده گمرک خرید خود را انجام دهید در گمرک قیمت مصوب منظور خواهد شد و حقوق ورودی و ارزش افزوده با توجه به قیمتهای مصوب ( لینک 1، لینک 2) محاسبه خواهد شد اما اگر قیمت خرید شما بالاتر از نرخ مصوب باشد قیمت بالاتر شما منظور می گردد.

حال که شما خودروی خود را انتخاب کردید می بایستی یک فروشنده معتبر پیدا کنید تا از آن خودرو را خریداری کنید در واقع بیشتر اصولی که در تجارت داخلی اتفاق می افتد در تجارت خارجی نیز با ابعاد بیشتری اتفاق می افتد.

شما برای خرید دو راه دارید:
یا اینکه فروشنده معتبر خود را از طریق اینترنت پیدا می کنید و یا با یک مسافرت به کشور مورد نظر خود خودروی دلخواه خود را می خرید. لازم است بدانید که شرکتهای بزرگ وارداتی کشور خرید خود را از کارخانه سازنده و با تعداد بالاتر انجام می دهند و در نتیجه قیمت خرید آنها کمتر از خرید شما و هزینه های آنها کمتر می باشد.

در بحث استعلام قیمت تنها به یک شرکت و حتی یک کشور تمرکز نکنید و دایره استعلام قیمت را به چند شرکت و کشور گسترش دهید.

بهتر است قیمتهای خود را به صورت CFR یا CPT اخذ کنید. اگر فروشنده شما قیمت فوب را اعلام کرد می بایستی قیمت حمل از کشور مبدا تا ایران را نیز به قیمت فروش فاکتور اضافه کنید و تا بدانید کالای شما به چه قیمتی وارد یکی از بنادر و یا گمرکات داخلی مجاز برای ترخیص خودرو خواهد شد. باید بدانید که همه گمرکات کشور مجاز به ترخیص خودرو نیستند و شما در این لینک می توانید گمرکات مجاز را شناسایی کنید.

آیا خود صاحب کارت بازرگانی هستید ؟
برای واردات خودرو شما همانند واردات سایر کالاهای با ماهیت تجاری می بایستی دارای کارت بازرگانی باشید یا آن را توسط شخصی که دارای کارت بازرگانی است وارد کنید.

ما در اینجا مزایای و معایب هر دو روش را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

1- واردات با کارت بازرگانی خود

اگر شما کارت بازرگانی ندارید می بایستی که کارت بازرگانی تهیه کنید. برای داشتن کارت بازرگانی علاوه بر داشتن شرایط لازم برای اخذ این کارت هزینه ای نزدیک به 500 هزار تومان بر شما تحمیل می شود. اما شما با اخذ این کارت می توانید علاوه بر ماشین دلخواه خودتان دیگر کالاهای خارجی را به نام خود وارد نمایید.

مزایا:

1- سند گمرکی ماشین و کارت اولیه خودرو به نام خود شما صادر می شود و علاوه بر آن شما هزینه ای بابت نقل و انتقال مالکیت در دفترخانه اسناد رسمی پرداخت نمی کنید.

2- مالیات نقل و انتقال به شما تعلق نمی گیرد.

3- ریسک واردات خودرو با نام شخص دیگری را ندارید

4- همه فاکتورها و هزینه ها با نام شما صادر می شود و به حل مشکلات مالیاتی شما کمک می کند.

5- هزینه ای بابت استفاده از کارت بازرگانی دیگران پرداخت نمی کنید.

معایب:
1- اگر شما کارت بازرگانی نداشته باشید و برای اولین بار می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید هزینه ای نزدیک 500 هزار تومان پرداخت می کنید و علاوه بر آن یک هفته می بایستی برای دریافت این کارت وقت بگذارید.

2- چون خودرو با نام شما وارد می شود مشمول مالیات واردات می شوید

3- می بایستی در سیستم ثبتارش، گمرک ثبت شوید.

روش دوم: واردات خودرو با کارت بازرگانی اشخاص دیگر

لازم است بدانید وقتی شما خودروی خود را با استفاده از کارت دیگران وارد می کنید تمام ریسکهای ناشی از این کار را می پذیرید. یعنی صاحب کارت بازرگانی صاحب خودروی شما می باشد و مهم ترین اسناد احراز مالکیت به نام صاحب کارت بازرگانی صادر می شود. مگر اینکه شما با نماینده صاحب کارت بازرگانی که اختیار کامل داشته باشد و یا شخص صاحب کارت بازرگانی قرارداد امضا کرده و تضمینات لازم را اخذ نمایید و یا از اشخاص مورد اعتماد خودتان برای این امر استفاده کنید.

اگر شما از کارت بازرگانی اشخاص دیگر استفاده کنید می بایستی برای هر دلار بین 30-40 تومان پول حق استفاده از کارت بازرگانی پرداخت کنید. همچنین می بایستی بابت نقل انتقال خودرو هزینه دفترخانه و مالیات نقل و انتقال پرداخت کنید.

مهم ترین حسن استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر این است که شما دیگر مالیاتی بابت واردات خودرو پرداخت نمی کنید و این مالیات بر عهده صاحب کارت بازرگانی می باشد.

حال ما هزینه های واردات خودر از طریق دریا را برای شما می نویسیم:
1- هزینه اخذ ترخیصیه: اگر با کانینر آمده باشد 600 تا 900 هزار تومان و اگر با بارج و به صورت فله وارد شده باشد 200 هزار تومان

2- پرینت اظهارنامه، ثبت پکینگ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک: 20 هزار تومان

3- هزینه لاک و مهر اظهارنامه: 5 هزار تومان

4- هزینه ی 8 در هزار استاندارد ( ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار)

Price (Fob)*iran customs exchange rate = Price (Rials)

Price (rials)*8/1000= Standards charges

5- ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود)

Freight charges * iran customs exchange rate = Freight charges ( Rials)

Freight charges ( Rials) * 10/100 = 10% vezarate rah

6- هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک:

ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک

ارزش ریالی کالا * 40 درصد = حقوق ورودی

(حقوق ورودی + ارزش ریالی) *8 درصد = مالیات بر ارزش افزوده

حقوق ورودی * 0٫5 % = عوارض هلال احمر

ارزش فوب * 5 درصد = عوارض واردات

عوارض هلال احمر+ مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک

7- هزینه انباردای: اگر کالا به بارج ارسال شده باشد هزینه های نزدیک 200 هزارتومان و اگر با کانتینر حمل شود هزینه ای نزدیک به یک میلیون تومان بابت استریپ کانتینر، انباردای، جابه جایی کانتینر می بایستی پرداخت کنید.

8- هزینه دموراژ کانتینر ( تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ به شما تعلق می گیرد.) هزینه ای بین 500هزار تا یک میلیون تومان

9- حق الزحمه ترخیص کار گمرکی بین 600 تا 1000000 ( بستگی به ارزش خودرو دارد و ممکن است تا 2 میلیون تومان نیز اخذ شود)

10- هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری

11- هزینه شماره گذاری کالا

12- مبلغ 250 هزار تومان نیز بابت خروج هر خودرو از گمرک عوارض خروج توسط گمرک دریافت می شود.

یکی از مهم ترین هزینه هایی که به واردات خودرو تعلق می گیرد در این مرحله است. مصوبه جدید دولت چنین است:

برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، از این پس خودروهای سواری، ون و وانت هایی که مصرف سوخت آنها زیر 6 لیتر است باید برای شماره گذاری هزینه اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده، خودروهای 6 تا 10 لیتر هزینه اسقاط 4 دستگاه و خودروهای بالای 10 لیتر هزینه اسقاط 6 دستگاه خودرو فروسوده را پرداخت کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>