اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شرکت های بزرگ خودروسازی و برندهای زیر مجموعه آن ها
بی ام و
شرکت Rapp Motorenwerke که در سال 1913 تأسیس شد و به ساخت پیشرانه های هواپیما می پرداخت، در سال 1917 به شرکت Bayerische Motoren Werke یا به اختصار BMW تغییر نام داد. بی ام و در سال 1922 به شرکت هواپیمایی Bayerische Flugzeug-Werke محلق شد تا گستره ی فعالیت خود را از ساخت پیشرانه، به ساخت موتورسیکلت (مدل R32) افزایش دهد. این شرکت آلمانی در سال 1928 با عرضه ی مدل 3/15 به صنعت خودروسازی وارد شد.

ساختار کلی و برندهای زیر مجموعه ی بی ام و پیچیده نیست و در 4 مورد زیر خلاصه می شود.

بی ام و (BMW)، برند آلمانی
مینی (Mini)، برند بریتانیایی
رولزرویس (Rolls-Royce)، برند بریتانیایی
دپارتمان موتورسیکلت بی ام و (BMW Motorrad)
دایملر
گروه دایلمر (Daimler-Motoren-Gesellschaft) یا به اختصار DMG در سال 1899 تأسیس شد. این شرکت در سال 1926 با شرکت Benz & Cie ترکیب شد تا گروه دایملر-بنز AG تشکیل شود.

نام مرسدس برای اولین بار در اوایل دهه ی 1900 مطرح شد. در آن دوران، امیل جلینک با خودروهای دایملر تحت عنوان مرسدس که به نام دخترش اشاره داشت، در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می کرد. به دلیل موفقیت های جلینک، در سال 1902 نشان مرسدس بر خودروهای دایملر نمایان شد.

دفتر اصلی دایملر AG در اشتوتگارت آلمان قرار دارد؛ برندهای زیرمجموعه ی این گروه از خودروهای برقی تا شرکتی که در ساخت اتوبوس های مدرسه فعال است را در بر می گیرد.
مرسدس بنز (Mercedes-Benz)، برند آلمانی
اسمارت (Smart)، برند آلمانی
کامیون های مرسدس بنز
فریت لاینر (Freightliner)، شرکت آمریکایی کامیون سازی
فوسو (Fuso)، شرکت ژاپنی کامیون و اتوبوس سازی تجاری
وسترن استار (Western Star)، شرکت آمریکایی کامیون سازی
بارات بنز (Bharatbenz)، شرکت هندی کامیون و اتوبوس سازی
ون های مرسدس بنز
اتوبوس های مرسدس بنز
سترا (Setra)، شرکت آلمانی اتوبوس سازی
توماس بیلت (Thomas Built)، شرکت آمریکایی اتوبو سازی (شناخته شده در ساخت اتوبوس های مدرسه)
جنرال موتورز
ویلیام سی.دورانت که در آن دوران مالک بیوک بود، در سال 1908 گروه جنرال موتورز را به عنوان یک شرکت هلدینگ برندهای خودروسازی تأسیس کرد. مدتی طول نکشید که شرکت های دیگر مانند اولدزموبیل (Oldsmobile) و کادیلاک هم به این گروه پیوستند. دفاتر مرکزی جنرال موتورز در دیترویت آمریکا واقع شده است.

این گروه که روزگاری مالکیت برندهای خودروسازی بسیاری را در اختیار داشت (بیش از 30 شرکت مختلف)، در سال 2009 با ورشکستگی روبرو شد. به دنبال این اتفاق، شرکت های اولدزموبیل، پونتیاک، ساترن و هامر تعطیل شدند. برندهای زیرمجموعه ی فعلی جنرال موتورز شامل موارد زیر است.
اتوبائوجن (Autobaojun)، شرکت چینی
بیوک (Buick)، برند آمریکایی
کادیلاک (Cadillac)، برند آمریکایی
شورولت (Chevrolet)، برند آمریکایی
GMC، برند آمریکایی
هولدن (Holden)، دپارتمان سابق جنرال موتورز استرالیا
جیفنگ (Jiefang)، شرکت چینی کامیون سازی
وولینگ (Wuling)، برند چینی

فیات-کرایسلر

در سال 2014، شرکت های ایتالیایی فیات و آمریکایی کرایسلر به هم پیوستند تا گروه خودروسازی فیات-کرایسلر تشکیل شود. جرقه ی جدی ترکیب این دو شرکت، در سال 2011 و با سهام دار شدن فیات شروع شد. مقامات شرکت ایتالیایی فیات به مرور سهم بیشتر کرایسر را خریداری کردند.

فیات (Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino یا به اختصار F.I.A.T.) در سال 1899 تأسیس شد. کرایسلر اما (Chrysler Motor Corporation) در سال 1925 متولد شد؛ البته والتر کرایسلر به عنوان مؤسس این شرکت آمریکایی، پیش از ایجاد کرایسلر در صنعت خودروسازی حضور فعال داشت. از لحاظ فنی دفتر مرکزی فیات-کرایسلر در لندن واقع شده است، اما بیشتر فعالیت های این گروه در دفاتر اصلی کرایسلر میشیگان آمریکا و فیات تورین ایتالیا انجام می شود.

سرجیو مارکیونه به عنوان مدیرعامل فیات-کرایسلر، مدیرعامل فراری و رئیس هیئت مدیره ی مازراتی حدود یک سوم سهام فیات-کرایسلر و بخش زیادی از سهام فراری را در اختیار دارد. با اینکه فراری از لحاظ منابع مالی، کاملاً مستقل است اما به دلیل نفوذ سرجیونه و رابطه ی نزدیک وی با خانواده های انجلی و الکان، تاحدودی زیر چتر گروه فیات-کرایسلر قرار می گیرد. برندهای زیر مجموعه ی فیات-کرایسلر، شامل چند شرکت ایتالیایی و آمریکایی معروف می شود.

کرایسلر (Chrysler)، برند آمریکایی
دوج (Dodge)، برند آمریکایی
جیپ (Jeep)، برند آمریکایی
رَم (Ram)، برند آمریکایی
فیات (Fiat)، برند ایتالیایی
آلفارومئو (Alfa Romeo)، برند ایتالیایی
دپارتمان خودروی تجاری Fiat Professional
لانچیا (Lancia)
مازراتی (Maserati)، برند ایتالیایی

فورد
هنری فورد در سال 1903 شرکت خودروسازی فورد را با سرمایه گذاری 12 نفر تأسیس کرد. این شرکت آمریکایی با عرضه ی مدل T به عنوان «خودروی مردمی» در سال 1908 تاریخ ساز شد؛ تا سال 1927، حدود 15 میلیون دستگاه از فورد مدل T ساخته شد.

با اینکه گروه خودروسازی فورد، پیش از این مالکیت شرکت هایی مانند استون مارتین و ولوو را در اختیار داشت، زیرمجموعه های فعلی آن فقط به 2 شرکت می رسد.

فورد (Ford)، برند آمریکایی
لینکلن (Lincoln)، برند آمریکایی

هوندا
سویچیریو هوندا و تاکئو فوجیساوا در سال 1948، شرکت هوندا را تأسیس کردند. این شرکت ژاپنی با تولید اولین موتورسیکلت هوندا در سال 1949 خط تولید کامل خود را آغاز کرد؛ پیش از این، فعالیت هوندا به تولید پیشرانه های موتورگازی محدود می شد.

هوندا در سال 1963 با دو مدل متفاوت، وانت T360 و خودروی اسپرت S500 به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد. دفتر مرکزی هوندا با 3 زیرمجموعه، در میناتو ژاپن قرار دارد.
هوندا (Honda)، برند ژاپنی
آکورا (Acura)، برند لوکس هوندا
Honda Powersports، دپارتمان دیگر وسائل نقلیه هوندا مانند موتورسیکلت، ATV و...

هیوندای
هیوندای ابتدا در سال 1947 در قالب یک شرکت ساختمانی تأسیس شد و سپس در سال 1967 به صنعت خودروسازی ورود پیدا کرد. اولین خودروی هیوندای با نام Pony در سال 1976 عرضه شد؛ این خودرو در واقع همان فورد کورتینا بود که تحت لیسانس هیوندای با این نام تولید شد.

شرکت کیا ابتدا با نام Kyungsung Precision Industry و با هدف تولید قطعات دوچرخه در سال 1944 تأسیس شد. در سال 1952 بود که این شرکت به رسمی به Kia تغییر نام داد. اولین خودروی تولیدی کیا وانت سه چرخه ی طراحی شده توسط مزدا بود که در سال 1962 تحت لیسانس این شرکت تولید شد.

کیا در سال 1997 ورشکسته شد که به همین دلیل با هیوندای ادغام شد. گروه خودروسازی هیوندای واقع در کره ی جنوبی، در حال حاضر 3 برند زیرمجموعه دارد.

هیوندای (Hyundai)، کره ی جنوبی
کیا (Kia)، کره ی جنوبی
جنسیس (Genesis)، کره ی جنوبی
پژو-سیتروئن
گروه خودروسازی PSA در سال 1976 با ادغام شرکت های فرانسوی پژو و سیتروئن تأسیس شد. این گروه که ابتدا با عنوان پژو-سیتروئن شناخته می شد، در سال 2016 به گروه PSA تغییر نام داد. این گروه در سال 2017، شرکت های اوپل و واکسهال را با قیمت 2 میلیارد و 300 میلیون دلار از گروه جنرال موتورز خریداری کرد.

گروه PSA هم اکنون به 5 شرکت زیرمجموعه تقسیم می شود.

پژو (Peugeot)، برند فرانسوی
سیتروئن (Citroën)، برند فرانسوی
DS، برند لوکس PSA
اوپل (Opel)، برند آلمانی
والکسهال (Vauxhall)، برند بریتانیایی
رنو-نیسان-میتسوبیشی
گرروه یا اتحاد رنو-نیسان در سال 2016 با ورداخت مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون دلار، شرکت ژاپنی میتسوبیشی را اختیار گرفتند. اتحاد شرکت های رنو و نیسان در سال 1999 شکل گرفت. اتحاد این دو شرکت دفتر مرکزی ندارد و فعالیت های کلی، از دفاتر اصلی رنو در فرانسه و نیسان و میتسوبیشی در ژاپن هماهنگ می شود.

گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی 10 برند زیرمجموعه ی کلی را دربرمی گیرد.
رنو (Renault)، برند فرانسوی
نیسان (Nissan)، برند ژاپنی
میتسوبیشی (Mitsubishi)، برند ژاپنی
داچیا (Dacia)، شرکت خودروسازی رومانیایی
آلپاین (Alpine)، تیونر وخودروساز فرانسوی
اینفینیتی (Infiniti)، برند لوکس نیسان
داتسون (Datsun)، برند ژاپنی
لادا (Lada)، شرکت خودروسازی روسی
رنو-سامسونگ (RSM)، شرکت خودروساز واقع در کره ی جنوبی
ونوشا (Venucia)، شرکت خودروساز چینی

تاتا
شرکت تجاری تاتا در سال 1868، توسط جمشیدجی نوشروانجی تاتا در شهر بمبئی هندوستان تأسیس شد. این شرکت در حوزه های مختلفی مانند پارچه تا مدیریت هتل های لوکس فعالیت داشت. گروه تجاری تاتا در سال 1907 در صنایع تولید آهن و فولاد آغاز فعالیت کرد و تاتاموتورز در سال 1945 تأسیس شد. پس از خرید برندهای جگوار و لندرور در سال 2008، تعداد شرکت های زیرمجموعه ی این گرو بزرگ هندی، به 4 برند رسید.

تاتا (Tata)، برند هندی
لندرور (Land Rover)، برند بریتانیایی
جگوار (Jaguar)، برند بریتانیایی
خودروهای تجاری تاتا دوو (Tata Daewoo)

تویوتا

تویوتا که ابتدا در تولید دستگاه های ریسندگی فعالیت داشت، در سال 1935 با عرضه ی وانت G1، دپارتمان خودروسازی خود را ایجاد کرد. در سال 1937، با تغییرات اساسی، گروه خودروسازی تویوتا تأسیس شد. اولین محصولات تویوتا، وانت GA و نسخه ی جدید G1 بود. این شرکت ژاپنی با 4 برند زیرمجموعه در حال فعالیت است.

تویوتا (Toyota)، برند ژاپنی
لکسوس (Lexus)، برند لوکس تویوتا
هینو (Hino)، خودروهای تجاری، برند ژاپنی
دایهاستو (Daihatsu)، برند ژاپنی

فولکس واگن
گروه خودروسازی فولس واگن، در سال 1937 با رهبری جبهه ی کارگری آلمانی (DAF) و زیر نظر آدولف هیتلر تأسیس شد. واژه ی فولکس واگن، به معنی «خودروی مردمی» است. این شرکت فرصت کافی برای تولید خودروهای انبوه پیدا نکرد و با آغاز جنگ جهانی دوم، تمرکز اصلی آن ساخت خودروهای نظامی بود.

مقامات این شرکت با تکیه بر شعار «خودروی مردمی» مدل افسانه ای بیتل (Beetle) را تولید کردند که رقم فروش آن از 21 میلیون دستگاه نیز عبور کرد. این غول خودروسازی آلمان بیش از 12 برند زیرمجموعه را در اختیار دارد.

فولکس واگن (Volkswagen)، برند آلمانی
آئودی (Audi)، برند آلمانی
بنتلی (Bentley)، برند بریتانیایی
بوگاتی (Bugatti)، برند فرانسوی
لامبورگینی (Lamborghini)، برند ایتالیایی
پورشه (Porsche)، برند آلمانی
سئات (SEAT)، برند اسپانیایی
اشکودا (Skoda)، برند جمهوری چک
مان (MAN)، شرکت آلمانی کامیون و اتوبوس سازی
اسکانیا (Scania)، شرکت سوئدی کامیون و اتوبوس سازی
خودروهای تجاری فولس واگن
دوکاتی (Ducati)، برند موتورسیکلت سازی ایتالیایی

جیلی
لی شوفو در سال 1986، گروه هولدینگ ژیانگ جیلی را تأسیس کرد که به دنبال آن، شرکت خودروسازی جیلی، در سال 1997 متولد شد. با اینکه سابقه ی این شرکت حتی به 2 دهه هم نرسیده است، اما با خریداری برندهای مطرح خودروسازی جهان، جیلی تقریباً در صنعت خودروسازی جهان شناخته شده است.

اخیراً مقامات جیلی با خرید سهم جدیدی از شرکت AB Volvo که در ساخت کامیون و اتوبوس های ولوو و رنو فعالیت می کنند، به دنبال مالکیت این برند نیز هستند.

جیلی (Geely)، برند چینی
ولوو (Volvo)، برند سوئدی
لوتوس (Lotus)، برند بریتانیایی
پروتون (Proton)، شرکت خودروسازی مالزیایی
لینک اند کو (Lync & Co)، شرکت خودروسازی چینی با تمرکز بر خودروهای برقی
یوآن چنگ (Yuan Cheng Auto)، شرکت خودروسازی چینی
ترافوگیا (Terrafugia)، شرکت آمریکایی فعال در ساخت خودروهای پرنده

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>