صادرات لباس:
یکی از مهمترین بخش ها برای تولید کنندگان پوشاک و برند ها، بازار مصرفی میباشد. متاسفانه در ایران به دلیل فرهنگ نامناسبی که میان هموطنانمان رایج شده، خرید لباسهای خارجی در اولویت قرار گرفته و بدون توجه به مضرات این کار، بازار داغی را برای پوشاک خارجی و قاچاق فراهم ساخته اند. با توجه به پتانسیل و ظرفیت تولید پوشاک در ایران و بازار حاکم، صادرات یکی از راه کارهای مناسب ایجاد رونق برای تولیدکنندگان لباس و برندهای ایرانی محسوب میگردد.
در شرایط فعلی تعدادی از همکاران ما در رشته های مختلف صنعت مد و لباس توانسته اند با صادرات محصولاتشان، چراغ فعالیت خود را روشن نگاه دارند و در این کار موفقیت قابل قبولی داشته اند. حال اینکه بسیاری از آنها دیگر تمایلی به ارائه محصولاتشان در ایران ندارند.
اما صادرات لباس از ایران دارای شرایط و پیش نیاز هاییست که برای قدم گذاشتن در ای راه واجب و لازم الاجرا می باشد و هر کشوری دارای موقعیت مناسب برای این کار نیست. در این مطلب برای عزیزانی که علاقه به دانستن تجربیات افرادی که در این راه موفق بوده اند برخی نکات و شرایط صادرات لباس را از زباناین فعالان بازگو و تحلیل کرده ایم.
صادرات لباس از ایران دارای چه شرایطی است؟
در امر صادرات پوشاک، کشور های زیادی به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند. کشور هایی همچون بنگلادش، چین، هند، ترکیه، تایلند و.. از قدرت های تولید و صادرات پوشاک در این زمینه محسوب می شوند و محصولاتشان دارای شاخصه های لازم برای صادرات می باشد.
از شاخصه های مهم برای صادرات می توان به قیمت، کیفیت، گستردگی تولیدات و زیبایی یک کالای مد و لباس اشاره کرد که این کشور ها به دلیل داشتن یک جای این شاخص ها، توانسته اند در صادرات لباس از دیگر کشورها پیشی گرفته و رتبه های برتر در این فعالیت را از آن خود نمایند و رقابت با این غول های لباس امری بسیار دشوار و طاقت فرسا است.
اما در این بین حفره ها و کمبود هایی وجود دارد که می توان به موفقیت در این کار خوشبین بود. برخی عوامل مانند جغرافیای کشورها، منابع در دسترس، روابط میان دو کشور، توانمندی های بومی تولید، تشابهات و تناقضات فرهنگی در سبک پوشش و عواملی از این دست باعث ایجاد یک سری موقعیت ها در صادرات لباس از ایران شده اند که امکان موفقیت در این کار را برای یک برند یا تولید کننده ایرانی فراهم ساخته است و از آنجایی که یک برند یا تولید کننده لباس ایرانی، از پتانسیل های خود آگاهی لازم را ندارد، معمولا این کار را نشدنی و غیر ممکن می دانند.
بیایید کمی از پتانسیلها صحبت کرده و آنها را بررسی کنیم:
نیروی کار در ایران:
زمانی که بحث از تولید می شود، اکثر نگاهها به شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز و.. منعطف میشود و خب مسلما در به دلیل بالا بودن هزینهها در این شهرها حقوق و دستمزد تولید بیشتری طلب میکند.
اما با سیری در میان شهرهایی با وسعت و هزینه های کمتر خواهیم یافت که نیروگیری در این مناطق، بسیار آسانتر است و شرایط رقابت در موضوع قیمت تمام شده را برای تولید کننده و کارآفرین مهیا میسازد و از آنجایی که ایرانیان توانایی بالایی در امر تحصیل و یادگیری مهارت دارند، شرایط را ویژه تر میسازد.
منابع و متریال در ایران:
ایران دارای منابع غنی و ذخایر عالی خدادادی در زمینههای دامپروری، کشاورزی و نفتی میباشد که لازمهی تولید متریالهای صنعت لباس است که متاسفانه مورد کم لطفی قرارگرفته و از طرف دیگر واردات بی رویه، باعث لطمه زدن به صنایع وابسته شده.
توانایی های بومی:
در فرهنگ ما ایرانیها، خیاطی و دوخت یکی از ارزشمندترین تخصص ها برای کدبانوها بعد از آشپزی محسوب میشود و به همین خاطر مهارت های دوزندگی و خیاطی در کشور ما دارای پتانسیل ارزشمندیست.
به غیر از آن صنایع دستی کشور ما دارای رتبه خوبی در مقیاس جهانیست که هر کشوری از این مزیت بهره نمی برد و بیشتر روی ماشین آلات در صنعت پوشاک تکیه کرده اند. همین موضوع یک برتری نسبی را در صنعت مد و لباس برای ایرانیان فراهم می کند که باز هم مورد کم لطفی مسئولین و سرمایه گذاران قرار میگیرد.
چه کشورهایی برای صادرات لباس از ایران مناسب می باشند؟
همانطور که ذکر کردیم، هرکشوری دارای شرایط لازم برای صادرات لباس از ایران نمی باشد ولی کشورهایی نیز هستند که برای این کار مستعد بوده و شرایط مناسبی را برای صادرات کالاهای ایرانی فراهم ساختهاند که از معروفترین آنها می توان به عراق، افغانستان، یمن، عمان، تاجیکستان و در برخی محصولات به روسیه و برخی از کشورهای اروپایی اشاره کرد. تحقیق در مورد شرایط کشورها برای این موضوعی امری ضروری و در عین حال ساده میباشد.
چه نوع لباس هایی در این راه با موفقیت بیشتری از ایران صادر می شوند؟
معمولا لباسهایی که دارای قیمت، کیفیت و سبک مناسب هستند، قابلیت صادرات را دارند، اما معمولا لباسهایی که دارای کار دست یا دوخت زیاد هستند، شرایط صادراتشان از ایران بهتر می باشد. لباسهایی همچون لباس عروس، لباسهای زنانهی کار شده، صنایع دستی چرم، پوشاک گرم و بافتهای زمستانی از شرایط خوبی برای صادرات از ایران برخوردارند. ولی باز با این توصیفات هر لباسی که از لحاظ قیمت و کیفیت، در حد رقابت هستند قابلیت صادرات را دارند.
چگونه صادرات لباس از ایران را آغاز کنیم؟
اولین موضوع در امر صادرات لباس، وجود مشتری و مخاطب مناسب در کشورهای مقصد است. برای کشورهای همسایه یا کشورهایی که فرد در آنجا پایه ای داشته باشد، می توان از امر مارکتینگ حضوری استفاده نمود ولی اگر شرایط حضوری برای بازاریابی وجود نداشته باشد، برخی از سایت ها این شرایط را مهیا ساختهاند.
موضوع بعدی، خود صادرات لباس است. زمانی که برای کالای یک تولیدی یا برند لباس مشتری و سفارش دهنده ی مناسبی پیدا شود، علم صادرات آن دارای اهمیت ویژه ای می گردد.
برای این موضوع پیشنهادی که ما برای شما داریم، سپردن این قسمت به گروه ها و شرکت هایی است که در امر صادرات به صورت تخصصی فعالیت دارند.
برخی از این شرکتها با مهارت و تجربه ای که دارند، خدمات ویژهای را برای مشتریانشان فراهم میکنند که سپردن صادرات به آنها به صرفه تر از فعالیت انفرادی است به غیر از به صرفه تر بودن، این شرکتها تجربیات مفیدی رادر اختیار مشتریانشان قرار می دهند که ریسک کار را کاهش میدهد.
برخی نکات مهم در این کار:
اگر لباس و پوشاکی دارید که شرایط رقابتی خوبی دارد، موضوع صادرات را به شدت جدی بگیرید. در مورد لباس و کالایتان، تحقیق های لازم در مورد پتانسیل صادرات به صورت تخصصی انجام دهید.
دانستن و یادگیری زبان انگلیسی یا زبان کشور های مقصد، یک مزیت و برتری برای شما محسوب می شود.
در امر صادرات لباس کاملا محتاتانه عمل کنید. کلاهبرداری فقط در ایران صورت نمی گیرد.