اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نحوه عملکرد سیستم ترمز
در ابتدای مقاله راه های تشخیص خرابی لنت ترمز بهتر است نحوه عملکرد سیستم ترمز را بررسی کنیم. این سامانه توسط قطعات زیادی تولید شده و بسته به نوع خودرو، مکانیسم پیچیده یا ساده ای دارد.در ابتدا بد نیست که نگاهی کوتاه بر نحوه عملکرد ترمز داشته باشیم. فرآیند ترمزگیری با فشردن پدال ترمز توسط راننده آغاز می شود؛ در نتیجه این فشار، روغن ترمز به درون کاسه لنت ها جاری شده و لنت ها به سمت جلو حرکت می کنند.

این حرکت به جلو، اصطکاک بین لنت ها و دیسک را ایجاد می کند و در نهایت باعث کم شدن سرعت خودرو و ایستادن آن خواهد شد. ترمز حساس ترین و مهم ترین سیستم ایمنی در خودرو بوده و خرابی آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

لنت

لنت ترمز چیست؟
برای شناخت بهتر راه های تشخیص خرابی لنت ترمز بهتر است با لنت ترمز نیز آشنایی داشته باشیم. سیستم ترمز از تعدادی قطعه مصرفی تشکیل شده که طبیعتاً باید در بازه های زمانی مناسب تعویض شوند. لنت ها از مهم ترین قطعات مصرفی سیستم ترمز بوده و راننده خودرو باید با علائم خرابی لنت ترمز و به خصوص زمان اتمام لنت ها آشنا باشد تا مانع ایجاد خسارات جانی و مالی برای خود و سایرین شود. لنت های خراب منجر به افزایش مسافت ترمزی شده که در نهایت می تواند منجر به تصادف شود.

در گذشته جهت ساخت لنت ها از آزبست استفاده می شد که به دلیل سرطان زا بودن، در حال حاضر استفاده از آن ممنوع شده است. امروزه از لنت هایی همچون لنت های سرامیکی استفاده می شود که دارای عملکرد مناسب و البته قیمت بالا است. طول عمر لنت ها به نوع خودرو، شیوه رانندگی، نوع لنت، تعداد سرنشینان و محل رانندگی بستگی دارد که در ادامه به نشانه های تمام شدن لنت ترمز می پردازیم.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز
در این بخش قصد داریم عوامل نشان دهنده اتمام لنت های ترمز را معرفی کنیم. اگر می خواهید از اتمام لنت ترمز خودروتان مطلع شوید می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

صدای سوت لنت:
یکی از راه های تشخیص تمام شدن لنت، صدای سوت لنت است. هرچند که صدای سوت لنت در بعضی از محصولات نشان از کیفیت کم لنت ترمز دارد و پس از مدتی از بین می رود، اما اگر طولانی مدت این صدا به گوشتان برسد، نشان از اتمام لنت دارد. این صدا گه گاه آن چنان بلند است که حتی با وجود بسته بودن شیشه ها نیز به گوش می رسد. برای بررسی می توانید چرخ را بازکرده و فاصله روتور و لنت را بررسی کنید. این فاصله می بایست بیش از 6 میلی متر باشد.

صدای خرخر در لنت ترمز:
در بالای لنت ترمز، یک تکه فلزی کوچک قرار دارد که به تشخیص این عارضه کمک می کند. پس از اتمام اصطلاحاً گوشت لنت ترمز، این تکه فلزی با روتور تماس پیدا کرده و به شما هشدار می دهد که لنت ترمز کاملاً تمام شده و باید آن را تعویض کنید. درصورتی که به این صدا بی اهمیت باشید، این تکه فلزی به روتور آسیب می زند و آن را گود می کند که باعث ایجاد هزینه های تعمیرات بیشتری می شود. البته لازم به ذکر است که تماس بیش از حد باعث گرم شدن و دود کردن ترمز نیز می شود که بسیار خطرناک است. در حالت کلی چنان چه به هنگام ترمزگیری صدای غیرمعمولی به گوشتان می رسد بسیار با وسواس عمل کنید، چرا که اگر روتور آسیب ببیند باید هزینه گزافی را جهت صافی سطح یا حتی تعویض آن متقبل شوید. پس این راه تشخیص تمام شدن لنت ترمز را جدی بگیرید.

کشیدن خودرو در هنگام ترمز:
شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به هنگام رانندگی احساس کنید کنترلی بر روی ماشین ندارید یا به هنگام ترمزگیری، اصلا خودرو گوش به فرمان شما نیست، انگار که لنت ترمزهای شما از کار افتاده است. این ها همگی می تواند حاکی از خرابی سیستم ترمز و به تبع آن لنت ترمز باشد. اگر در تعویض قبلی تنها یک لنت را عوض کرده باشید، پس از اتمام لنت دیگر، در هنگام ترمز، خودرو به سمت لنتی که توان بیشتری دارد کشیده می شود که می تواند در بزرگراه ها بسیار خطرآفرین باشد و حتی باعث انحرافات خطرناک خودرو شود.

درواقع در یک چرخ کالیپر چسبیده است و این امر باعث تولید نامتعادل اصطکاک خواهد شد. همچنین چنان چه نیروهای اعمالی به چرخ ها یکسان نباشد باید دوباره منتظر کشیده شدن خودرو به یک سمت باشید. البته ناگفته نماند که کشیده شدن خودرو تنها به دلیل این عارضه نیست و ممکن است ناشی از آسیب های جلوبندی خودرو، کم بودن باد تایرها، ساییده شدن لاستیک ها و چند عامل دیگر نیز باشد.

لرزش پدال ترمز:
در مورد لنت ترمز و راه های تشخیص خرابی آن خوب است بدانید که اگر خودرو شما مجهز به سیستم ABS باشد، در ترمزهای شدید، شاهد لرزش شدید پدال ترمز خواهید بود. این امر به دلیل سیستم عملکردی ترمزهای ABS بوده و کاملا طبیعی است، زیرا این سیستم به وسیله اتصال و جدا کردن پیاپی لنت، مانع لیز خوردن و قفل شدن چرخ می شود، اما اگر در هنگام ترمز عادی نیز این لرزش را احساس کردید، بدانید که این بار ایراد از سیستم ترمز شما است و این امر ناشی از سطح ناصاف روتور بوده و می بایست به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید.

لنت

نامتناسب بودن فشار وارده به پدال و عملکرد ترمز:
در میان راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز این روش کمی تجربی است و برای افرادی که به خودرویشان دقت می کنند مشهود خواهد بود. اگر افت عملکرد نسبت به زمان های قبل محسوس باشد و مجبور باشید برای ترمز کردن بیشتر پدال را بفشارید، می بایست به فکر تعمیر آن باشید. همچنین اگر به هنگام ترمزگیری پدال بیش از حد پایین برود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت ترمزها ساییده شده یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می دهد.

چنان چه در کف پارکینگ با روغن مواجه شدید حتما ترمز خودرو را چک کنید. شایان ذکر است نکته مقابل این عمل، یعنی حساس بودن بیش از حد ترمز نیز چندان نشانه خوبی نبوده و می تواند بیانگر فرسوده بودن روتور یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد.

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز
جهت تعویض به موقع لنت ها، در ابتدا سعی کنید تا خودروی خود را به خوبی بشناسید که این امر به لطف اینترنت بسیار ساده شده است. در گام بعدی مسافت طی شده را چک کنید، هر چند زمان دقیقی برای تعویض لنت ها وجود ندارد؛ ولی بین 35 تا 40 هزار کیلومتر لنت ها را بررسی کنید و چنان چه ضخامت لنت ها به حدود 80 درصد مقدار اولیه خود رسیده است، زمان تعویض لنت ها فرارسیده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>