اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قفل مرکزی به چه دلایلی خراب می شود ؟
عیب یابی قفل مرکزی
عیب یابی قفل مرکزی، جزو اطلاعاتی است که دانستن آن، اضطراب و نگرانی شما را تا حدود زیادی کم می کند. گاهی اصلاً نیازی به نگرانی بی مورد نیست و به راحتی می توان از این سیستم امنیتی رفع عیب کرد، فقط ابتدا باید مطمئن شوید که اشکال از کنترلر قفل مرکزی یا خود آن است.

عمده ترین اشکالات مربوط به این سیستم، در قسمت های فیوز، یونیت و سوکت یونیت، رله ها و مدار قدرت الاکلنگی اتفاق می افتد. نیم سوز یا خراب شدن هر یک از این قطعات، قفل مرکزی را به طور کلی از کار می اندازد. برای تشخیص، ابتدا به سراغ این قطعات بروید و از سالم بودنشان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که در بسیاری از خودروهای امروزی، یونیت قفل مرکزی وجود ندارد و به همین دلیل، مشکلاتی که مربوط به این قسمت است، فقط با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است.

قفل

گاهی اوقات قفل مرکزی بیش از حد کار می کند! یعنی بی وقفه باز و بسته می شود. این موضوع وقتی پیش می آید که یونیت این سیستم، نیم سوز یا بیش از حد داغ شده، سیستم دزدگیر به صورت غیر اصولی نصب شده یا یکی از پمپ های درب ها خراب شده باشد. هر وقت یکی از این مشکلات به وجود بیاید، سیستم قفل مرکزی، بی دلیل، فعال و غیر فعال می شود.

بروز مشکل در کنترلر قفل مرکزی:

خراب شدن ریموت نسبت به مورد قبلی، پیچیدگی کمتری دارد و ممکن است فقط باتری آن تمام یا خراب شده باشد. به طور کلی، مشکلاتی مانند خراب یا تمام شدن باتری، خراب شدن چشمی مادون قرمز، عدم عملکرد گیرنده ریموت و خارج شدن کنترلر از «سنکرون» باعث بروز مشکل در کنترلر این سیستم می شود.

نکته: خارج شدن کنترلر از سنکرون زمانی اتفاق می افتد که راننده فاصله زیادی با خودرو دارد. با هر بار فشردن کلید ریموت، کدی به سمت گیرنده سیستم امنیتی ارسال می شود. وقتی فاصله ریموت با گیرنده زیاد باشد، گیرنده نمی تواند آخرین کد فرستاده شده را دریافت کند و از سنکرون خارج می شود.

بروز مشکل در پمپ درب ها:

یکی از شایع ترین دلایل خرابی سیستم قفل مرکزی، عملکرد نادرست پمپ درب هاست. گاهی ممکن است که فقط قفل یکی از درب ها عمل نکند. در چنین مواقعی فقط پمپ همان درب سوخته است و باید به سرعت برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید. علاوه بر نیم سوز شدن پمپ، عملکرد نامناسب شاسی ها، برخورد با رودری ها و بروز مشکل در عملکرد موتور پمپ یا چرخ دنده های آن، از دیگر دلایل خراب شدن پمپ درب هاست.

به یاد داشته باشید که پمپ ها به دلیل ارتباط الکتریکی ای که با هم و با یونیت قفل مرکزی دارند، روی عملکرد هم تأثیر می گذارند؛ به همین دلیل به محض بروز مشکل، یا باید سوکت پمپ مورد نظر را جدا کنید تا به بقیه آسیب نزند یا باید آن را تعمیر کنید. خرابی یکی از پمپ ها باعث خرابی سایر پمپ ها می شود؛ همچنین خراب شدن شاسی قفل درب ها، بروز اتصالی در مدار قدرت یا سایر اتصالات آن نیز باعث سوختن پمپ ها به صورت پی در پی و هم زمان می شود.

سیستم قفل مرکزی
سیستم قفل مرکزی در تمامی خودروها به یک صورت طراحی می شود. این سیستم از دو بخش تشکیل می شود: بخش اول، مدار الکتریکی رمزگشا و بخش دوم، مدار الکتریکی (Flip-Flop) است. با این حال، وظیفه اصلی این سیستم تنها با این دو بخش انجام نمی شود؛ به همین خاطر، داخل هر یک از درب های خودرو، پمپی الکتریکی تعبیه می شود تا به صورت موازی به یونیت قفل مرکزی متصل و با آن در ارتباط باشد. با فرمانی که از جانب کلید قفل مرکزی روی داشبورد یا ریموت خودرو صادر می شود، پمپ های الکتریکی، زبانه ها را فعال می کنند و درب ها قفل می شوند.

قفل

شاید تا به حال دیده باشید که برخی از خودروها با کلیدی قفل می شوند که در قفل روی درب راننده چرخانده می شود. در سیستم قفل مرکزی این خودروها، یک میکروسوئیچ در پمپ الکتریکی درب راننده به کار می رود. با اضافه شدن این قطعه، بعد از چرخاندن سوئیچ در قفل درب راننده، فرمان قفل شدن تمامی درها به یونیت قفل مرکزی فرستاده می شود.

ارسال و دریافت اطلاعات میان ریموت و دکمه روی داشبورد و یونیت قفل مرکزی، به کمک فرستنده های رادیویی یا مادون قرمز انجام می شود. به همین دلیل به محض فشردن ریموت، قفل درب ها باز و بسته می شود.

در بسیاری از خودروهای امروزی، این سیستم امنیتی با شکل و کاربرد سابق وجود ندارد و قابلیت های بیشتر و بهتری به آن اضافه شده است. برای مثال در بعضی خودروها، ماژول کنترل بدنه یا یونیت BCM علاوه بر وظایف خود، وظیفه یونیت قفل مرکزی را نیز انجام می دهد. امکان اضافه کردن قابلیت هایی چون قفل خودکار درب ها در سرعت معین، باز شدن قفل درب ها حین تصادف و … در این نوع سیستم های قفل مرکزی وجود دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>