سیستم های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟
در علوم و صنایع مختلف به خصوص خودروسازی، هر روز فناوری های پیشرفته تر و بهتر به وجود می آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت ها به دلیل افزایش ایمنی یا به روز رسانی سیستم های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می کنند، ولی روز به روز شرکت های مختلف خودروسازی مدل های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می کنند.
سیستم فرمان هیدرولیک
به طور کلی سیستم هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می کنند، در طبقه ی سیستم های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می شود؛ بنابراین اگر چرخ ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ ها و سیلندر افزایش می دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می کند که حاصل آن چرخش چرخ ها است.
سیستم فرمان برقی
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ ها نیروی مورد نیاز ایجاد می شود که در نتیجه در استفاده ی بلند مدت هزینه ی تعمیر و نگه داری کمتری می طلبد.
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می دهد و کم وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می کنند، ولی برخی ویژگی های فرمان برقی، شرکت های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می کند. در ادامه به بررسی ویژگی های سیستم فرمان برقی می پردازیم.
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
در فرمان برقی، خبری از پمپ ها یا پیستون های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه ی ایجاد نیرو بسیار ساده تر است که به همین دلیل، شرکت های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی 90 درصد نیروی کمتری از پیشرانه می گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به صرفه تر از هیدرولیک می کند.
فرمان برقی و هزینه ی تعمیر و نگهداری کمتر
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه ی کلی سیستم خلاصه می شود.
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
یکی از بزرگ ترین بحث های موجود در فرمان پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده های باتجربه و حرفه ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته کننده و ناهماهنگ می دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
آیا تجربه ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته اید؟ کدام نوع را ترجیح می دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.