دیسک ترمز چیست؟
دیسک ترمز (brake disc) یا دیسک چرخ، یک صفحه دایره ای شکل از جنس چدن، آلومینیوم، آهن یا فولاد است که متصل به چرخ ها و مقابل لنت ترمز قرار می گیرد، و لنت ترمزها به کمک آن سرعت چرخ ها را کم و یا به صورت کامل متوقف می کنند. اصطکاک بین دیسک چرخ و پد های مربوط (لنت ترمز) باعث اجرای عملکرد ترمز مورد نیاز در چرخ ها می شود.
دو طرف صفحه دیسک دارای سطح ماشینکاری شده است. دیسک ترمز توسط دو پیچ و یک مهره مرکزی در قسمت مربوط نگه داشته می شود. در بعضی از خودروها، دیسک به سادگی به چرخ متصل است. دیسک معمولا از چدن یا سرامیک ساخته شده است. سایر اجزاء درگیر در ترمز شامل سیلندر اصلی و کالیپر می باشند.
هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، لنت ها با دیسک ترمز درگیر می شوند و این عمل باعث می شوند تا از سرعت چرخش دیسک کم شود. کم شدن سرعت گردش دیسک ها سبب می شود تا چرخ ها نیز سرعتشان کاسته شود و در نهایت به طور کامل از حرکت باز ایستند.
انواع دیسک ترمز
به طور کلی دیسک های ترمز به دو دسته ی دیسک ترمز معمولی و دیسک ترمز خنک شونده تقسیم می شوند. دیسک های ترمز معمولی، به شکلی کاملا ساده طراحی شده و سطح بیرونی آن ها صاف و صیقلی می باشد. اما دیسک های خنک شونده یا هوا خنک معمولا در اشکالر مختلفی طراحی می شوند. در عکس زیر انواعی از دیسک ها را مشاهده می کنید.
البته برای برخی سیستم های ترمزهای خنک شونده با هوا، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند.
علائم خرابی دیسک ترمز
لرزش و یا صدای نامتعارف به هنگام ترمزگیری
تغییر رنگ سطوح دیسک
ترمزگیری ضعیف همراه با لرزش و طی مسافت بیشتر برای ترمزگیری
وجود شیارهای کوچک برروی دیسک
لرزش فرمان و پدال ترمز به هنگام ترمزگیری و سوت کشیدن
خوردگی سریع لنت ها و عدم ترمزگیری به صورت کامل
داغ شدن بیش از حد، استفاده از لنت ترمز نامرغوب و عدم تعویض به موقع لنت ترمز، از جمله مهم ترین دلایلی هستند که موجب می شوند تا دیسک ترمز دچار فرسودگی شده و کارایی خود را از دست بدهد.