گریزی به عملکرد و خرابی ترمز دستی
همان طور که گفتیم، ترمز دستی در کنار سیستم ترمز برای ایمنی سرنشینان و اتومبیل تعبیه شده است. این سیستم اغلب به شکل اهرم در اتومبیل های مختلف وجود دارد، اما لازم به ذکر است که در برخی از خودروهای جدیدتر این سیستم به شکل پدال و یا حتی دکمه وجود دارد.
این ترمز که اغلب به عنوان ترمز پارک نیز شناخته می شود، عموما در کنسول مرکز خودروهای معمولی قرار گرفته است اما در برخی مواقع می توان آن را بین صندلی راننده و درب اتومبیل نیز پیدا کرد.
ترمز دستی به کمک پدهای دیسک عقب و با کابل مربوطه کار کرده و در هنگام پارک خودرو، از حرکت اتومبیل به جلو و عقب جلوگیری می کند که در صورت خرابی ترمز دستی این فرایند به خوبی و البته به درستی انجام نمی شود.
برای اعمال این ترمز، می بایست دکمه سر ترمز دستی را فشرده و آن را رو به بالا کشیده، نگهدارید تا قفل شود. هنگام استفاده درخواهید یافت که این ترمز، مقاومت زیادی در مقابل حرکت خودرو دارد. هنگامی که شما احساس کردید که ترمزها نیروی کافی برای نگه داشتن خودرو دارند، دکمه را آزاد نمایید. در این حالت علامتی قرمز رنگ را در میان چراغ های پشت آمپر مشاهده خواهید کرد که از فعال شدن این ترمز خبر می دهد. همچنین برای آزاد کردن ترمز، می بایست دکمه اهرم را فشار دهید، آن را به پایین تا انتها هدایت کرده و سپس رها کنید.
نکته:برخی از رانندگان حین بالا بردن ترمز دستی، دکمه مربوطه را فشار نمی دهند که البته در عملکرد آن خللی ایجاد نمی شود، اما با گذشت زمان دندانه های آن ممکن است ساییده شده و موجب اختلال در عملکرد آن و خرابی ترمز دستی شود. بنابراین بهتر است این کار را تمرین کرده و حین بالا کشیدن ترمز دستی، دکمه اهرم را فشار دهید.
اما گاهی اوقات ترمز دستی، به شکل یک پدال است و در قسمت های پدال خودرو قرار می گیرد که برای استفاده از آن می بایست پای خود را روی آن فشار دهید.
این در حالیست که در خودروهای جدیدتر، این کار توسط یک دکمه انجام می شود. جالب است بدانید که در ترمز دستی دکمه ای، این سیستم به طور کاملا مجزایی طراحی شده و می تواند بدون روغن ترمز نیز کار کند. آنچه که سبب قفل شدن چرخ ها در این ترمز می شود، کشش لنت هایست که به وسیله سیم ایجاد می شود.
عملکرد ترمز دستی
اغلب در بسیاری از اتومبیل ها، ترمز دستی تنها دو چرخ از چهار چرخ خودرو را درگیر می کند چرا که بسیاری از خودروها تنها روی چرخ های عقب سوار هستند.
هنگامی که اهرم در ترمز دستی کشیده می شود، سیمی که به اهرم فعال کننده متصل است، کشیده می شود و این سیم، به نگهدارنده ای که به شکل T است، دو سیم متصل به آن را به عقب می کشد. در این حالت سیستم ترمز روی دوچرخ به یک اندازه اعمال شده و چرخ های عقب بی حرکت می مانند.
ترمز دستی در خودرو قرار داده شده است که بتوانیم این وسیله نقلیه را در سراشیبی ها و هنگام پارک، بدون حرکت نگه داریم. اما حتما شما هم مثل من حرکات آتروباتیکی را دیده اید که برخی از جوانان با ترمز دستی صورت می دهند. البته که باید خاطر نشان کنیم که به هیچ عنوان این قطعه ابزاری برای انجام حرکات نمایشی و حتی لیز خوردن نیست، اساسا کار این وسیله جلوگیری از سر خوردن و حرکت اتومبیل هنگام ایست است. پس به همین دلیل نباید حین رانندگی از ترمز دستی استفاده کرد چرا که به آن آسیب جدی وارد می سازید. تردید نداشته باشید که با این حرکات و استفاده از این ترمز حین حرکت، می بایست خود را برای تعمیرهای اساسی اتومبیلتان آماده نمایید.
خرابی ترمز دستی
برای آنکه بتوانید از سلامت این وسیله اطمینان حاصل نمایید، می بایست آن را سالیانه بررسی و چک نمایید. چنانچه ترمز دستی شما به مقدار کافی بالا نیاید و یا به درستی آزاد نشود، احتمالا می بایست به وجود اشکالی در آن و خرابی ترمز دستی شک نمایید. در این صورت که کشش کافی ایجاد نشود، می بایست نسبت به تعمیر و تعویض ترمز دستی توسط مکانیکی متخصص اقدام نمایید.
از سایر علامت های معیوب بودن و خرابی ترمز دستی در هر دو نوع پدالی و دستی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
همگی می توانند نشانه هایی از خرابی ترمز دستی اتومبیل شما باشند.