صادرات به مالزی:
ایران و مالزی به تعبیر کارشناسان از ظرفیتهای مختلفی برای گسترش روابط اقتصادی برخوردار هستند.
هر چند اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم یک میلیارد و500 میلیون دلار در سال می رسد اما ظرفیتهای بالقوه تهران - کوالالامپور برای گسترش روابط همچنان نشناخته مانده است.
در زمان حاضر مالزی به عنوان کشور دوست و مسلمان، یکی از شرکای تجاری مهم ایران در جنوب شرق آسیا محسوب می شود به طوری که در سال های گذشته همواره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور رو به رشد بوده است.
گسترش روابط ایران و مالزی مزیتهای زیادی برای دو طرف در بر دارد که بهره گیری ایران از فناوری مالزی و همچنین صادرات محصولات ایران به این کشور از جمله این فواید است.
در این سالها حضور و حمایت بخش دولتی دو کشور، این امکان را برای بخش خصوصی کشور فراهم کرده است که در بازارهای این کشور حضور یابد و از این طریق به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
مزیت دیگر روابط با مالزی، عضویت این کشور در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است و چنانچه بتوان این روابط را در حد مقبولی ادامه داد ایران به بازار 10 کشور جنوب شرق آسیا دسترسی خواهد یافت.
درحال حاضر آ.سه. آن بجز مالزی متشکل از کشورهای قدرتمند اقتصادی از جمله سنگاپور، اندونزی، ویتنام، تایلند و فیلیپین است که هر کدام از ظرفیتهای بالقوه اقتصادی برخوردار هستند.
در زمان حاضر اندونزی دارای رشد 6/6 درصد تولید ناخالص ملی، مالزی 5/5، سنگاپور 7/4، تایلند 7/5 و ویتنام 2/5 برخور دار است که این رشد اقتصادی کشورهای حاضر، آسه آن را به بلوک بزرگ اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
آ. سه. آن اکنون بیش از 500 میلیون نفر جمعیت منطقه را تحت پوشش دارد که به عنوان یک اتحادیه بزرگ منطقه ای محسوب می شود.
ایران با حضور در بازار آسه آن ضمن اینکه به کالاهای این منطقه دسترسی خواهد یافت بازار خوبی نیز میتواند برای فروش کالاهای داخلی بیابد.
از سویی دیگر یکی از مزایای نسبی کشور مالزی دسترسی این کشور به بازاری با جمعیتی بیش از دو میلیارد نفر در این منطقه است.
در حال حاضر مهم ترین اقلام صادراتی ایران به مالزی را نفت و فرآورده های نفتی، خشکبار، فرش، کفپوش، سنگ و مصالح ساختمانی و آلومینیوم تشکیل می دهد.
بنابر این بازار مالزی می تواند مرکز مهمی برای عرضه محصولات و کالاهای ایرانی باشد و این عرصه فرصت مناسبی برای حضور فعال صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران فراهم خواهد کرد.
رابطه با سرمایه گذارى نیز در زمینه هاى وسیعى براى همکارى طرفین وجود دارد. با توجه به اینکه بخش زیادى از صادرات مالزى را کالاهاى الکترونیکى و الکتریکى تشکیل مى دهد، کشور ایران مى تواند از طریق سرمایه گذارى هاى مشترک با این کشور در زمینه تولید کالاهاى مذکور، از تجربیات کشور مالزى استفاده نماید.
همچنین در زمینه هاى صنایع نفت، پتروشیمی، سیمان، لاستیک، صنایع مخابرات و شبکه مخابراتی، مواد شیمیائی، صنایع تولیدی، موتورسیکلت، جهانگردی، هتل سازی، سنگ و گرانیت، پرورش میگو و بهره بردارى و تصفیه روغن نخل و فرآورى کاکائو امکان سرمایه گذارى مشترک بین دو طرف وجود دارد.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.