صادرات مبل به کشورهای همسایه:
صنعت مبلمان یکی از سه صنعت نخست بین صنایع کوچک دنیاست و جزو صنایع کوچک بسیار سودده و زودبازده در نظر گرفته می شود.
با توجه به آمار به دست آمده از صادرات و واردات مبل طی 10 سال گذشته، به این نتیجه رسیده ایم که ایران با توجه به اینکه توانایی تولید و عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب جهت صادرات مبلمان را داراست، با اینحال بازار داخلی برای تولیدکنندگان چنان جذابیتی دارد که مانع از توجه آنها به امر صادرات گردیده است.
با بیان ساده تر صنعت مبلمان در ایران، دارای جریان کوچک صادراتی است و فاقد اهداف برنامهریزی شده و جدی در این زمینه میباشد. این رویکرد باعث شده که علیرغم توان تولید محصولات با کیفیت و با قیمت قابل رقابت، هیچ سازمانی جهت بازاریابی فروش و ارسال محصولات به خارج از کشور در این زمینه به صورت جدی فعالیت نداشته باشد و همچنان در بازار داخلی به دنبال اهداف خود باشد.
از طرف دیگر آمار 10 سال گذشته نشان می دهد که بعد از سال های 1385 تا 1392 که به دلیل پایین بودن کاذب نرخ ارز روند واردات سیر صعودی داشته، همزمان با واقعی شدن نرخ ارز این روند به حالت عادی بازگشته و واردات مبلمان فقط شامل محصولات لوکس شده است.
با این توضیحات، صنعت مبلمان، واقعا نیازمند حمایت جدی دولت برای ورود به بازارهای خارجی میباشد. واردات مواد اولیه و ماشین آلات از جمله مواردی است که نیازمند حمایتهای دولتی محسوب میشود و تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و قیمت تمام شده کالا و بالا بودن آن در ایران از دیگر موضوعات دخیل در وضع صادرات است. همچنین برای صادرات کالایی مانند مبلمان نیازهای گمرکی خاص و بستهبندی مناسب لازم است که در این زمینهها نیز مشکلاتی وجود دارد.
مراحل، روش ها و نحوه صادرات کالا:
کشورهای هدف صادرات مبل ایرانی:
بیشترین صادرات مبل طی سال های اخیر به کشورهای همسایه نظیر، عراق، سوریه، امارات، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکمنستان و افغانستان بوده است.
از جمله مواردی که نیازمند حمایتهای دولتی است واردات مواد اولیه و ماشین آلات محسوب میشود و تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته و قیمت تمام شده کالا و بالا بودن این قیمت در ایران از دیگر موضوعات دخیل در وضع صادرات است.
شناسایی کشورهای هدف و بازاریابی در آنها بحث دیگریست. برای انجام این مورد لازم است در نمایشگاههای مختلف بینالمللی حضور داشته و به بازاریابی محصولات بپردازیم، اما با توجه به هزینههای بالایی که در این بخش وجود دارد امکان حضور موثر در این نمایشگاهها فراهم نمیشود.
نکته دیگر آنکه برای صادرات کالایی مانند مبلمان نیازهای گمرکی خاص و بستهبندی مناسب لازم است که در این زمینهها نیز مشکلاتی وجود دارد.
تولید و صادرات در این صنعت می تواند، به توسعه صادرات غیرنفتی کمک شایانی نماید. حمایت از صنایع مبلمان باعث افزایش ارز آوری و اشتغال زایی در کشورهای تولید کننده میشود.
تولید و فعالیت در صنعت مبلمان علاوه بر دستیابی به ارزش افزوده مناسب در کوتاه مدت، بازده بالایی در اشتغال زایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد و این صنعت از سالیان گذشته سبب توسعه اقتصادی کشورها شده است.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)