کروز کنترل (Cruise Control)
سیستمی پیشرفته در خودرو است که شرایط رانندگی با سرعت ثابت و کنترل شده را برای شما فراهم می کند. اگر بخواهیم که برای این آپشن، یک توصیف معنادار داشته باشیم؛ باید از آن با نام «سیستم نگهدارنده سرعت» یاد کنیم.
هدف اصلی Cruise Control فراهم کردن آسایش و راحتی راننده با ویژگی عدم نیاز به استفاده از پدال گاز هنگام رانندگی است. این آپشن هم مانند سایر تجهیزات، ویژگی ها، مزایا و معایبی دارد که در این متن برای شما شرح می دهیم.
کروز کنترل چیست؟
کروز کنترل سیستمی است که بدون درگیری راننده، سرعت حرکت خودرو را کنترل می کند. در واقع این آپشن، وظیفه کنترل مقدار هوای ورودی به محفظه سوخت را دارد تا شتاب اتومبیل را متناسب با خواسته راننده بدون استفاده از پدال گاز و تنها با کمک یک یا چند کلید تنظیم کند.
زمانی که مشغول رانندگی در مسیر های طولانی هستید؛ سیستم نگهدارنده سرعت، بزرگ ترین کمک به شما در جاده های مستقیم است و به نوعی خستگی راننده را برطرف می کند. همین یک ویژگی مثبت برای انتخاب بر سر خودرو مجهز به Cruise Control و ماشین فاقد این ویژگی، کافی است.
· ماژول فرمان
این قطعه، پنل کلیدهای کروز کنترل است که در دسترس راننده قرار گرفته تا با کمک آن، سرعت را کم، زیاد و تثبیت کرده یا حتی سیستم را را روشن و خاموش کند.
· واحد کنترل الکتریکی
ECU نقش کامپیوتر مرکزی Cruise Control را برعهده دارد تا مدیریت اصلی فرایند را انجام دهد. به عبارتی جمع آوری اطلاعات، پردازش داده ها و صدور دستورات، وظیفه اصلی واحد کنترل الکتریکی است.
· عملگر
این قطعه پس از صدور فرمان ECU، کار خود را شروع می کند. عملگر، دریچه گاز را مطابق دستورات، باز و بسته می کند تا سرعت مدنظر تنظیم شود. قطعه مذکور به سه شکل الکتریکی، خلا (Vacuum) و حتی بدون عملگر در انواع اتومبیل ها استفاده می شود.
چگونگی عملکرد Cruise Control
اگر شما قصد رانندگی در یک مسیر طولانی را دارید؛ کافی است که سیستم نگهدارنده سرعت را (با کمک کلیدهای کمکی) روی میزان مشخصی ثابت کنید. عدم پشتیبانی کروز کنترل از سرعت های زیر 50 کیلومتر، یکی از نکات منفی این آپشن است؛ اما نکته مثبت آن، قابلیت تنظیم شتاب روی یک عدد دقیق، حتی در سربالایی ها و سرآشیبی ها است.
مهم ترین قطعه ای که شما به عنوان راننده در Cruise Control با آن درگیر هستید؛ پنل کلیدهای کنترلی است که هر یک، وظیفه ای را برعهده دارند. جایگاه کلید های کروز کنترل در انواع خودروها با هم متفاوت است؛ در بعضی از وسایل نقلیه روی فرمان و در برخی دیگر، روی دسته کناری فرمان قرار می گیرد.
کلیدهای کروز کنترلتعداد و نام گذاری کلیدهای کنترلی سیستم نگهدارنده سرعت در انواع اتومبیل ها متناسب با طراحی خودروسازان، کمی با هم تفاوت دارند. دکمه های مذکور شامل موارد زیر می شود:
کلید Set: هدف این دکمه، تنظیم شتاب ماشین بر روی عدد مشخصی است. پیش از فشردن دکمه Set، باید سرعت اتومبیل را به میزان مورد نظرتان رسانده و سپس کلید را فشار دهید.
کلید Cancel: همانطور که از اسم این دکمه مشخص است؛ Cancel وظیفه خاموش کردن سیستم کروز کنترل را برعهده دارد. البته ویژگی مذکور در تمام خودروهای مجهز به این آپشن وجود ندارد.
در خودروهای بدون کلید Cancel جهت غیرفعال کردن سیستم نگهدارنده سرعت باید از پدال ها کمک بگیرید. در ماشین های اتومات، پدال ترمز را فشار داده و در اتومبیل های دنده ای، کلاچ را نگهدارید.
کلید Accel: این دکمه که بیشتر با علامت + روی پنل کلیدها مشخص می شود؛ وظیفه افزایش سرعت تثبیت شده به میزان یک کیلومتر بر ساعت با هر بار فشار دادن آن را دارد. به طور مثال، اگر سرعت کروز کنترل به میزان 80 کیلومتر باشد و شما هفت بار این کلید را فشار دهید؛ شتاب خودرو به 87 کیلومتر رسیده و در همان میزان ثابت می ماند.
کلید Cost: این دکمه دقیقا برعکس مورد قبلی یعنی Accel کار می کند؛ علامت روی آن به شکل - است و به ازای هر بار فشردن آن، سرعت ماشین به میزان یک کیلومتر، کاهش پیدا کرده و تثبیت می شود.
کلید Resume: اگر کروز کنترل را روشن کرده و پس از مدتی، آن را غیر فعال کنید؛ با فشردن این دکمه می توانید، آن را دوباره راه اندازی کنید. سرعت خودرو هم طبق آخرین شتابی که سیستم روی آن فعال بوده؛ تنظیم می شود.
سیستم کروز کنترل تطبیقی
نسل جدید Cruise Control با تکنولوژی بسیار هوشمند، چندین سال است که وارد بازار شده تا قابلیت تنظیم سرعت اطمینان به اندازه حدودی پنج تا 10 کیلومتر را برای رانندگان فراهم کند. کروز کنترل تطبیقی دارای تعدادی رادار کنترل شتاب و فاصله با ماشین های اطراف است تا سرعت را مطابق با شرایط جاده، کم و زیاد می کند.
در صورتی که به هر دلیلی، دیگر امکان محاسبه و تصمیم گیری توسط این آپشن خودرویی وجود نداشت؛ کروز کنترل تطبیقی، سرعت را به همان میزانی که شما از قبل تنظیم کرده بودید، برمی گرداند تا مشکل خاصی پیش نیاید. کاربرد این نوع سیستم های نگهدارنده سرعت نسبت به نوع ثابت که در بالا به صورت کامل درباره آن صحبت کردیم؛ بسیار بیشتر است.