اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طرز کار شیشه بالابر برقی

آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که چه مکانیسمی شیشه های پنجره خودرو را بالا و پایین می برد؟ درباره شیشه بالابر های اتوماتیک که خودشان شیشه را بالا می برند و اگر مانعی سر راهشان قرار بگیرد متوقف می شوند چطور؟ شاید هم تبلیغات تلویزیونی فولکس واگن را دیده باشید که در آن فردی با چرخاندن کلید در قفل در، شیشه ها را پایین می آورد. بگذارید از مکانیسم بالابر شروع کنیم. این ابزار جالب قلب سیستم شیشه بالابرهای برقی است. در بیشتر خودروها، بالا بردن شیشه با استفاده از یک اهرم بسیار دقیق انجام می گیرد که همزمان آن را تراز نیز نگه می دارد. یک موتور الکتریکی کوچک به یک چرخ دنده مارپیچ و چند چرخ دنده گرد متصل است تا نیروی بالابر کافی برای بالابردن شیشه را تولید کند. یکی از ویژگی های مهم شیشه های برقی این است که نمی توان آنها را با فشار باز کرد؛ چرخ دنده مارپیچ مانع این کار می شود. بیشتر چرخ دنده های مارپیچ به خاطر زاویه تماس بین مارپیچ و دندانه های چرخ دنده گرد، به صورت خودکار قفل می شوند. چرخ دنده مارپیچ می تواند چرخ دنده گرد را بچرخاند ولی چرخ دنده گرد نمی تواند مارپیچ را به چرخش درآورد.

بالابر

اصطکاک بین دندانه ها باعث می شود چرخ دنده ها قفل شوند. اهرم بازوی بلندی دارد که به میله ای که پایین شیشه را نگه می دارد، متصل است. وقتی شیشه بالا می رود، انتهای بازو داخل شکافی روی میله می لغزد. از طرف دیگر، در انتهای میله صفحه بزرگی قرار دارد که دندانه های چرخ دنده داخل آن فرو می روند. موتور هم چرخ دنده ای را که با این دندانه ها درگیر است، می چرخاند. در خودروهایی که شیشه بالابر دستی دارند نیز، از اهرم مشابهی استفاده می شود؛ ولی به جای موتور برقی، دسته بالابر آن را می چرخاند. در بخش بعد درباره بخش های مختلف شیشه های برقی از جمله قفل محافظ کودک و بالابر اتوماتیک مطالبی خواهیم آموخت.

شیشه

درب های خودرو بسته به اینکه چه قسمت هایی داشته باشند، به روش های مختلفی سیم کشی می شوند. ما درباره سیم کشی سیستم های پایه صحبت خواهیم کرد؛ یعنی سیستم هایی که به راننده اجازه می دهند کنترل شیشه های هر چهار پنجره را در دست داشته باشد و بتواند پنل کنترل بقیه درب ها را قفل کند.
در این سیستم، برق از طریق یک مدار 20 آمپری به درب راننده می رسد و پس از ورود به کنترل مرکزی، به طرف یک اتصال در سوییچ مرکزی تک تک درها می رود. دو اتصال که در طرفین اتصال برق قرار دارند، به کف خودرو و به موتور بالابر شیشه متصل هستند. همچنین جریان برق از طریق کلید قفل به طرف کلید بالابر درب ها هدایت می شود.

مدار ساده یک شیشه برقی

وقتی راننده یکی از کلید ها را فشار می دهد، ارتباط یکی از آن دو اتصال جانبی با کف خودرو قطع می شود و به اتصال برق در مرکزی وصل می شود. این عمل برق مورد نیاز برای موتور شیشه بالابر را تأمین می کند. اگر راننده کلید را در جهت عکس فشار بدهد، برق در جهت مخالف وارد موتور بالابر می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>