نکات مهم در صادرات:
اساس تحول و نگرش صادراتی ما نسبت به سایر کسانی که در بازار صادراتی کار می کنند، چیست؟ چرا نگرش ما متفاوت است و دیدگاه ما به نتیجه های دیگری می رسد؟ بسیاری از کسانی که سال هاست در کار صادرات هستند، امروز با بن بست مواجه شده اند.
این بن بست ها از کجا نشأت می گیرد؟ امروز در ایران با صادرکننده ها و کسانی که در بازار تجارت بین الملل کار می کنند، صحبت کنید.
به این کار ندارم که افراد بسیار زیادی در این بازار حضور دارند که به عنوان استاد و پیش کسوت به من چیزهای بسیاری یاد داده اند و من از آن ها چیزهای بسیاری یاد گرفته ام و هنوز هم یاد می گیرم.
من عموم تاجران را می گویم، یعنی به عموم افراد و جمعیت واقعی نگاه می کنم.
تکنیک های صادرات:
اگر وضعیت اقتصاد کشور را نگاه کنید، با این روند رشد رو به پایین اقتصاد کشور ما، مشخص است که اشکالی در روند تجاری ما وجود دارد، اشکالی در صادرات و نوع تجارت های ما وجود دارد.
نگرش اشتباهی که امروز وجود دارد، عامل این وضعیت شده است. این نگرش که ما باید منتظر بمانیم تا خارجی ها به سراغ ما بیایند یا ما باید کالا را در اینجا تولید کنیم، بعد به کشور مقصد ببریم و در آنجا التماس کنیم که از ما بخرند.
این یک نگرش و مسیر اشتباه است و ما از این مسیر اشتباه نمی رویم. ما فرآیندهایی ایجاد می کنیم که خود مشتری به سراغ ما بیاید و بگوید: «من این کالا را می خواهم». بعد ما تولید می کنیم و در اختیار مشتری قرار می دهیم.