صادرات بخاری و سیستم های گرمایشی ایران
در این مقاله می خواهیم درباره صادرات بخاری و لوازم گرم کن یا گرماساز با شما صحبت کنیم. فصل زمستان نزدیک است و در اکثر کشورهای همسایه، کشورهای دور و حتی داخل کشور خودمان بحث گرمایش بسیار مطرح و مهم می شود. از طرفی بحث انرژی و سوخت هم در کشور یک معضل است.
در کشورهای دیگر گاهی به خاطر هزینه های بالا نمی توانند از سیستم های گرمایش برقی و حتی از گاز استفاده کنند. مثلا کشور ما گازکشی دارد، اما در اکثر کشورهای دنیا از کپسول استفاده می کنند و حتی از سیستم های گرمایش گازی هم نمی توانند استفاده کنند. بعضی از کشورها مثل صربستان مناطقی دارند که برایشان صرف نمی کند از سوخت نفتی هم استفاده کنند و از سوخت هایی مثل چوب یا امثال این ها استفاده می کنند تا بتوانند گرمایش کافی را با کمترین هزینه در منطقه شان فراهم کنند. در داخل کشور خودمان هم در خیلی از روستاها هنوز امکانات گازکشی فراهم نشده است و مردم آنجا مجبور هستند از بخاری های نفتی و امثال آن استفاده کنند تا بتوانند گرمایش کافی را برای منطقه خود فراهم کنند. این گرمایش نیازمند ابزارهایی است.
در یک فصل از سال نیم کره شمالی سرد و نیم کره جنوبی گرم است و همینطور فصل ها برعکس می شود. در نتیجه این فرصت را داریم که در بازه های مختلف زمانی در تمام نیم کره های دنیا محصول خود را بازاریابی کنیم.
ایران در حوزه ساخت بخاری ها و بخاری های ارزان قیمت، نسبتا خوب پیش می رفت. دوستان من که در کار تولید بخاری بودند می گفتند که بخاری های نفتی برای صادرات به کشورهای همسایه تقاضای زیادی داشتند و خیلی خوب هم صادر می کردیم. اما هر موقع که به سیستم صادراتی و بحث های مربوط به آن نگاه می کنم می بینم با توجه به اینکه مدل های فکری و بازاریابی شان را به روز نمی کنند، متأسفانه از ساختار و بازار فروش موجود عقب می افتند و روند رو به رشدی که می توانند و باید داشته باشند را به دست نیاورده اند.
بحث های بسیار مهم دیگری هم در زمینه نقل و انتقال، اعتمادسازی، مکاتبات و دسترس پذیری مطرح می شود که اصلا به آن توجه نمی کنند. باید بدانند که الان دیگر سال 90 نیست. در 20-15 سال پیش نیستیم که همه مردم برای خریدهایشان حضوری مراجعه کنند.
از این به بعد در بسیاری از کشورهای خلیجی که اکثرا کشورهای مناطق گرمی هستند و تمام کشورهایی که از خط استوا بالاتر قرار می گیرند سرما را داریم و حتی کشورهای خیلی نزدیک به ما سرماهای بسیار شدیدی دارند و واقعا برای آنها سیستم گرمایشی بسیار مطرح است. با توجه به اینکه سطح رفاه و خدمات اکثر این کشورها در حال بهبود است، این کشورها برای توسعه خدمات کیفی زندگی شان به توسعه بیشتری نیاز دارند و این تقاضاها می تواند ابزارهای زندگی آنها را عوض کند.
جذابیت کار سیستم های گرمایشی این است که می توانید به تجهیزات مرتبط آن کارخانه هم بپردازید. اکثر کارخانه هایی که بخاری یا سیستم های گرمایشی مختلف تولید می کنند، سیستم های گرمایشی صنعتی و نیمه صنعتی هم تولید می کنند که متقاضی های خاص خود را دارد. با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه اکثرا کارگاه های تولیدی خانگی و نیمه صنعتی بسیار زیادی دارند، این تجهیزات -با توجه به قیمت مناسب شان و موقعیت لجستیکی بسیار خوبی که ایران دارد- می تواند بازار خوبی برایشان باشد.
باید در فرصت دیگری مفصل درباره موقعیت لجستیکی خوب ایران برای شما صحبت کنم. فعلا مختصر توضیحی می دهم که آشنا باشید. امروزه اگر کالایی بخواهد با کمترین کرایه ها از چین بیاید قاعدتا باید در بندرعباس یا یکی از بنادر ایران تخلیه شود و به صورت ترانزیت به کشورهایی مثل ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، گرجستان، ارمنستان، صربستان و حتی عراق برود. خود عراق هم به علت های مختلف مرز تخلیه بارگیری خیلی مطلوبی ندارد که بتواند این کار را انجام دهد و نمی تواند کشتی های بزرگ را پوشش دهد. از طرفی سوریه هم جزو کشورهایی است که واقعا به این محصولات نیاز دارد.
اکثر شهرک های صنعتی چین و شهرک های صنعتی که در دنیا هستند در قسمت های جنوب شرقی چین و جنوب خود چین قرار دارند. قسمت های غربی چین مناطق دیگری با حوزه های صنعتی متفاوت است که توجه چندانی به فعالیت صنعتی در آنجا نشده است، زیرا اکثر منطقه ارومچی چین مسلمان نشین هستند و منطقه، توسعه صنعتی زیادی نداشته است. پس این بازار برای آنها بسته است.
نکته بسیار جالب دیگر اینکه فرض کنید ایران نباشد. کشتی باید برود و از کانال سوئز دور بزند. روی نقشه نگاه کنید تا بهتر متوجه شوید. بعد به دریای مدیترانه برود و بخواهد آن طرف از مرزهای ترکیه یا نزدیک ترین مسیری که وجود دارد کالاها را عرضه کند. همین مسیری که از کانال سوئز رد شود و از پورت های مختلف تخلیه ترکیه، بار خود را تخلیه کند و از آنجا حمل شود، بسیار هزینه بردار است و زمان بیشتری می برد. دو تا سه هفته این زمان بیشتر خواهد شد. نکته جالب همین است که در واقع باید تقریبا از وسط قاره آفریقا و آسیا عبور کند و این کار هم یک ماهی به ترانزیت کالا اضافه می کند. هزینه های تخلیه و بارگیری در ترکیه به نسبت ایران بیشتر و هزینه های حمل و نقل هم به نسبت ایران گران تر است.
راننده های ایرانی هزینه های سوخت یارانه ای دارند و به نسبت هزینه ای که برای سوخت می کنند، حداقل تا مرزهای ترکیه برایشان تقریبا رایگان در می آید. در صورتی که همین کرایه ها در کشورهای خارجی چندین برابر است.
وقتی کار صادراتی کنید متوجه می شوید. مثلا بر فرض شما همین کالا را با ماشین به مرز می فرستید. کرایه ای که برایتان درمی آید در مقابل کرایه ای که همین کالا بخواهد داخل مرزی حرکت کند -به خاطر هزینه سوخت بسیار بالا- چند برابر کرایه داخلی ایران هزینه می خورد و شرایط آن را ندارند که کالا را با قیمت مناسب ارائه کنند. در صورتی که ایران به خاطر نفت و یارانه ای که دارد می تواند این سوخت را با کیفیت بسیار بهتر و با هزینه کمتری برای حمل ونقل فراهم کند و قیمت های حمل ونقل به نسبت دنیا بسیار پایین است. در شرایط فعلی که فوق العاده هزینه های حمل ونقل پایین است.
مزیت های ایران را بشناسیم و از موقعیت های مناسبی که در کشورهای همسایه و کشورهای دور ما وجود دارد استفاده کنیم.
این موقعیت فقط برای کشورهای نزدیک نیست. می توانید از فرصت های بازارهای آفریقایی و بازارهای کشورهای خیلی دورتر که مناطق در حال توسعه هستند نیز استفاده کنید، به شرطی که مسیرتان را خوب ببینید و با دیالوگ های نمی شود و نمی توانیم پیش نروید.
خودتان را کوچک نبینید. نگویید من فلان کشور را هدف گذاری می کنم. برویم روی آن کشور کار کنیم. نیازی نیست. ما در مسیر و ابزاری کار می کنیم که در تمام دنیا عرضه می شود. بعضی از دوستانی که در بازار داخلی کار می کنند می گویند آقای مهندس مثلا من فلان شهر هستم؛ یک شهر مرزی. شهر ما مصرف زیادی ندارد. مگر چقدر مصرف می کند! در جواب می گویم دوست عزیز قرار نیست جنسی که شما عرضه می کنید فقط برای آن شهر باشد. قرار است برای 80 میلیون ایرانی و هر کسی که در تمام دنیا به زبان فارسی سرچ می کند عرضه شود.
حال در حوزه تجارت خارجی و بین الملل این کالا را برای هشت میلیارد آدم در دنیا عرضه می کنید. نباید نگران باشید که نمی توانم مشتری پیدا کنم. شما در مسیر قرار بگیرید، به یقین بهترین و بالاترین مشتری ها را پیدا می کنید. در مسیر قرار بگیرید و خوب کار کنید.
از ظرفیت های سیستم های گرمایش در فصل سرما برای صادرات و انتخاب محصول استفاده کنید و از توجهتان روی استعدادهای منطقه دور نمانید و فرصت ها را از دست ندهید.