واردات لوازم آرایشی:
هزینه واردات لوازم آرایشی چقدر است؟ این سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از واردکنندگان لوازم آرایشی را به خود مشغول کرده باشد. این نوشتار سعی دارد به سوال فوق پاسخ دهد و از این طریق وارد کنندگان لوازم آرایشی را با هزینه واردات مرتبط با آن آشنا نماید.
هزینه واردات لوازم آرایشی شامل چه هزینه های است؟
هزینه های مربوط به خرید خارجی:
هزینه های مربوط به خرید خارجی همچون یافتن فروشنده مناسب از هزینه واردات لوازم آرایشی است، که معمولاً در هنگام خرید خارجی، وارد کننده با آن مواجه می شود.
هزینه های مربوط به خرید محصول:
از جمله هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه ای است که صرف خرید خودِ محصول می شود. این هزینه معمولاً بیشترین مقدار از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد.
هزینه بازرسی کیفی محصول:
بازرسی کیفی محصول به منظور اطمینان حاصل کردن از کیفیت محصول توسط فروشنده انجام می گیرد و هزینه آن نیز اغلب بر عهده او می باشد. با این کار واردکننده قبل از خروج محصول از مبداء اطمینان حاصل نماید که محصول از کیفیت مناسبی برخوردار است.
هزینه حمل و نقل محصولات:
از دیگر هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه حمل و نقل آنها می باشد، که معمولاً مقدار آن بر اساس حجم سفارش، شیوه حمل، محل مبداء و مقصد حمل و نوع تحویل تعیین می شود.
در این بخش معمولاً نکات زیر مورد توجه قرار میگیرد:
هزینه های مرتبط با بازرسی کالا:
هزینه بازرسی کالا نیز بخشی از هزینه واردات لوازم آرایشی را شامل می شود که متناسب با حجم و مقدار کالا تغییر می کند.
هزینه های انبارداری:
وارد کنندگان لوازم آرایشی در صورتی که هزینه های انبارداری روی هزینه های حمل و نقل حساب نشده باشد، باید هزینه های انبارداری را تا زمانی که کالا از بندر ترخیص نشده باشد، پرداخت نمایند. هزینه های انبارداری نیز متناسب با حجم و مقدار محموله تغییر خواهد کرد. در این بخش، هزینه دیگری نیز به نام دموراژ وجود دارد که زمانی پرداخت می شود که کالا قبل از یک تاریخ تعیین شده توسط گمرک ترخیص نشود.
هزینه های گمرکی:
از جمله هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه های گمرکی است که مربوط به تعرفه کالا می باشد. نحوه تعیین هزینه های گمرکی به این شکل است که وارد کنندگان لوازم آرایشی جهت ترخیص کالا در گمرک اظهارنامهای را تکمیل می نمایند.
در این اظهارنامه شماره تعرفه لوازم آرایشی (HS) در BOX33 و BOX34 اظهارنامه مأخذ، حقوق ورودی کالا نوشته می شود. وارد کنندگان باید نهایت دقت خود را در ذکر تعرفه کالا به کار برند، چرا که اگر تعرفه کالا اشتباه ذکر شود، واردکننده جریمه خواهد شد.
هزینه هایی پرداختی خارج از گمرک:
هزینه های پرداختی قبل از گمرک شامل هزینه های مرتبط با صدور ترخیصیه به کشتیرانی، هزینه های مرتبط با حق توقف کالا در انبار تا زمان صدور ترخیصیه، در صورتی که بار در کانتینر باشد هزینه های مرتبط با سپرده گذاری وثیقه کانتینر.
از دیگر هزینه واردات لوازم آرایشی می توان به هزینه قبض انبار الکترونیکی، هزینه لاک و مهر، هزینه پرینت اظهارنامه، هزینه آزمایشگاه، هزینه های ثبت سفارش کالا، هزینه های مرتبط با دستمزد ترخیص کالا و … اشاره کرد.
لازم به ذکر است حقوق ورودی که وارد کننده مسئول پرداخت آن است، جدا از هزینه های گمرکی و به صورت 5 درصد ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی می باشد محاسبه می شود.
امروزه لوازم آرایشی به دو صورت وارد کشور میشود:
به صورت قاچاقی که بدون اخذ مجوز انجام می گیرد. لوازم آرایشی که به این صورت وارد کشور می شوند، تاییدیه های لازم و استانداردهای بهداشتی را ندارند و جز کالاهای غیر استاندارد محسوب می شوند.
به صورت قانونی و از مبادی رسمی و با اخذ مجوزهای لازم. ورود لوازم آرایشی به کشور به صورت قانونی زیر نظر وزارت بهداشت و موسسه استاندارد انجام می گیرد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وارد کنندگان لوازم آرایشی بیشترین مقدار لوازم آرایشی را از کشورهای امارات، ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، فرانسه و چین وارد مینمایند که طبق مواردی که در بالا ذکر شد، با توجه به عواملی همچون بیمه باربری، کشور مبداء و … هزینه های متفاوتی را برای وارد کنندگان ایجاد خواهند کرد.
افزایش هزینه واردات لوازم آرایشی:
طبق بودجه پیشنهادی دولت در سال 98 عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی به میزان ده درصد افزایش خواهد یافت. این امر به نوبه خود موجب میشود هزینه واردات لوازم آرایشی که از راه قانونی وارد ایران خواهند شد، به میزان چشمگیری افزایش یابد.
با توجه به این که کشور ایران یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان لوازم آرایشی در جهان است، این افزایش هزینه ورود قاچاقی لوازم آرایشی به کشور را احتمالاً افزایش خواهد داد.
فصل 33 کتاب مقررات صادرات و واردات مربوط به طبقه بندی لوازم آرایشی از گروه کالایی 10 است، که حقوق ورودی آن 26 درصد ارزش آن و سود بازرگانی آن دو برابر بوده است. بنابراین تا قبل از مصوبه افزایش عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی، حقوق ورودی لوازم آرایشی 48 درصد ارزش و 9 درصد مالیات ارزش افزوده که به آن اضافه میشده است.
اما با افزایش 10 درصدی سود بازرگانی و عوارض گمرکی لوازم آرایشی، واردات این کالاها شامل 58 درصد حقوق گمرکی خواهد شد که در نتیجه آن هزینه واردات لوازم آرایشی را افزایش خواهد داد.
به طور خلاصه می توان گفت هزینه واردات لوازم آرایشی می تواند شامل هزینه هایی همچون هزینه های خرید خارجی، خرید خود محصول، هزینه های انبارداری، هزینه های مرتبط با آزمایشگاه، هزینه کارشناسی و … باشد که توسط وارد کننده و یا نماینده آن در هنگام ترخیص کالا پرداخت می شود.
در سه ماهه گذشته لوازم آرایشی افزایش قیمت 50 درصدی داشته است. بهتر است بدانید ایران یکی از بیشترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در جهان است و برای تامین این نیاز از طریق واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تامین می شود. در سال 96 نزدیک به دو میلیارد و دویست هزار دلار لوازم آرایش وارد کشور شده است که تنها فقط 200 میلیون دلار آن به صورت قانونی وارد کشور شده است و در گمرک ایران ثبت شده است.
در ادامه شما را با هر آنچه که در مورد واردات لوازم آرایشی و بهداشتی است آشنا می کنیم:
واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از چه کشورهای صورت می گردد؟
واردات لوازم آرایشی و بهداشتی معمولا از 35 کشور جهان صورت می گیرد و بیشتر از کشورهایی مانند امارات، فرانسه، هند، ترکیه، ایتالیا، لهستان و اسپانیا می باشد.
در سال گذشته حدود 29 هزار میلیارد لوازم آرایشی از امارات وارد کشور شده است که رشدی 80 درصدی نسبت به سال های گذشته داشته است. دومین کشوری که بیشترین صادرات لوازم آرایشی به ایران دارد فرانسه میباشد که نزدیک به 18 میلیون دلار می باشد بیشترین لوازمی بهداشتی که از فرانسه وارد میشود شامپو است.
بعد از آن به ترتیب ترکیه، آلمان، می باشد. موادی که از آلمان وارد می شود بیشتر در زمینه بهداشتی است مانند پاک کننده وسفید کننده دندان، مواد پاک کننده بهداشتی و شامپو می باشد.