اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

لوازم آرایش

واردات لوازم آرایشی:
هزینه واردات لوازم آرایشی چقدر است؟ این سوالی است که ممکن است ذهن بسیاری از وارد‌کنندگان لوازم آرایشی را به خود مشغول کرده باشد. این نوشتار سعی دارد به سوال فوق پاسخ دهد و از این طریق وارد کنندگان لوازم آرایشی را با هزینه واردات مرتبط با آن آشنا نماید.

هزینه واردات لوازم آرایشی شامل چه هزینه های است؟
هزینه های مربوط به خرید خارجی:

هزینه های مربوط به خرید خارجی همچون یافتن فروشنده مناسب از هزینه واردات لوازم آرایشی است، که معمولاً در هنگام خرید خارجی، وارد کننده با آن مواجه می شود.

هزینه های مربوط به خرید محصول:
از جمله هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه ای است که صرف خرید خودِ محصول می شود. این هزینه معمولاً بیشترین مقدار از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد.

هزینه بازرسی کیفی محصول:
بازرسی کیفی محصول به منظور اطمینان حاصل کردن از کیفیت محصول توسط فروشنده انجام می گیرد و هزینه آن نیز اغلب بر عهده او می باشد. با این کار واردکننده قبل از خروج محصول از مبداء اطمینان حاصل نماید که محصول از کیفیت مناسبی برخوردار است.

هزینه حمل و نقل محصولات:
از دیگر هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه حمل و نقل آنها می باشد، که معمولاً مقدار آن بر اساس حجم سفارش، شیوه حمل، محل مبداء و مقصد حمل و نوع تحویل تعیین می شود.

در این بخش معمولاً نکات زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • انتقال محموله به چه طریقی است، هوایی یا دریایی؟
  • آیا هزینه حمل، برداشت بار از کارخانه تا محل تحویل را نیز شامل می‌شود؟
  •  آیا در این بخش از هزینه ها، هزینه های انبارداری و هزینه های ورود به مقصد نیز لحاظ شده است یا خیر؟
  •  آیا برای تحویل به موقع کالا ضمانتی وجود دارد یا خیر؟
  •  آیا واردکننده بیمه باربری دارد یا خیر؟ اگر واردکننده بیمه باربری بگیرد، هر چند که باید مقداری پول هزینه کند ولی با این کار در صورت صدمه دیدن و یا دزدیده شدن محموله خود متوجه ضرر و زیان نمی‌شود. چرا که شرکت بیمه ضرر و زیان ناشی از دزدیده شدن و یا آسیب دیدن محموله را به واردکننده پرداخت خواهد کرد.

هزینه های مرتبط با بازرسی کالا:
هزینه بازرسی کالا نیز بخشی از هزینه واردات لوازم آرایشی را شامل می شود که متناسب با حجم و مقدار کالا تغییر می کند.

هزینه های انبارداری:
وارد کنندگان لوازم آرایشی در صورتی که هزینه های انبارداری روی هزینه های حمل و نقل حساب نشده باشد، باید هزینه های انبارداری را تا زمانی که کالا از بندر ترخیص نشده باشد، پرداخت نمایند. هزینه های انبارداری نیز متناسب با حجم و مقدار محموله تغییر خواهد کرد. در این بخش، هزینه دیگری نیز به نام دموراژ وجود دارد که زمانی پرداخت می شود که کالا قبل از یک تاریخ تعیین شده توسط گمرک ترخیص نشود.

هزینه های گمرکی:
از جمله هزینه واردات لوازم آرایشی هزینه های گمرکی است که مربوط به تعرفه کالا می باشد. نحوه تعیین هزینه های گمرکی به این شکل است که وارد کنندگان لوازم آرایشی جهت ترخیص کالا در گمرک اظهارنامه‌ای را تکمیل می نمایند.

در این اظهارنامه شماره تعرفه لوازم آرایشی (HS) در BOX33 و BOX34 اظهارنامه مأخذ، حقوق ورودی کالا نوشته می شود. وارد کنندگان باید نهایت دقت خود را در ذکر تعرفه کالا به کار برند، چرا که اگر تعرفه کالا اشتباه ذکر شود، واردکننده جریمه خواهد شد.

هزینه هایی پرداختی خارج از گمرک:
هزینه های پرداختی قبل از گمرک شامل هزینه های مرتبط با صدور ترخیصیه به کشتیرانی، هزینه های مرتبط با حق توقف کالا در انبار تا زمان صدور ترخیصیه، در صورتی که بار در کانتینر باشد هزینه های مرتبط با سپرده گذاری وثیقه کانتینر.

از دیگر هزینه واردات لوازم آرایشی می توان به هزینه قبض انبار الکترونیکی، هزینه لاک و مهر، هزینه پرینت اظهارنامه، هزینه آزمایشگاه، هزینه های ثبت سفارش کالا، هزینه های مرتبط با دستمزد ترخیص کالا و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است حقوق ورودی که وارد کننده مسئول پرداخت آن است، جدا از هزینه های گمرکی و به صورت 5 درصد ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی می باشد محاسبه می شود.

امروزه لوازم آرایشی به دو صورت وارد کشور می‌شود:
به صورت قاچاقی که بدون اخذ مجوز انجام می گیرد. لوازم آرایشی که به این صورت وارد کشور می شوند، تاییدیه های لازم و استانداردهای بهداشتی را ندارند و جز کالاهای غیر استاندارد محسوب می شوند.

به صورت قانونی و از مبادی رسمی و با اخذ مجوزهای لازم. ورود لوازم آرایشی به کشور به صورت قانونی زیر نظر وزارت بهداشت و موسسه استاندارد انجام می گیرد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که وارد کنندگان لوازم آرایشی بیشترین مقدار لوازم آرایشی را از کشورهای امارات، ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، فرانسه و چین وارد مینمایند که طبق مواردی که در بالا ذکر شد، با توجه به عواملی همچون بیمه باربری، کشور مبداء و … هزینه های متفاوتی را برای وارد کنندگان ایجاد خواهند کرد.

افزایش هزینه واردات لوازم آرایشی:
طبق بودجه پیشنهادی دولت در سال 98 عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی به میزان ده درصد افزایش خواهد یافت. این امر به نوبه خود موجب می‌شود هزینه واردات لوازم آرایشی که از راه قانونی وارد ایران خواهند شد، به میزان چشمگیری افزایش یابد.

با توجه به این که کشور ایران یکی از بزرگ ترین وارد کنندگان لوازم آرایشی در جهان است، این افزایش هزینه ورود قاچاقی لوازم آرایشی به کشور را احتمالاً افزایش خواهد داد.

فصل 33 کتاب مقررات صادرات و واردات مربوط به طبقه بندی لوازم آرایشی از گروه کالایی 10 است، که حقوق ورودی آن 26 درصد ارزش آن و سود بازرگانی آن دو برابر بوده است. بنابراین تا قبل از مصوبه افزایش عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی، حقوق ورودی لوازم آرایشی 48 درصد ارزش و 9 درصد مالیات ارزش افزوده که به آن اضافه میشده است.

اما با افزایش 10 درصدی سود بازرگانی و عوارض گمرکی لوازم آرایشی، واردات این کالاها شامل 58 درصد حقوق گمرکی خواهد شد که در نتیجه آن هزینه واردات لوازم آرایشی را افزایش خواهد داد.

به طور خلاصه می توان گفت هزینه واردات لوازم آرایشی می تواند شامل هزینه هایی همچون هزینه های خرید خارجی، خرید خود محصول، هزینه های انبارداری، هزینه های مرتبط با آزمایشگاه، هزینه کارشناسی و … باشد که توسط وارد کننده و یا نماینده آن در هنگام ترخیص کالا پرداخت می شود.

در سه ماهه گذشته لوازم آرایشی افزایش قیمت 50 درصدی داشته است. بهتر است بدانید ایران یکی از بیشترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در جهان است و برای تامین این نیاز از طریق واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تامین می شود. در سال 96 نزدیک به دو میلیارد و دویست هزار دلار لوازم آرایش وارد کشور شده است که تنها فقط 200 میلیون دلار آن به صورت قانونی وارد کشور شده است و در گمرک ایران ثبت شده است.

در ادامه شما را با هر آنچه که در مورد واردات لوازم آرایشی و بهداشتی است آشنا می کنیم:

  • یک از اصلی ترین و مهم ترین مدارک برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی گواهی منبع است.
  • فهرست بسته بندی یا پکینگ لیست یکی از مدارکی است که برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی لازم است و مشخصات هر محمول وارداتی در آن درج می شود
  • فاکتور فروش یا اینویس مدرکی است که وارد کننده در در زمان ترخیص محموله تحویل دهد.
  • وارد کننده باید اظهارنامه گمرکی را به گمرک ارائه بدهد.
  • قبل از اینکه کالا را از گمرک ترخیص کنید باید برگ سبز گمرک را بگیرید.
  • برای مبارزه با مواد کالاهای لوازم و آرایشی قاچاق طرح برچسبی با عنوان اصالت توسط وزارت بهداشت اجرا شد. ان برچسب زرد رنگ کدی دارد که با خراش دادن آن می توانید ببیند و و با فرستادن آن کد از اصالت کالا مطمئن شوید.
  • GMP برای گواهی خوب بودن کیفیت کالا می باشد.
  • اجازه واردات با داشتن پروانه مشخص می شود. این پروانه نامه ای است که وزارت بهداشت به شرکت وارد کننده کالا می دهد تا مشخص شود که واردات کالا با اجازه وزارت بهداشت انجام شده است.
  • اجازه نامه ترخیص یا مجوز ترخیص نامه ای است که وزارت بهداشت به شما می دهد که بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.
  • ایران کد یک کد 16 رقمی است که برای هر کالایی در نظر گرفته می شود.
  • طرح شبنم همراه با طرح اصالت اجرایی شد و نشان دهنده قانونی وارد شدن لوازم آرایش و بهداشتی است.
  • لیبل نشان دهنده دیگری بر قانونی وارد شدن کالا است که نام وارد کننده بر روی آن درج شده است.
  • پروانه مسئول فنی باید برای هر محصول وارداتی باشد به این صورت که هر کالایی که وارد کشور می شود باید یک مسئول مرتبط با آن کالا را داشته باشد تا به عنوان مسئول فنی شرکت وارد کننده باشد. از وظایف مسئول فنی شرکت وارد کننده این است که کیفیت لوازم آرایشی و بهداشتی را بررسی کند.
  • گواهی آزاد فروش به این صورت است که شرکت وارد کننده باید بررسی کند که کالا دارای کیفیت بالایی باشد و محصول حق فروش در همه کشورها را داشته باشد.
  • گشایش یک پرفرمی است که توسط وزارت بهداشت تایید شده است. برای ثبت سفارش باید حتما گشایش را داشته باشید.
  • تمام محصولات قبل از اینکه به شرکت وارد کننده در گمرک تحویل داده شد توسط شرکت استاندارد باید تایید شود.
  • مجوز مصرف توسط یکی از سازمانهای وزارت بهداشت مثلا دانشگاههای علوم پزشکی بررسی شده و سپس تاییدیه مجوز مصرف را به شرکت وارد کننده لوازم آرایشی و بهداشتی می دهند.
  • یک وارد کننده قبل از اینکه ثبت سفارش خود را تایید کند باید اول کارت بازرگانی خود را ارائه دهد.
  • برگ فرمولاسیون نشان دهنده مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی است که باید به تایید وزارت بهداشت برسد.
  • دقت داشته باشید پروفرم شما باید حتما به تایید وزارت بهداشت برسد.
  • شما برای اینکه بتوانید کالایی را وارد کنید باید حتما از شرکت تولید کننده کالا مجوز نمایندگی را بگیرید.
  • شما باید در ایران حداقل 17 فروشنده حقیقی برای کالای ورودی تان داشته باشید.
  • برای ثبت سفارش واردات لوازم آرایشی و بهداشتی باید از طریق سایت ثبتارش اقدام کنید به این صورت که اول باید در این سایت عضو شوید و سپس از اطلاعات شخصی خود را ثبت کنید و بعد از آن اجازه ثبت سفارش دارید.

واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از چه کشورهای صورت می گردد؟
واردات لوازم آرایشی و بهداشتی معمولا از 35 کشور جهان صورت می گیرد و بیشتر از کشورهایی مانند امارات، فرانسه، هند، ترکیه، ایتالیا، لهستان و اسپانیا می باشد.

در سال گذشته حدود 29 هزار میلیارد لوازم آرایشی از امارات وارد کشور شده است که رشدی 80 درصدی نسبت به سال های گذشته داشته است. دومین کشوری که بیشترین صادرات لوازم آرایشی به ایران دارد فرانسه می‌باشد که نزدیک به 18 میلیون دلار می باشد بیشترین لوازمی بهداشتی که از فرانسه وارد می‌شود شامپو است.

بعد از آن به ترتیب ترکیه، آلمان، می باشد. موادی که از آلمان وارد می شود بیشتر در زمینه بهداشتی است مانند پاک کننده وسفید کننده دندان، مواد پاک کننده بهداشتی و شامپو می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>