تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل صادراتی:
در گذشته اگر کسی قصد داشت محصولات تولیدی شهر یا استان خود را صادر کند با مشکلات زیادی مواجه میشد.
مشکلات صادرات در گذشته
پیدا کردن مشتری به روش حضوری:
- فرد باید به کشورهای مختلف به منظور پیدا کردن مشتری سفر می کرد؛ این کار باعث صرف هزینه زیادی شده و همچنین مدت زمان زیادی طول می کشید.
انبار کردن محصول به مدت طولانی:
- فرد تا پیدا شدن مشتری مجبور بود محصول صادراتی خود را برای مدت زمان نامعلومی در انبار نگه دارد.
در گردش نبودن سرمایه:
- چون اغلب پیدا کردن مشتری به طول می کشید، بنابراین قسمتی از سرمایه تاجر زمان زیادی قابلیت نقد شدن نداشت و نمی توانست از آن استفاده کند.
فاسد شدن یا قدیمی شدن محصول:
- به دلیل تاخیر در پیدا کردن مشتری، محصول از بین می رفت و یا قدیمی می شد و با نیاز روز جامعه سازگاری نداشت.
قیمت فروش پایین:
- تاجر برای این که محصول خود را در کوتاه ترین زمان برای جلوگیری از ضرر به فروش رسانده و صادر کند، مجبور بود به نازلترین قیمت و با تخفیف و شرایط ویژه محصول خود را صادر کند.
روش جدید برای پیدا کردن مشتری خارجی و صادر کردن:
امروزه و در عصر جدید دیگر افراد از طریق روشهای قدیمی به دنبال صادرات نیستند. آنها اکنون با گسترش دنیای تکنولوژی و ارتباطات از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی اقدام به پیدا کردن مشتری میکنند و محصول خود را میفروشند.
در جهان کنونی اگر فردی بخواهد همچنان به روش سنتی عمل کند، شکست او قطعی است؛ اما افرادی که روش جدید را جایگزین روش سنتی کرده اند در مسیر درستی قرار دارند و به زودی به موفقیت می رسند. مدت زمان لازم برای پیدا کردن مشتری هر محصول به روش جدید متفاوت است.
به عنوان مثال یک محصول ممکن است یک ماه برای پیدا کردن مشتری زمان لازم داشته باشد اما محصول دیگری در عرض یک روز به فروش برسد. در امر صادرات نیز اینگونه است، پیدا کردن مشتری خارجی و صادر کردن بعضی از محصولات ممکن است چند سال طول بکشد.
انواع روشهای تبلیغات:
بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی:
- شما در سطح جاده ها و خیابان ها تعداد بسیار زیادی بیلبورد و تابلو تبلیغاتی می بینید. به چند درصد از این تابلوها دقت کرده و نام آن برند را در ذهن خود می سپارید؟
- با چند درصد آن شرکت ها برای خرید ارتباط برقرار می کنید؟
- حقیقت این است که اکثر افراد به بیلبوردها و تابلو تبلیغاتی در سطح جاده ها یا خیابان ها در حد چند ثانیه نگاه می کنند و بلافاصله آن را فراموش می کنند.
- بنابراین این روش به علت ماندگاری کم در ذهن مخاطب و هزینه زیاد تبلیغات مناسب نمی باشد.
تبلیغات در نمایشگاه های بین المللی:
- این روش به علت هزینه زیاد برای شرکت در نمایشگاه و استخدام پرسنل برای تبلیغ کردن دارای بازدهی مناسبی نمی باشد.
تبلیغات در شبکه های ماهواره ای:
- به علت تعداد بسیار زیاد شبکه های ماهواره ای امکان ندارد که بتوان در تمامی شبکه ها تبلیغ کرد؛ هچنین تعداد زیاد شبکه باعث کمتر دیده شدن تبلیغ می شود.
- پس این روش هم مناسب تبلیغات در دنیای تجاری جدید نمی باشد.
تبلیغات در سایتهای تجاری:
- یکی از معروف ترین سایت های تجاری دنیا سایت علی بابا می باشد.
- اختلاف قیمت یک محصول در سایت علی بابا زیاد است. این اختلاف زیاد نشان دهنده تقلبی بودن قیمتها در این سایت میباشد.
تبلیغات در سایت های برندینگی و شبکه های اجتماعی:
- سایت های برندینگی.
- تبلیغات در این سایت ها به بازه زمانی بیشتری برای جذب مشتری نیاز دارد؛ یعنی پس از تبلیغات ممکن است تا مدت یکماه مشتری تماس نگیرد.
مزیتهای تبلیغات در سایتهای برندینگی:
- ماندگاری و بازده طولانی مدت.
- مخاطب قرار دادن بخش زیادی از جامعه هدف.
تبلیغات در این سایتها دارای مخاطب و جامعه هدف بسیار زیادی است.
به عنوان مثال اگر شما کشورهای عربی را جامعه هدف خود برای تبلیغات و فروختن محصولات قرار دهید، با استفاده از سایت های برندینگ نزدیک به یک میلیارد نفر مخاطب و جامعه هدف دارید.
تداوم موفقیت حتی پس از گذشتن چند سال:
- اگر شما در سایت های برندینگی به جایگاه مناسبی برسید تا چندین سال این جایگاه از آن شما است.
- این جایگاه حتی با گذشت چند سال از توقف فعالیت میتواند به راحتی برگردد.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی:
تبلیغات در شبکههای اجتماعی دارای بازدهی سریع است؛ یعنی با قرار دادن یک تبلیغ در فیسبوک یا اینستاگرام و غیره مشتری در مدت زمان کمی با شما تماس میگیرد.
معایب تبلیغات در شبکههای اجتماعی:
- محدود بودن مخاطب و در نتیجه مشتری کمتر.
- تداوم در تبلیغات به صورت روزانه.
- تداوم نداشتن در حفظ موفقیت.
انواع معیارها برای قیمت گذاری کالاهای صادراتی:
استفاده از سایتهای تجاری.
- معمولا قیمت هایی که در سایت های تجاری قرار دارند با قیمت واقعی آن محصول اختلاف زیادی دارد؛ پس این روش مناسبی برای تعیین قیمت نیست.
داشتن افراد آشنا در کشور مقصد:
- تعداد کمی از تاجرها هستند که در کشور مقصد فرد آشنایی را دارند و میتوانند به واسطه آنها قیمت واقعی محصول را تعیین کنند. عموم تجار از این مزیت برخوردار نمیباشند.
تعیین قیمت با استفاده از تجار و تولید کنندگان داخلی:
- یکی از بهترین روشها برای تعیین قیمت محصول در کشور مقصد، استفاده از تاجرهای قدیمی و با تجربه میباشد.
شاخصه های لازم برای جذب مشتری:
- اعتمادسازی.
- شناخت خوب مشتری.
- قراردادن روش های مختلف برای تسویه معاملات.
- پیگیری مشتری.
- اعتمادسازی
برخی از مولفههای اعتمادسازی عبارتند از:
- جنس با کیفیت.
- قیمت مناسب.
- تحویل محصول در زمان معین شده در قرارداد.
شناخت خوب مشتری:
رفتار مشتری خود را به خوبی بشناسید و بدانید که او چگونه معامله می کند؟ دقیقا به دنبال چه محصولی است یا هدفش از معامله کردن چیست؟
قراردادن روشهای مختلف برای تسویه معاملات:
با توجه به شناختی که از رفتار مشتری به دست آورده می توانید روش های مختلفی را برای تسویه معاملات تعیین کنید.
انواع روش پرداخت:
- تسویه کامل پس از تولید کالا و قبل از ارسال بار.
- تسویه پس از تحویل بار به مشتری.
- تسویه در چند نوبت.
روش تسویه در چند نوبت بهترین روش پیشنهادی مجموعه آراد به شما برای معاملات محصولاتی نظیر دستگاههای تولیدی مختلف میباشد؛ زیرا شما برای خرید مواد اولیه خود از تورم اجناس و قیمت تمام شده دستگاه با مشتری عقب نمیمانید.
به این صورت که شما در ابتدا برای تولید دستگاه بخشی از مبلغ کل معامله را دریافت کرده و بخش دیگر را در زمان فرستادن و پس از تحویل دستگاه به مشتری تسویه حساب کامل کنید.
پیگیری مشتری:
- پیگیری مشتری یکی از مهم ترین روش های جذب مشتری است.
- زمانی که مشتری با شما تماس اول را برقرار می کند، شما هم پس از چند روز دوباره با مشتری تماس بگیرید و پیگیر سفارش او باشید.
- در پیگیری های ثانویه از مشتری بپرسید آیا کالای مورد نظر خود را پیدا کرده است؟
- به او در زمینه محصول مورد نیازش مشاوره و اطلاعات بدهید.