مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مذاکره و توافق برای گسترش تجارت و ترانزیت زمینی در قالب مذاکرات دو جانبه با روسیه و پیمان اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت: موافقت و مجوز مقامات کشور روسیه برای اضافه کردن هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی دیگر را به غیر از هزار دستگاهی که برای سال 2020 دریافت کرده بودیم را گرفتیم.
جواد هدایتی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این بیشترین ترانزیت و تجارت جاده ای از طریق ترکیه انجام می شد اما در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزهای ترکیه به روی ما بسته شده بود، مسیر روسیه را رانندگان ایرانی تجربه کردند و این مسیر جایگزین مناسبی و مسیر خوبی برای ما بود که با توجه به مزایایی که دارد، می توان این امید را داشت که در آینده حجم حمل و نقل زمینی و ترانزیت بین دو کشور روسیه و ایران افزایش یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه هزینه سوخت در مسیر روسیه ارزان تر از ترکیه است و با توجه به گستردگی و وسعت روسیه از سوی دیگر رانندگان می توانند از طریق این کشور به شمال اروپا دسترسی داشته باشند، مسیر روسیه می تواند آلترناتیوی برای ترکیه باشد که هم اکنون مورد استقبال رانندگان قرار گرفته و باید اجازه دهیم تا ناوگان ایرانی با قوانین و مقررات روسیه آشنایی بیشتری پیدا کند.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: در پی مذاکراتی که با مقامات روسیه داشتیم، توانستیم علاوه بر هزار دستگاه مجوزی که برای ناوگان ایرانی در مسیر روسیه در سال 2020 دریافت کردیم، هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی دیگر نیز اضافه کنیم.
هدایتی گفت: با توجه به اینکه ایران به تازگی به پیمان اقتصادی اوراسیا ملحق شده است که این پیمان به خودی خود می تواند چشم انداز خوبی برای توسعه صادرات و واردات بین کشورهای عضو باشد. تقویت ترانزیت از روسیه و شمال اروپا را در دستور کار جدی قرار دادیم و به جای آنکه در این پیمان اقتصادی صرفا به صورت تخفیفات ترجیحی نگاه کنیم، تصمیمات دیگری اتخاذ کردیم که امیدواریم آثار خوبی در راستای توسعه تجارت و ترانزیت با این کشور همسایه در بر داشته باشد.
وی اعلام کرد: مقرر شده تا اسنادی ضمیمه پیمان اقتصادی اوراسیا باشد و در این میان یکی از اسناد تسهیل شرایط حمل و نقلی است چرا که اگر قرار است توسعه و گسترشی در حوزه اقتصادی بین ایران و روسیه و ایران با کشورهای عضو اوراسیا رخ دهد باید در زمینه بستر آن یعنی حوزه حمل و نقل تسهیلاتی قائل شد تا به هدفگذاری های صورت گرفته، دست یافت. در این راستا باید تسهیلاتی قائل شویم که می توان به حذف عوارض، تسهیل شرایط، حذف یا تسهیل در روادید رانندگان و غیره اشاره کرد.