مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با تفویض اختیاری که رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی داده است، وزیر راه دستور داد که همه لاستیک هایی که تا اول اردیبهشت ماه امسال وارد شدند و در گمرکات وجود دارند مشمول ارز 4200 تومانی شده و ترخیص شوند که با این وضعیت امیدواریم قیمت لاستیک در داخل تا حد زیادی کنترل شود.
به گزارش ایسنا، در پی انتقاد و گلایه های رانندگان و تشکل های صنفی آن ها درباره قیمت، کیفیت و کمبود عرضه لاستیک در بازار، داریوش باقرجوان، مدیرکل مسافری سازمان راهداری در این باره به ایسنا گفت: در پی بروز برخی مشکلات در بهار سال 1397 در زمینه قیمت و عرضه لاستیک سامانه ای راه اندازی شد که براساس آن سازمان راهداری مطابق پیمایش صورت گرفته به رانندگان با نرخ ارز دولتی 4200 دولتی می داد و در آن زمان شرایط و وضعیت بازار مناسب بود. البته این سامانه در اختیار وزارت صمت بود و لاستیک ها نیز توسط تولیدکنندگان، واردکنندگان و عوامل توزیع عرضه می شد اما سازمان راهداری بر عرضه آن براساس پیمایش به صورت سیستمی نظارت می کرد.
وی افزود: از تیرماه سال 1397 تاکنون حدود سه میلیون و 800 هزار حلقه لاستیک در سامانه عرضه شد که بخش اعظم آن توزیع و فروخته شده است اما در این میان تنها حدود 20 درصد لاستیک های مصرف شده تولید داخل بودند و مابقی از واردات تأمین شد.
باقرجوان ادامه داد: مسلما همه سیستم حمل و نقل عمومی در حوزه مسافری و باری نیاز به لاستیک با کیفیت از برندهای معتبر دارند چرا که اگر لاستیک با کیفیت پایین تر در این بخش استفاده شود نه تنها عوارض و پیامدهای جانی و مالی برای رانندگان و سرنشینان آن ها دارد می تواند حوادث ناگواری برای وسایل نقلیه اطراف این خودرو در جاده ایجاد کند.
پیگیری برای اینترنتی کردن سامانه لاستیک
مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه سازمان راهداری و کابران آن هیچ دخل و تصرفی در سامانه لاستیک ندارند و تنها حواله راننده را که به صورت سیستمی براساس پیمایش صادر شده، پرینت می کنند، گفت: به دنبال این هستیم تا این سامانه را توسعه دهیم و رانندگان بتوانند از طریق گوشی های تلفن همراه خود و به صورت اینترنتی حواله شان را دریافت کنند اما مشکلی که در حال حاضر در بازار لاستیک به وجود آمده ناشی از سامانه لاستیک و عرضه لاستیک های دولتی در آن نیست بلکه از دی ماه سال گذشته دولت بنا به ملاحظاتی ارز لاستیک را از گروه 1 به گروه 2 یعنی ارز نیمایی انتقال داد و همین مسئله سبب بروز برخی مشکلات شد اما امیدواریم لاستیک هایی که با ارز نیمایی وارد می شوند توسط وزارت صمت به عنوان متولی تحت نظارت قرار گیرند تا عاملان فروش دقیقا همان قیمتی را که باید، به رانندگان و مالکان خودروها اعلام کنند.
تفویض اختیار رئیس جمهور به وزیر راه برای ساماندهی بازار لاستیک
وی اظهار کرد: در راستای برخی مشکلات به وجود آمده در بازار لاستیک رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی تفویض اختیاری کردند تا بازار این کالا سروسامان پیدا کند و بر این اساس وزیر راه نامه ای به گمرکات کشور نوشتند و اعلام کردند که همه لاستیک هایی که تا ابتدای شهریورماه امسال وارد شدند و در مرحله ثبت سفارش ارزش تخصیصی آن ها 4200 تومانی بوده مشمول ارز دولتی شده و با این نرخ ترخیص شوند.
باقرجوان اظهار کرد: براساس آمارهای دریافت شده اگر این لاستیک ها که حدود 300 هزار حلقه هستند از گمرکات ترخیص شوند و به سامانه لاسیتک سازمان راهداری وارد شوند حدود 600 هزار حلقه لاستیک خواهیم داشت و می توانیم این نوید را به رانندگان بدهیم که اوضاع بهتر خواهد شد.
مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: البته همه مشکلات در این حوزه مربوط به لاستیک نیست و هزینه بسیار بالایی در بخش حمل و نقل عمومی در حوزه قطعات، روغن، خدمات و... وجود دارد اما امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریع تر دستور وزیر راه و شهرسازی را به بانک های عامل اعلام کند تا ارز دولتی برای ترخیص لاستیک های موجود در گمرک اختصاص پیدا کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری برای آخرین وضعیت لاستیک های موجود در گمرک صورت گرفته است یا خیر، گفت: 22 شهریورماه این نامه ارسال شده و امیدواریم معاون ارزی بانک مرکزی این بخشنامه را هر چه زودتر ابلاغ کند تا شاهد اتفاقاتی خوبی در این زمینه باشیم.
باقرجوان اظهار کرد: گرچه سازمان راهداری از نظر اختیارات وظیفه چندانی در حوزه قیمت و کیفیت لاستیک ندارد اما به عنوان متولی بخش حمل و نقل پیگیری های لازم را انجام خواهد داد تا نظارت بیشتری روی قیمت لاستیک تولید داخل و وارداتی انجام شود و کیفیت آن ها نیز ارتقا پیدا کند. البته پیشنهادی برای یکی کردن سامانه های سازمان راهداری با سامانه وزارت صمت ارائه دادیم که اگر این اتفاق بیفتد و سازمان راهداری در این زمینه نقش پیدا کند حرف های زیادی در زمینه قیمت گذاری لاستیک به ویژه لاستیک های وارداتی داریم چرا که حتی اگر ارز نیمایی را برای آن ها در نظر بگیریم نرخ این ارز از ابتدای امسال از 11 هزار تومان شروع شد بنابراین همه لاستیک ها نمی توانند با ارز نیمایی امروز عرضه شوند. از سوی دیگر به دنبال این خواهیم بود که به گونه ای محاسبه صورت بگیرد که کمترین قیمت ممکن برای لاستیک های وارداتی تعیین شده و آن ها با نرخ مناسب تری به دست رانندگان برسند.