سازمان دیجیتال، به سازمانی گفته می شود که در نهاد خود قابلیت مهمی با عنوان "چابکی کسب و کار دیجیتال" دارد که این قابلیت را می توان با 3 ویژگی اساسی زیر شناخت.
ویژگی اول فرا آگاهی
ویژگی فرا آگاهی یعنی این که در سازمان مور نظر، یک شناخت و درک عمیق ایجاد شده است که دامنه آن از مرز های سازمان عبور نموده است و به شناخت رقبا، فضای کسب و کار و اکوسیستم حاکم بر سازمان می رسد.
ویژگی دوم تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات
ویژگی دوم که به تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات معروف می باشد، به سازمان کمک می کند تا در فرآیند های تصمیم گیری از دیتا ها و تحلیل های به دست آمده از آنها استفاده کند و از تصمیمات سلیقه ای و بدون پشتوانه جلوگیری نماید.
ویژگی سوم سازمان اجرای سریع
ین ویژگی که با عنوان اجرای سریع شناخته شده است، بر مبنای سیستم های طراحی شده برای این سازمان می باشد که شامل فرآیند ها، ارتباطات، نرم افزار ها، منابع است و همگی به شیوه ای در کنار هم کار می کنند که می توانند به راحتی عملیات را در مدت زمانی کوتاه به انجام رسانند.
تحول دیجیتال در سازمان ها
تحول دیجیتال که گاهی با دیجیتالی شدن و دگردیسی دیجیتال هم از آن نام برده می شود، یکی از اصطلاحات رایج در سال های اخیر است که به صورت گسترده در گزارش ها، کتاب ها، مقالات و کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنان تعریف واحدی برای آن موجود نمی باشد و صاحب نظران این عرصه دارای اختلاف نظر هستند.
به عبارتی می توان گفت که استفاده از اصطلاح تحول دیجیتال برای تمامی تغییر و تحولات ناشی از توسعه تکنولوژی دیجیتال در همه جنبه های اجتماعی و اقتصادی، غیر دقیق و تا حدی تجاری محسوب می گردد.
تحول دیجیتال از نگاه وسترمن
وسترمن و همکارانش نیز در کتاب Leading Digital، تحول دیجیتالی را به عنوان یک تحول سازمانی مورد توجه قرار می دهند که آن را در سه حوزه زیر بررسی می کنند:
دستاورد های تبدیل شدن به سازمان دیجیتال
دلایل استفاده مدیران سازمان از تحول دیجیتال
شروع تحول دیجیتال
مهم ترین موضوعی که در تحول دیجیتال مورد بحث می باشد، فناوری است که هدف آن حذف فرآیند های منسوخ شده قدیمی و سنتی و جایگزینی فناوری های نوین می باشد.امروزه تغییراتی که وجود دارد از سیستم خطی پیروی نمی کنند بلکه به صورت نمایی می باشند و سازمان ها وظیفه دارند سریع تر از گذشته رو به جلو حرکت نمایند. در این خصوص لازم است که هیچ روندی در سازمان بیشتر از 6 ماه طول نکشد زیرا دنیا به سرعت در حال تغییر می باشد.
مهم تریت تصور اشتباهی که مدیران با آن رو به رو هستند این است که دائما فکر می کنند که سایر سازمان ها و رقبا از آنها جلو تر هستند.
المان های تحول دیجیتال عبارتند از:
لازم به ذکر است که هر کدام از موارد بالا، توصیه ها و مراحل منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارند.
نتایج تحول دیجیتال در سازمان: