اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

رفع نقص ثبت برند

برای ثبت علامت تجاری، اظهارنامه ظرف مدت 45 روز از تاریخ وصول آن مورد بررسی قرار می گیرد و اگر این اظهارنامه دارای نقص باشد، طی یک اخطار به مودی اعلام می گردد و وی بایستی در موعد مقرر نسبت به تکمیل اظهارنامه الکترونیکی اقدام نماید.در ادامه این مطلب، چگونگی روند رفع نقص ثبت برند ارائه شده است.

اخطار رفع نقص ثبت برند

اشخاص ساکن کشور ایران موظفند ظرف مدت 10 روز و همچنین اشخاص ساکن در خارج از ایران ظرف مدت 1 ماه، اقدام به رفع نقص نمایند. این مهلت در صورت استمهال، یک بار تمدید خواهند شد.بنابر این اشخاص ساکن در ایران حداکثر به مدت 4 ماه و همچنین اشخاص ساکن در خارج از کشور حداکثر به مدت 12 ماه، می توانند در رفع نقص اقدامات لازم را به عمل آورند، در غیر این صورت تقاضای آنان رد می شود.

در صورت رد تقاضای آنان، متقاضی می تواند دادخواستی مبنی بر شکایت از تصمیم اداره به دادگاه های حقوقی ایران تقدیم نماید که در این خصوص می توان از وکیل مالیاتی نیز استفاده نمود.لازم به ذکر است که پس از تغییر سیستم اداره ثبت علائم تجاری، بیشتر کارها به صورت الکترونیکی انجام می گیرد اما حضور شخص نیز برای انجام برخی از امور اداری الزامی است که این امور تنها در شهر تهران انجام می شوند.

نحوه انجام ثبت علامت تجاری

برای ثبت علامت تجاری ابتدا از طریق سامانه ثبتی اینترنتی اداره ثبت علامت تجاری اظهار نامه اینترنتی بایستی تکمیل شود و پس از بررسی و کارشناسی، در صورت عدم سابقه وجود، برند درخواستی آگهی می شود.در این صورت متقاضی موظف است حداکثر به مدت 1 ماه پس از صدور آگهی، نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید و پس از تایید آگهی اقدام به ارسال آن به روزنامه رسمی نماید.

همچنین پس از 32 روز که از صدور آگهی مورد نظر بگذرد، در صورت نبود معترض، ابلاغیه پذیرش برای شخص متقاضی صادر می شود و به مدت 30 روز مهلت پرداخت هزینه های ثبت به منظور دریافت شماره ثبت برای وی در نظر گرفته می شود.

بنابراین پس از واریز مبلغ مورد نظر، آگهی شماره ثبت صادر شده و مجددا در روزنامه رسمی کشور به چاپ می رسد. سپس متقاضی با ارائه مدارک به اداره ثبت علامت تجاری، نسبت به دریافت تصدیق گواهی ثبت 10 ساله اقدام می نماید و برند مذکور به مدت 10 سال دارای اعتبار می شود که می تان پس از 10 سال مجددا آن را تمدید نمود.

مدارک مورد نیاز ثبت برند

علامت فارسی حقوقی

  • اسکن از روزنامه رسمی تأسیس و در صورت داشتن تغییرات کپی از آخرین روزنامه تغییرات هیئت مدیره.
  • اسکن شناسنامه اعضای هیئت مدیره ای که حق امضا دارند.
  • اسکن رنگی یا سیاه سفید علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تأسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه

علامت لاتین حقوقی

  • اسکن از روزنامه رسمی تأسیس و در صورت داشتن تغییرات کپی از آخرین روزنامه تغییرات هیئت مدیره.
  • اسکن شناسنامه اعضای هیئت مدیره ای که حق امضا دارند.
  • اسکن رنگی یا سیاه سفید علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تأسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه
  • اسکن صفحات اول تا سوم کارت بازرگانی مدیر عامل یا یکی از اعضای هیئت مدیره

علامت فارسی حقیقی

  • اسکن شناسنامه متقاضی
  • اسکن رنگی یا سیاه و سفید علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن از جواز تأسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه

علامت لاتین حقیقی

  • اسکن شناسنامه متقاضی
  • اسکن رنگی یا سیاه سفید علامت تجاری در ابعاد 6*6
  • اسکن جواز تأسیس یا جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا گواهی فعالیت صنعتی و یا هر مدرک مشابه
  • اسکن صفحات اول تا سوم کارت بازرگانی متقاضی

رد در خواست ثبت برند

برند ثبت شده در واقع منبع کالا و محصول تولید شده و یا خدمات ارائه شده را به مشتری نشان می دهد به نحوی که مصرف کننده به وسیله آن می تواند محصول را شناسایی نموده و نسبت به آن وفادار و پایبند بماند. به همین علت است که رندها دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای می باشند.این موضوع و تنوع در این راستا باعث شده است که کار ها سخت تر از گذشته شوند زیرا حجم برند های ثبت شده در دهه های اخیر به طور چشم گیری افزایش یافته است و علامت های ثبت شده قبلی و تکراری که قبلا ثبت شده اند، دیگر قابلیت ثبت نخواهند داشت.

دلایل رد درخواست ثبت برند

اگر نقصی در تقاضا نامه ثبت علائم تجاری وجود داشته باشد به نحوی که با ضوابط تعیین شده مطابقت نداشته باشد رد خواهد شد که در ادامه به بررسی و توضیح دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری پرداخته می شود:

عدم رعایت ویژگی های برند

برای ثبت علامت تجاری تمامی شرایط قانونی جهت ثبت شدن بایستی فراهم شود که یکی از این شرایط، ویژگی های علامت تجاری یا برند است که اگر هر یک از این ویژگی ها وجود نداشته باشد ممکن است درخواست ثبت برند متوقف و رد شود.

ابداع و نو آوری

علامت تجاری باید از خلاقیت و نو آوری برخوردار باشد و تکراری و مشابه علائم قبلی نباشد. در این خصوص برخی از اشخاص با افزایش و یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجاری می شوند که در این حالت متصدی ثبت، ضمن رد آن مانع ثبت علائم تکراری می شود.

صداقت و شفافیت

علائم تجاری بایستی دارای صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح باشند، یعنی این که علامت تجاری باید به نحوی طراحی و ترسیم گردد که باعث خطا، اشتباه، فریب و یا حتی گمراهی افراد بیننده نشود.

تمایز و تشخیص

همچنین مهم است که علامت تجاری یک شرکت در میان علائم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و افراد عادی بتوانند به آسانی آن را شناسایی نمایند در غیر این صورت، مسئول ثبت می تواند از ثبت آن خودداری نموده و درخواست ثبت برند را رد کند.

اعتراض به رد درخواست ثبت برند

پیش از قبولی درخواست ثبت برند توسط اداره ثبت، مسئول ذیربط موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت بر اساس اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده است و جز علائم ممنوعه نیست.همچنین باید بررسی شود که آیا شباهتی با علامت های ثبت شده قبلی دارد یا خیر و چنان چه تشخیص داده شود که علامت مورد نظر واجد شرایط لازم برای ثبت نیست، مسئول مربوطه اختیار دارد درخواست ثبت برند را رد نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>