اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عملکرد مالی شرکت

در سازمان ها و کسب و کار های دنیای کنونی و جوامع مدرن امروزی، مدیریت روابط به وسیله ذی نفعان نقش مهمی را در بهبود عملکرد و رشد و توسعه پایدار آنها ایفا می کند.

منظور از مدیریت ذی نفعان، ایجاد تعادل در بین منافع گروه های ذی نفع می باشد که هدف از ارائه این مقاله، بررسی تأثیر مدیریت ذی نفعان بر عملکرد مالی سازمان ها و کسب و کار ها می باشد.

از یافته های پژوهشگران در این زمینه، مشاهده می گردد که بین مدیریت ذی نفعان با نرخ بازدهی دارایی ها، نسبت سود ناخالص به فروش و نسبت سود خالص به فروش به عنوان شاخص ها ی عملکرد مالی شرکت رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

تعریف ذی نفع

از آنجایی که کسب و کار ها، دارای ذی نفعان زیادی هستند، بنابراین اصطلاح گروه های ذی نفع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که واژه ذی نفع یک اصطلاح تازه نیست و در رشته های مختلفی از قبیل حقوق، حسابداری، کسب و کار و استراتژی از آن استفاده می شود.

تعاریف متنوع برای اصطلاح ذی نفعان

از دیدگاه متخصصین تعاریف زیادی برای ذی نفع وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

تعریف ادوارد فریمن در کتاب مدیریت استراتژیک با نگاه به ذی نفعان:ذی نفع یعنی افراد و گروه هایی که به نوعی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار، سهیم می باشند.

تعریف ذی نفع در کتاب مدیریت استراتژیک روترمایر:ذی نفعان، افراد و گروه ها و سازمان هایی هستند که روی اقدام های یک بنگاه اقتصادی تأثیر می گذارند یا این که اقدام های بنگاه اقتصادی روی آنها تأثیر می گذارد.

تعریف هیت وایرلند از ذی نفع در کتاب استراتژی:ذی نفعان، افراد و گروه ها و سازمان هایی هستند که می توانند روی چشم انداز و ماموریت یک بنگاه اقتصادی تأثیر بگذارند. هم چنین دستاورد ها و خروجی های استراتژیک بنگاه، روی آنها تأثیر می گذارد.

اهمیت توجه به ذی نفعان سازمان

از آنجایی که شرایط صنعتی کشور و همچنین اقتصاد آن دچار تغییر و تحول شده است و باعث پیچیدگی هایی در این راستا می باشد، توجه به ذی نفعان، دارای اهمیت بیشتری می شود که برخی عوامل در این زمینه موثر واقع شده اند و از آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ناپایداری محیطی در صنایع
  • افزایش فشار رقابتی
  • گسترده شدن امکانات تولید
  • گسترش فناوری اطلاعات
  • دسترسی سریع و راحت به ابزار های اجتماعی مثل وب

جایگاه ذی نفعان در شرکت ها

مهم ترین چالش مدیر عامل ها معمولا این موضوع بوده و هست که چه چیزی مالکان و صاحبان سهام شرکت را خوشحال می کند و یا این که چگونه می توانند در مقابل سرمایه گذاری آن ها، سود کافی به آنها باز گردانند.اما در برخی مواقع، مدیران ارشد شرکت ها، مجبور می شوند که به دلیل جلب رضایت ذی نفعان دیگری هم چون مشتری، گروه های حامی محیط زیست، تامین کنندگان مربوطه و حتی شرکت های رقیب، در مقابل خواسته های هیئت مدیره و سهام داران ایستادگی نمایند و منافع سایر گروه ها را نیز تحت شعاع قرار دهند.

شناسایی ذی نفعان

برای بسیاری از کسب و کار ها، تعدادی ذی نفع شناخته شده وجود دارد که همه با آنها آشنایی دارند که می توان از آنها به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشتریان
  • همکاران و پرسنل
  • تامین کنندگان مواد اولیه
  • نمایندگان فروش محصول و خدمات
  • بانک ها
  • موسسات مالی و غیر مالی مربوطه
  • سهام داران شرکت
  • اعضای هیئت مدیره
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>