اصطلاح ثبت کردن برند جهانی یا برند بین المللی، با دو کلمه ی تجاری سازی و جهانی سازی مترادف است.با ثبت کردن برند جهانی می توانید کالا ها و خدمات خویش را در سطح جهان عرضه کنید.لازم به ذکر است که این جمله فقط یک اصطلاح است و به این معنا نیست که برند مربوط به شما در تمامی کشور های دنیا ثبت می گردد.
نحوه ثبت جهانی برند
نماد ثبت جهانی برند R است و ثبت جهانی هر برند، به مدت 10 سال انجام می شود و چنان چه صاحب برند تمایل داشته باشد، در سال نهم برای 10 سال دیگر برند خود را تمدید می کند.
ثبت جهانی برندها به دو روش زیر انجام می شود
توافق نامه trips
این توافق نامه بر پایه WTO سازمانی بین المللی است که قانون های جهانی مربوط به تجارت را تنظیم می کند و به حل اختلافات میان اعضا می پردازد است.بیشتر از 150 کشور این موافقت نامه را امضا کرده اند و عضو آن هستند.
براساس این توافق نامه، برند بدون هیچ واسطه ای در سوئیس ثبت جهانی می شود، به این معنی که متقاضی ثبت برند برای جهانی شدن لازم نیست برند خود را در کشور مبدأ ثبت کند.قابل ذکر است که کشور ما یعنی ایران عضو این توافق نامه نیست.
توافق نامه مادرید
در این توافق نامه شرط اول برای ثبت جهانی یک برند، ثبت آن در کشور مبدأ می باشد. 85 کشور عضو این توافق نامه هستند.
جهت عضویت در این نوع سیستم، افراد متقاضی باید یک اظهارنامه بین المللی را به سازمان مالکیت صنعتی بدهند و از بین کشورهای عضو این توافق نامه، کشورهای مورد نظر خود را انتخاب و فعالیت خودشان را در آن ها شروع کنند و هم چنین از حمایت های آن ها نیز بهره مند شوند.شخص متقاضی باید اظهارنامه مذکور را به یکی از زبان های اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسه ترجمه کند.
نحوه ثبت برندهای جهانی برای متقاضیان ایرانی
از آن جایی که ایران فقط عضو توافق نامه مادرید است، شما می توانید برندی را که مطابق قانون های وضع شده در استانداردهای جهانی باشد را به آسانی و به صورت جهانی ثبت کنید، اما همان طور که بیان شد، اولین شرط در این توافق نامه این است که برند در کشور مبدأ ثبت شده باشد.
در کشور ما قانون های مربوط به ثبت برند مانند قوانین بین المللی است، اما تفاوت های جزئی با آن دارد.شخص متقاضی پس از ثبت برند خود در ایران، لازم است درخواست خود را به دفاتر سازمان ثبت جهانی، ارسال نماید.
در این درخواست باید نام اداره ای که نام تجاری را ثبت کرده است، آورده شود و هم چنین باید اسامی کشورهایی که می خواهد برند او را حمایت کنند را نیز در فرم ثبت کند.پس از آن همان مدارکی که برای ثبت برند در ایران ارائه کردید را باید برای ثبت جهانی نیز ارائه نمایید.چنان چه متقاضی یک شخص حقوقی باشد، لازم است معرفی نامه ای نیز به همراه وکالت نامه یا نماینده مربوط به ثبت برند به سربرگ اصلی پیوست و ارائه شود.
چگونگی محاسبه و پرداخت هزینه های مربوط به ثبت برند جهانی
در نهایت هزینه های مربوط به ثبت برند به فرانک پرداخت می شود و میزان هزینه های آن بستگی به تعداد کشورهایی است که درخواست حمایت برند خود را از آن ها کرده اید و هم چنین کالاهایی که متقاضی ثبت برند جهانی برای آن ها هستید، دارد.
1-حق ثبت اظهارنامه به ازاء یک طبقه
و برای هر طبقه اضافی
2-حق ثبت علامت به ازای یک طبقه
و حق ثبت هر طبقه اضافی
3-حق ثبت تمدید دوره های ده ساله
شخص حقیقی-شخص حقوقی: معادل حق ثبت علامت
4-جریمه ی تاخیر در تمدید ثبت
شخص حقیقی-شخص حقوقی: معادل نصف حق ثبت علامت
5-هزینه استعلام برای انتقال، اجازه ی بهره برداری یا اعراض
6-حق ثبت انتقال قراردادی و قهری به ازاء هر طبقه
و حق ثبت انتقال برای هر طبقه اضافی
7-حق ثبت مجوز بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازاء یک طبقه
و حق ثبت اجازه ی بهره برداری یا فسخ و خاتمه ی آن به ازای هر طبقه اضافی
8-هزینه ی هر بار اصلاح اظهارنامه و ضمائم آن
9-حق ثبت انتقال اظهارنامه یا اجازه ی بهره برداری از آن
10-حق ثبت تغییرات
11-هزینه صدور گواهی المثنی
12-هزینه رونوشت مصدق
13-هزینه اخذ تاییدیه تسلیم اظهارنامه یا صدور گواهی نامه
14-هزینه رسیدگی به اعتراض به رد ثبت
15-هزینه ی رسیدگی به اعتراض به تقاضای ثبت
16-ودیعه ی تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه
17-هزینه بررسی اظهارنامه ی ثبت بین المللی به عنوان اداره مبدا
مدارک لازم برای ثبت برند جهانی
مزایای ثبت جهانی برند