صادرات کود:
کود Fertilisers به هر نوع ماده معدنی یا آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصل خیزی خاک و همچنین با تیمار گیاهی باعث افزایش عملکرد کیفی و کم محصول شود کود اطلاق میشود.
کود ها به سه دسته شیمیایی، آلی یا ارگانیک و بیولوژیک یا زیستی تقسیم می شوند. کودهای شیمیایی به دو دسته پر مصرف یا ماکرو و عناصر کم مصرف یا میکرو تقسیم می شوند.
کودهای زیستی (کود بیولوژیک) به مواد حاصل خیزکننده ای گفته می شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم های سودمند خاکزی هستند.
سهم صادرات کود با کد تعرفه 31 در بازار جهانی بیش از 59 میلیارد دلار است. که بزرگ ترین کشورهای صادرکنندگان روسیه، چین، کانادا، امریکا و بلاروس هستند.
رشد صادرات کود در 2 سال اخیر بیش از 19 درصد رشد را نشان می دهد. ایران جایگاه 21 در جهان را داراست و عربستان سعودی در جایگاه 7 جهان می باشد.تولید کنندگان این محصول با به کارگیری اصول بازاریابی و بسته بندی و استفاده از تکنولوژی روز توانسته اند به بازار های بین المللی محصولات خود را صادر کنند.
بازاریابی کود صادراتی بر روی جامعه هدفی متشکل از خرده فروشی های کوچک و فروشگاه های زنجیره ای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سراسر جهان متمرکز شده است. بسیاری از شرکت های تولیدی در سراسر جهان استراتژی بازاریابی خود را بر روی بازاریابی دیجیتال متمرکز کرده اند.