اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طرح تجاری چیست

کسب و کار ها برای استارت کار خود نیاز دارند که طرح کسب و کار خود را به صورت دقیق و معین بنویسند که این موضوع برای راه اندازی کسب و کار بسیار مهم و پایه ای می باشد و باعث توسعه بهتر و بیشتر طرح می گردد.

این طرح ممکن است پیشینه سازمان و تیم اجرایی را نیز در بر داشته باشد که یک سند مکتوب است و جزئیات کار را مشخص می نماید. همچنین لازم است این سند موقعیت فعلی کسب و کار را نمایان نموده و نتایج خود را پیش بینی و درج کند تا بتوان تمامی جوانب کار را در نظر گرفت.

بیزینس پلن

بیزینس پلن که با نام طرح کسب و کار و طرح تجاری شناخته شده است، به نوشته رسمی اطلاق می گردد که اهداف کسب و کار را مشخص می نماید و همچنین دلایل تمکان تحقق اهداف را ذکر نموده و برنامه های رسیدن به اهداف مورد نظر را شرح می دهد.هر طرح کسب و کار یا بیزینس پلن به وضع قوانین و مقررات نیاز دارد که در ادامه به شرح آنها پرداخته می شود.

وتاه و مختصر نوشتن طرح

طرح های تجاری یا بیزینس پلن ها دارای ویژگی های مهمی هستند که یکی از مهم ترین آنها کوتاه و مختصر بودن آن است. در این خصوص از دلایل مهم کوتاهی بیزینس پلن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خوانده شدن طرح زیرا خواندن آن از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر طولانی باشد از رغبت خواندن آن کاسته می شود.
  • بیزینس پلن مورد نظر باید به گونه ای باشد که از آن برای اجرا و رشد کسب و کار به راحتی از آن استفاده گردد.

شناسایی مخاطبان

شناختن مخاطبان طرح کسب و کار بسیار مهم می باشد زیرا بیزینس پلن باید به زبانی قابل درک و ساده نوشته شود به صورتی که مخاطب بتواند به آسانی مخاطب خود را جذب نماید و اگر شناخت کاملی از مخاطب وجود نداشته باشد، نمی توان با آن را به درستی ارتباط بر قرار کرد.

نوشتن طرح بدون ترس

برای شروع هر نوع کسب و کاری ممکن است کسانی که صاحب آن ایده هستند، دارای مهارت کافی نباشند و نوشتن طرح کسب و کار برای آنها مشکل باشد. در این موضوع باید اظهار داشت که جای نگرانی وجود ندارد و افراد فقط باید بتوانند بدون ترس و استرس، تمام جزئیات طرح خود را مطرح نمایند.

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل

با توجه به معیار های سازمان کسب و کار و استارت آپ های آمریکا، بیزینس مدل پایه و اساس یک شرکت محسوب می شود که چگونگی اجرای یک ایده را توصیف می نماید و مشخص کننده چگونگی کسب درآمد آن ایده می باشد.اما بیزینس پلن در واقع ساختار و بدنه شرکت را با جزئیات تمام مشخص می کند که حجم آن ممکن است که از 100 صفحه نیز بیشتر گردد در صورتی که بیزینس مدل تنها در یک صفحه نوشته می شود.

بنابراین می توان گفت که تفاوت عمده بین این دو موضوع، میزان پرداختن به جزئیات طرح کسب و کار می باشد. همچنین بیزینس پلن ها معمولا برای تامین مالی و جذب سرمایه ارائه می شوند در صورتی که بیزینس مدل به منظور پایه ریزی کسب و کار های نوپا نوشته می شود.

نکات مورد توجه در نوشتن بیزینس پلن

مواردی که نباید در یک بیزینس پلن فراموش شوند و بخش های اصلی یک بیزینس پلن استاندارد می باشند، به ترتیب زیر می باشند:

خلاصه اجرایی

این بخش یک مرور کلی از کسب و کار شما و برنامه های آتی است که معمولا در ابتدای یک طرح کسب و کار نوشته می شود و معمولا 1 الی 2 صفحه است.اجزای یک خلاصه اجرائی استاندارد:

  • یک جمله در مورد کسب و کار مربوطه
  • طرح مشکل
  • راه حل
  • شناسایی بازار هدف
  • رقابت
  • تیم
  • خلاصه مالی
  • الزامات تامین مالی
  • اهداف و کشش

فرصت: اجزای یک بخش فرصت استاندارد

  • مشکل و راه حل
  • بازار هدف
  • اندازه بازار بر اساس تجزیه TAM, SAM, SOM
  • مشتریان کلیدی
  • رقابت
  • محصولات و خدمات آینده

اجرا اجزای یک بخش اجرای استاندارد

  • بازاریابی و فروش
  • جایگاه یابی 
  • قیمت گذاری
  • تبلیغات
  • همکاری های استراتژیک
  • ریسک ها و فرضیات کلیدی
  • عملیات
  • توزیع

اهداف و معیارها شامل

  • کشش
  • معیار یا سنجه

تیم و شرکت

این بخش برای معرفی و توضیح تیم فعلی و افرادی که باید استخدام شوند، می باشد. اگر تیم مورد نظر کامل باشد، در این بخش ساختار حقوقی شرکت، آدرس دفتر و داستانی کوتاه از تاریخ شرکت بیان می شود.

طرح مالی یک بیزینس پلن بدون پیش بینی مالی کامل نیست. این موضوع در ادامه بیشتر توضیح داده می شود:

  • پیش بینی فروش
  • جریان نقدی
  • ترازنامه 
  • استفاده از سرمایه 
  • استراتژی خروج
  • طرح کارکنان
  • سود و زیان 

یک سود و زیان استاندارد صفحه ای است که شامل موارد زیر می باشد:

  • فروش
  • هزینه کالا های فروخته شده 
  • حاشیه سود ناخالص 
  • هزینه های اجرایی
  • مجموع هزینه های عملیاتی
  • درآمد عملیاتی 
  • سود، مالیات، استهلاک دارایی های مشهود و استهلاک دارایی های نامشهود
  • مجموع هزینه ها 
  • سود خالص 

پیوست

اگر به فضای بیشتری برای ضمیمه کردن تصاویر محصول یا اطلاعات اضافی نیاز بود، می توان از بخش پیوست استفاده نمود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>