صادرات عسل ایران به اروپا:
صادرات عسل کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و چین از جمله متقاضیان دریافت عسل ایرانی هستند و برخی از کشورهای اروپایی نیز با یک واسطه از ایران عسل وارد می کنند. ایران با داشتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت یکی از تولیدکنندگان عسل مرغوب در جهان محسوب می شود.
تنوع گل و گیاهی کشور عامل تولید عسل های متنوع و باخاصیت دارویی است. میزان تولید عسل در کشور را حدود 85 هزار تن که بیش از 10هزار تن عسل از کشور صادر می شود.
چین با تولید بیش از 305 هزار تن عسل بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول در جهان است. پس از چین، آمریکا با تولید 82 هزار تن در جایگاه دوم تولید عسل قرار گرفته است. کشور آرژانتین سومین تولیدکننده این محصول است.
مشکلات صادرات عسل چیست؟
بی توجهی مسئولان به صنعت زنبورداری، نابودی بخش کشاورزی را به همراه دارد. قاچاق عسل و ملکه زنبور، قاچاق می تواند تهدید جدی ای برای صنعت زنبورداری ایران باشد.
برخی افراد سودجو کاهش برداشت عسل در سال های اخیر را ناشی از بی کیفتی ملکه های زنبورعسل می دانند. تا بتوانند از این طریق با واردات و فروش آن بتوانند سود به جیب بزنند.
زنبور عسل، محصولات و فرآورده های متنوعی می تواند تولید کند از جمله: عسل، موم، بره موم، ژل رویال و گرده. در این میان محصول عسل برای ما بیش از هر محصولی شناخته شده است. این در حالی است که چینی ها از هر کدوی زنبور عسل حدود 12 کیلوگرم ژل رویال به دست می آورند که غذای ملکه زنبور عسل است و هر کیلوگرم آن 5 میلیون تومان ارزش دارد.
عسل (Honey) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 0409 شناخته می شود.
آمار صادرات عسل:
آمار واردات عسل:
کشور های صادرکننده عسل:
چین، نیوزلند، آرژانتین، آلمان و مکزیک پنج کشور اول در صادرات عسل هستند. چین 11 درصد از سهم صادرات عسل در جهان را دارد. سهم نیوزلند و آرژانتین نیز به ترتیب 11 درصد و 8 درصد در بازار جهانی است.
در واردات این محصول آمریکا بیشترین سهم را با 22 درصد دارد.
آلمان در واردات نیز سهم زیادی دارد و در واقع عسل را Re Export می کند. این کشور این ماده پر خاصیت را وارد کرده و خود مجدد آن را صادر می کند.
کشورهای واردکننده عسل:
در واردات عسل ایتالیا دارای بیشترین میزان رشد یک ساله و پنج ساله است. ژاپن، اسپانیا و چین در پنج سال اخیر بازار رو به رشد مثبت داشته اند. عربستان و آلمان در یک سال گذشته نیز دارای بازار رو به رشدی می باشند.
عسل طبیعی ماده ای سخت فاسد یا دیر فاسد است به همین دلیل حمل و نقل آن آسان تر است. در بستهبندی این محصول خلاقیت زیادی می توان داشت و می توان علاوه بر تمرکز بر تولید عسل به تولید و طراحی بسته بندی های جدید برای این محصول فکر کرد.
پتانسیل صادراتی:
عسل در اروپا دارای پتانسیل بالایی برای صادرات است و تولیدکنندگان این محصول می توانند با بالا بردن کیفیت آن و شناخت ذائقه ی مشتری و توجه به سورتینگ محصول سود و ارزآوری قابل توجه و بسیار خوبی داشته باشند.
آلمان، چین، اسپانیا، بلژیک، انگلیس، فرانسه، لهستان دارای ظرفیت خوبی و مقاصد صادارتی مناسبی میباشند. عراق، عربستان، قطر، عمان و کویت در آسیا نیز پتانسیل قابل قبولی برای صادرات عسل دارند.
بجز کشور قطر تمام مقاصد صادراتی ایران در آسیا دارای بازار اشباع شده می باشند و صادرات به آن ها سود دهی خوبی ندارد. در مقابل کشورهای آلمان، چین، اسپانیا، ایتالیا و بلژیک دارای ظرفیت باقیمانده ی مناسبی هستند.
از دیگر مشکلات صادرات عسل عدم شناسایی بازارهای خارجی و خریداران محصول است و عرضه عسل تقلبی و بی کیفیت توسط برخی از فروشندگان که باعث بی اعتباری صادرات عسل شده است.
از موارد مهم در تولید عسل با کیفیت و ارگانیک عدم استفاده از دارو در عسل، عدم گرما دیدن عسل، عدم استفاده از تغذیه مصنوعی و عدم تابش مستقیم نور خورشید می باشد.
تولید کنندگان برای اطمینان از کیفیت عسل تولیدی می توانند یک نمونه از عسل خود را به آزمایشگاه های موسسه استاندارد ارسال تا آنالیز کیفیت برای آن ها تهیه گردد و با اطمینان خاطر عسل تولیدی خود را صادر کنند.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات عسل با توجه به ظرفیت بازار و روابط تجاری آسان را کشورها آلمان، چین و قطر دارا هستند.
ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با عراق دارد. بازار آمریکا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای صادرات عسل دارد.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)