صادرات سیب زمینی به عراق:
حجم صادرات سیب زمینی با کد تعرفه 0701 به صورت خام و 200410 به صورت فرآوری و یخ زده در بازار جهانی مجموعا بیش از 11.5 میلیارد دلار است. که بزرگ ترین کشورهای صادر کنند آن به ترتیب هلند بلغارستان و امریکا هستند.
رشد صادرات سیب زمینی به عراق نسبت به سال 2016 برابر با 11 درصد افزایش داشته است..تولید کنندگان این محصول با به کارگیری اصول بازاریابی و بسته بندی توانسته اند به بازار های بین المللی محصولات خود را صادر کنند.اگر شما هم به دنبال صادرات این محصول هستید این مقاله را تا پایان دنبال کنید.
بازاریابی در عراق:
زبان کشور عراق عربی است و تمامی محصولات باید به زبان عربی برچسب گذاری و بسته بندی شود. حضور در بازار عراق نیازمند داشتن عوامل محلی و ایجاد روابط نزدیک تجاری است. حضور در بازارچه های مرزی می تواند شانس دیده شدن کالا را توسط تاجرین عراقی میسر کند. گاهی اوقات چند هفته یا ماه طول می کشد تا روابط شکل بگیرد.
بازاریابی در عراق نیازمند صبر و شکیبایی صادرکنندگان می باشد. محصولات پیشرفته و تکنولوژی نیازمند حضور پشتیبانی فعال به زبان عربی در عراق است. تهیه بروشور و کاتالوگ به زبان عربی با المان های فرهنگی می تواند بر فروش شما تأثیر مثبتی داشته باشد.
فرصت های صادرات سیب زمینی به عراق:
عراق در حال بازسازی است و بودجه کلانی برای این مورد توسط دولت در نظر گرفته شده است. بسیاری از زیرساخت های عراق از بین رفته اند و نیاز به سرمایه گذاری دارند. همچنین در بخش تولید کالا و خدمات عراق در بسیاری از صنایع از جمله غذایی, دارویی, کشاورزی , پتروشیمی, تجهیزات الکترونیکی, مخابرات و … نیازمند واردات کالا و سرمایه گذاری است.
چالش های بازار عراق:
فقر چالش اصلی بازار عراق:
مساله اصلی برای حضور در بازار عراق و صادرات سیب زمینی به عراق رقابت بر سر پایین ترین قیمت است. هر چند سرانه درآمد در عراق نزدیک به 17 هزار دلار است.
اما فقر در این کشور بسیار بالاست. سهامداران اصلی در بازار عراق شامل ایران ,چین ,امارات می باشند. عراق به 3 بخش کرد شیعه و سنی تقسیم بندی می شود. تجارت با منطقه خودمختار کردستان به دلیل محدودیت های کمتر, پرمنفعت تر است. همچنین مناطق آزاد در کردستان عراق سرمایه گذاری را منطقی تر می کند.