صادرات قیر:
صادرات قیر که در بعضی کشورها به نام آسفالت شناخته می شود، یکی از محصولات به دست آمده از نفت خام است که در فرآیند پالایش به دست می آید. و در راه سازی و ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد.
قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شوند.
ایران به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه، سالانه حدود 5 میلیون تن قیر تولیدمی کند که بیش از 3 میلیون تن آن صادر می شود.
وکیوم باتوم ماده اولیه تولید قیر است که از ته مانده برج تقطیر در خلأ پالایشگاه های نفت گرفته می شود.
صادرات قیر در ایران:
صادرات قیر به دو صورت انجام می گیرد:
وزارت نفت درباره اعطای مجوز صادرات به سهمی از قیر تولیدی از وکیوم باتوم رایگان که به عنوان کارمزد در اختیار شرکت های قیرساز قرار می گیرد.
سهم ایران در صادرات قیر دنیا 10 درصد است. دریافت مجوز صادرات قیر به این دلیل به وزارت نفت سپرده شده است. که شرکت ملی نفت ایران مطابق قانون بودجه موظف است
سهم بیشتر وکیوم باتوم تولیدی کشور را با منابع در اختیار خود، خریداری و آن را به صورت رایگان در اختیار سازمان های ذی نفع قرار دهد.
عوامل موثر در قیمت:
کالاهای صادراتی و به خصوص نفت و فرآورده های نفتی در بازارهای جهانی با استفاده از دلار خرید و فروش می شود.
و بنابراین تفاوت قیمت دلار و ریال و افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی بر قیمت قیر صادراتی می گذارد. عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت قیر صادراتی هزینه های حمل ونقل قیر است.
با این وجود مهم ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت قیر، قیمت جهانی نفت است که تأثیر چشم گیری بر قیمت قیر دارد.
چون با افزایش قیمت نفت خام، قیمت فرآورده ای آن افزایش و با کاهش قیمت نفت خام، قیمت فرآورده های آن کاهش می یابد.
امارات، میانمار، پاکستان، قطر، عمان، هند و چین از عمده ترین بازارهای صادرات قیر ایران محسوب میشوند.