صادرات پوشاک:
در صادرات پوشاک کشورهای زیادی به صورت حرفه ایی مشغول به فعالیت هستند و کشورهایی مانند ترکیه، بنگلادش، چین، ویتنام، هند، تایلند و غیره در صادرات و تولید پوشاک پیشتاز هستند.
از شاخصه های مهم برای صادرات پوشاک می توان به قیمت، کیفیت، گستردگی تولیدات و زیبایی یک کالای مد و لباس اشاره کرد.
این کشور ها به دلیل داشتن این شاخص ها، توانسته اند در صادرات لباس از دیگر کشورها پیشتاز باشند. و رتبه های برتر در این فعالیت را از آن خود کنند و رقابت با این غول های لباس امری بسیار دشوار است.
اما یک سری موقعیت های برای صادرات لباس برای تولید کننده ی ایرانی وجود دارد که می تواند باعث موفقیت در این امر شود.
معمولا لباس هایی که دارای قیمت، کیفیت و سبک مناسب هستند، قابلیت صادرات را دارند. معمولا لباسهایی که دارای کار دست یا دوخت زیاد هستند، شرایط صادراتشان از ایران بهتر می باشد.
موقیعت های صادرات پوشاک در ایران:
پتانسیل های که در ایران موجب موفقیت در صنعت پوشاک می شود.
نیروی کار در ایران:
صنعت پوشاک ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اشتغال به خصوص اشتغال زنان و یا افراد با سطح مهارت و سواد پایین دارد.
توانایی بومی:
در فرهنگ ما ایرانی ها، خیاطی یکی از ارزشمند ترین تخصص ها برای خانوم ها بعد از آشپزی محسوب میشود. مهارت های دوزندگی و خیاطی در کشور ما دارای پتانسیل ارزشمندیست.
منابع و متریال در ایران:
ایران دارای منابع غنی و ذخایر عالی خدادادی در زمینه های دامپروری، کشاورزی و نفتی می باشد که لازمهی تولید متریال های صنعت لباس است.
عمده بازارهای هدف صادراتی ایران در حوزه صنایع نساجی و پوشاک را کشورهایی نظیر:
عراق، افغانستان، یمن، آسیای میانه و پس از آن برخی از کشورهای شرق آسیا و چند تا از کشورهای اروپایی می توان عنوان کرد.
صادرات صنایع نساجی و پوشاک به عنوان سومین کالای صادرات غیرنفتی.