مالیات حق تمبر یکی از انواع مالیات های مستقیم است که به وسیله الصاق و ابطال تمبر روی اسناد و اوراق بهادار، از شخص متقاضی دریافت می گردد. این امر به دلیل به رسمیت شناختن اسناد صورت می گیرد.طبق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم از سال 95، مودیان مالیاتی ملزم به آشنایی با قوانین و مقررات جدید شدند.
مالیات حق تمبر چیست؟
مالیات حق تمبر جز مالیات های مستقیم محسوب می شود که در قانون مالیات های مستقیم از ماده 44 تا ماده 51 به این موضوع اختصاص یافته است که در زیر توضیحاتی در این زمینه ارائه شده است:
طبق ماده 44 ق.م.م به ازای چاپ هر برگ چک 200 ریال بابت حق تمبر از بانک اخذ می گردد. طبق این ماده برای اسنادی مانند سفته نیز مبلغ نیم در هزار دریافت می گردد.
طبق ماده 46 حق تمبر کلیه اسناد تجاری قابل انتقال در ایران، بجز اوراق ذکر شدهدر ماده های 45 و 48، اسناد و بارنامه های دریایی و هوایی و همچنین برگه های بیمه 5000 ریال و بارنامه های زمینی و صورت وضعیت مسافری 1000 ریال است.
از مدارک زیر نیز حق تمبر اخذ می گردد:
- کارت معافیت هر یک از مشمولان 10.000 ریال
- گواهینامه رانندگی بین المللی 50.000 ریال
- پلاک ترانزیت انواع خودرو 200.000 ریال
- شماره گذاری و پلاک موقت وسایل نقلیه ای که موقتی وارد کشور می شوند 200.000 ریال
- گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال 1.000 ریال
- کارنامه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان 1.000 ریال
- دانشنامه و گواهی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و بالاتر 10.000 ریال
- گواهی ارزش دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خارجی 50.000 ریال
- گواهی ارزش دوره های فنی و حرفه ای و دانشگاهی خارجی 50.000 ریال
- پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دندانپزشکی تجربی 20.000 ریال
- پروانه مشاغل پزشکی، دندان پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپروری 100.000 ریال
- مجوز واحد های تولیدی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت 100.000 ریال
- بابت تجدید موارد بند بالا 50.000 ریال
مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت
پس از ثبت شرکت، طبق قانون مالیات، تبصره ماده 48 وجود دارد که بسیار مهم است و بیان می کند:
سهام و سهم الشرکه کلیه شرکت های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسر 100 ریال هم 100 ریال محسوب می شود.تبصره مهم آن در این خصوص بدین معنی است که شرکت ها پس از تاریخ ثبت شرکت و یا افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها، نهایتا 2 ماه فرصت دارند که ابطال تمبر نمایند.
مالیات حق تمبر پس از افزایش سرمایه شرکت ها
مالیات حق تمبر شرکت هایی که سرمایه خود را افزایش می دهند نیم در هزار ارزش اسمی سهام است بجز شرکت های تعاونی که برخی از اصول و مقررات آن به شرح زیر می باشد:
- مهلت پرداخت حق تمبر ثبت یا انتقال سهم شرکت 2 ماه است.
- شرکتی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده، زمان افزایش مجدد نیازی به پرداخت مالیات مجدد برای حق تمبر ندارد.
- طبق ماده 27 قانون رفع موانع تولید، شرکت های موجود در بورس، در صورت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یا مطالبات سهامداران، از پرداخت حق تمبر معافند.
- طبق ماده 51 ق.م.م، عدم پرداخت حق تمبر جریمه ای معادل 2 برابر اصل حق تمبر دارد.
شرح مختصر مواد 47 تا 51
- ماده 47: اخذ 10.000 ریال حق تمبر از تمامی قراردادها و اسناد که بین بانک و مشتری مبادله می گردد و در دفاتر و اسناد رسمی ثبت نمی شوند. مثل برگه شرایط افتتاح حساب و قرارداد های وام و تسهیلات.
- ماده 48: سهام کلیه شرکت های ایرانی بجز شرکت های تعاونی مشمول حق تمبر نیم در هزار می شوند.
- ماده 49: اسنادی که در ماده های 45 تا 48 مشمول حق تمبر می شوند، اگر در داخل ایران صادر شود، صادر کنندگان موظف به الصاق و ابطال تمبر هستند و اگر در خارج از کشور صادر شده باشند، اولین کسی که این اسناد را تصرف می کند، باید قبل از انجام معامله به ترتیب مواد فوق، اقدام به ابطال تمبر نماید.
- ماده 50: وزارت دارایی و امور اقتصادی مجاز است سفته و اوراق بهادار دیگر که مشمول حق تمبر می باشند را در اختیار متقاضیان بگذارد.
- ماده 51: عدم پرداخت حق تمبر و تخلف در این زمینه، معادل 2 برابر، جریمه خواهد داشت.