مالیات تامین کننده بخش قابل توجهی از منابع درآمدی دولت می باشد اما اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که علاقه ای به پرداخت آن ندارند.
در این خصوص همه ساله سازمان امور مالیاتی شاهد فرار های مالیاتی زیادی می باشد که این موضوع باعث برجستگی نقش و اهمیت ممیز مالیاتی می شود.در ادامه این مطلب به معرفی ممیز مالیاتی، وظایف وی و سایر قوانین مهم در این زمینه اشاره شده است.
ممیزی مالیاتی
ممیزی مالیاتی به شغلی گفته می شود که به بررسی دفاتر مالی شرکت ها و موسسات می پردازد و با تطابق در آمد ها و هزینه های آن ها با هم به منظور شناسایی وضع مالیات آنها اقدام می نماید که این شغل، دقت بسیار بالایی را می طلبد.
ممیز مالیاتی کیست
ممیز مالیاتی به ماموری گفته می شود که از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی انتخاب می گردد که به اظهارنامه مالیاتی و تشخیص مالیات و همچنین تعیین میزان مالیات قابل دریافت در یک حوزه مالیاتی می پردازد.
ویژگی های ممیز مالیاتی
ورود به شغل ممیزی مالیاتی
اشخاصی که به شغل ممیزی مالیاتی علاقه مند باشند، ابتدا بایستی در یکی از رشته های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مدرک کارشناسی دریافت نمایند و سپس بتوانند در امتحان ورودی این شغل که از طرف وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می شود شرکت نموده و نمره حد نصاب را به دست آورند.
سپس وزارت اقتصاد و دارایی پس از گزینش افراد متقاضی، دوره های فشرده ای را برای آنان برگزار نموده و افراد را برای شروع به کار آماده می نماید.
پیشرفت شغلی
ممیز مالیاتی می تواند پس از کسب تجربه، جهت بررسی و ابلاغ مالیات شرکت ها و موسسات بزرگ تر منتخب شود.
فضای شغلی
محیط کار ممیز های مالیاتی، ادارات اقتصاد و دارایی می باشد که ممیزین در محیط هایی کاملا اداری، مشغول به فعالیت می شوند و با صاحبان تمام مشاغل در ارتباط هستند و برای همه آن ها مالیات تعریف می کنند. با این حال ممیزین مالیاتی، بیشترین تعامل را در شرکت ها و موسسات با واحد هایی دارند که کار حسابداری را انجام می دهند.
وظایف و مسئولیت های ممیز مالیاتی
ممیز مالیاتی پس از دریافت اظهارنامه مالیاتی واحد اقتصادی مورد نظر، در صورتی که شبهه ای در آن مشاهده نشود، مالیات آن را تعیین می نماید در این صورت، ممیز مالیاتی وظیفه دارد که به بررسی دفاتر قانونی سازمان مورد نظر بپردازد.
لازم به ذکر است که اگر دفاتر تجاری از نظر نحوه تنظیم حساب ها، نگهداری و یا از سایر جهت ها، از نظر ممیز مالیاتی قابل رسیدگی نباشد و سر ممیز مالیاتی نیز این موضوع را تایید نماید و آن را مردود اعلام کند، ممیز مالیاتی بایستی این موضوع را با ذکر دلایل کافی و به صورت کتبی به مودی مالیاتی اعلام نماید و پرونده را برای رسیدگی، به هیئت 3 نفره حسابرسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کند.
بنابراین اگر مودی مالیاتی، به مدت 1 ماه از تاریخ ابلاغ، به هیئت مورد نظر مراجعه کند و بتواند دلایل کافی برای رفع اشکال ارائه دهد، مالیات بر اساس همان دفاتر تعیین می گردد، در غیر این صورت، هیئت 3 نفره مذکور، میزان مالیات وی را تعیین خواهند نمود.
اهمیت شغلی ممیزی مالیاتی
اگر شغل ممیزی مالیاتی حذف شود، مشکلات زیادی در سیستم مالیاتی کشور به وجود می آید، زیرا اقتصاد و چرخش مسائل پولی و مالی در کشور ها به نحوی جهت گیری کرده است که مالیات جز جدایی ناپذیر اقتصاد به شمار می رود.در این خصوص می توان گفت، کشور هایی که در آنها مالیات درست، کامل و به موقع پرداخت می شود، در واقع به سازندگی و آبادانی می رسند و در این رابطه ممیز مالیاتی به شخصی گفته می شود که می تواند به این نظم و سازندگی، کمک کند.
تفاوت ممیز مالیاتی و ذی حساب و حسابرس:از جمله تفاوت هایی که بین ممیزین مالیاتی و ذی حساب و حسابرس ها می باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
انواع ممیزین مالیاتی ممیزین مالیاتی عموما به 4 دسته زیر تقسیم می شوند.
مسئولیت ها و وظایف ممیز مالیاتی
ماموران مالیاتی
به تمامی کارکنانی که انجام وظایف موضوع ماده 219 قانون مالیات های مستقیم، مشتمل بر شناسایی، مطالبه، و وصول مالیات ها را به عهده دارند، ماموران مالیاتی می گویند که سازمان امور مالیاتی می تواند تمامی موضوعات بالا را به این ماموران محول نماید.
عناوین شغلی ماموران مالیاتی