صادرات مواد شوینده:
شاید فکر کنید صادرات مواد شوینده در وضعیت کنونی و با توجه به کمبود آن در اوایل شیوع بیماری کار قابل انجامی نیست اما با گذشت بیش از دو ماه از ورود کرونا به کشور و به دنبال آن افزایش تقاضا برای مواد شوینده و ضدعفونی کننده، حالا نه تنها آرامشی نسبی در این بازار حاکم شده، که ایران آماده افزایش صادرات مواد شوینده خود به دلیل افزایش تولید داخلی در این حوزه می شود.
منظور از شوینده ها، موادی هستند که ذره های چربی و چرک را از پارچه ها و یا اجسام دیگر بزدایند و در انواع مختلف تهیه می شوند. اولین ماده ای که به عنوان شوینده ساخته شد، صابون بود. از آن زمان تا کنون، تعداد شوینده ها به حدی رسیده که قابل شمارش نیست، به طوری که امروزه در حجم انبوهی از شویندهها، به همراه تبلیغات آنها مواجه شده ایم. در حال حاضر در برخی کشورها، تقریبا بیش از 80 درصد از مواد پاک کننده مصرفی از شوینده های سنتزی تهیه می شوند.
مواد شوینده (Detergents) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 3402 شناخته می شود.
آمار صادرات مواد شوینده:
آمار واردات مواد شوینده:
کشورهای صادرکننده مواد شوینده:
عمده صادرات مواد شوینده بازار جهانی در دست آلمان با 3,871,555 هزار دلار و 12 درصد و آمریکا نیز با 11 درصد و 3,338,183 هزار دلار است و بعد از آن کشورهای بلژیک و چین و فرانسه قرار دارند.
آلمان بیشترین میزان واردات مواد شوینده را با 2,512,334 هزار دلار و 8 درصد دارد و کشورهای فرانسه و چین در رتبه های بعدی قرار دارند.
نرخ رشد واردات مواد شوینده:
با توجه به نمودار بالا کشور اسپانیا بهترین بازار رو به رشد به عنوان مقصد صادراتی مواد شوینده را داراست. کشورهای آلمان و انگلیس نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.
کشورهای چین، عراق، پاکستان، افغانستان و هند بیشترین پتانسیل صادرات مواد شوینده از ایران را دارند.
ترکیه، سوریه، روسیه، چین تایپه و تایلند در رتبه های بعدی قرار دارند. کشورهای اندونزی، امارات، ترکمنستان، آذربایجان و میانمار نیز ظرفیت بالایی دارند.
کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و آذربایجان اشباع شده برای صادرات مواد شوینده هستند و بیشتر از ظرفیت آن ها این محصول صادر شده است.
در مقابل کشورهای چین، هند، ترکیه، سوریه، روسیه، تایلند، اندونزی و امارات دارای پتانسیل صادراتی بالا هستند.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات مواد شوینده با توجه به ظرفیت بازار و روابط تجاری آسان را کشورها چین، هند و ترکیه دارا هستند.
ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ارمنستان دارد. بازار چین بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصول دارد.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.