ممکن است که یک پیمانکار در زمان تسویه قرارداد پیمانکاری، رسید تسویه حسابی را دریافت نماید که عنوان آن مفاصا حساب بیمه باشد و لازم باشد کارفرما وجهی از قرارداد را نزد خود نگاه داری نماید تا مفاصا حساب بیمه را تسویه کند.در واقع می توان گفت که این یک الزام است که کارفرما در خدمات پیمانکاری و غیر پیمانکاری، لازم باشد از یک شعبه بیمه ای، برگ تسویه حساب بیمه را اخذ نماید.
در واقع باید پس از اتمام کار، مفاصا حساب بیمه به طور کامل تسویه شده باشد که برای این کار، تمام کارفرمایان حقیقی و حقوقی، بایستی تمام اقدامات زیر را به درستی انجام دهند:
مفاصا حساب بیمه
مفاصا حساب بیمه بنا بر ماده 37 و 38 قانون تامین اجتماعی، به معنی تسویه نهایی با سازمان تامین اجتماعی می باشد که بر این اساس، این دو ماده مذکور تصویب شده است.
ماده 37
تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره ملک انجام می شود که انتقال دهنده وظیفه دارد مفاصا حساب سازمان را دریافت کند و به انتقال گیرنده تحویل دهد.
ماده 38
هنگام بستن هر گونه قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که با پایان یافتن قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کند و آن را به انتقال گیرنده تحویل دهد، این عملیات به معنای خاتمه قرارداد انتقال دهنده با بیمه است.
انواع مفاصا حساب
تهیه مفاصا حساب برای یک سازمان یا کسب و کار خاصی نیست و هر موسسه و سازمانی نیاز به شفاف سازی و تسویه حساب مالیاتی دارد که بسته به امور و موقعیت های شغلی موجود در آن کسب و کار، نیاز به تهیه آن خواهد داشت.در میان انواع مفاصا حساب می توان به موارد زیر اشاره داشت:
مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی
تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی، پس از ارسال گواهی پایان کار و با توجه به ثبت درست اطلاعاتی هم چون موارد زیر محاسبه می شود:
مدارک لازم مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی در تکمیل برگ مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی مدارکی مورد نیاز می باشد که به سه مورد زیر تقسیم می شوند:
نحوه محاسبه حق بیمه قرارداد ها قرارداد ها به سه نوع زیر تقسیم می شوند که هر کدام از آنها دارای نرخ خاصی هستند:
نرخ قرارداد های عمرانی
نرخ قرارداد های غیر عمرانی
نرخ قرارداد های خاص غیر عمرانی شامل قرارداد های زیر می باشد که در این مطلب از توضیح آنها خودداری شده است:
مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه