صادرات مربا:
مربا از پختن میوه با شکر به دست می آید. این محصول معمولا در ظرف دربسته نگهداری می شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می ماند. از پکتین طبیعی یا مصنوعی و عسل هم می توان به عنوان افزودنی استفاده کرد.
از طریق تولید مربا و یا حتی مارمالاد، می توان میوه جات مختلف را در طول سال به شکل تغییر یافته نگهداری و استفاده کرد. ایران با توجه به تولید میوه ی بالایی که دارد می تواند با صادرات مربا میزان ارزآوری صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد.
جهت افزایش عمر میوه جات مختلف روش های متعددی ایجاد شده است.
این روش ها که عموما جهت افزایش عمر و بقای میوه جات کشف و بررسی شده اند عبارتند از:
مربا (Jams) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 2007 شناخته می شود. این کد شامل انواع مربا، مارمالاد، ژله و پوره ی میوه ها می باشد.
آمار صادرات مربا:
آمار واردات مربا:
صادرکنندگان مربا:
فرانسه بزرگ ترین صادرکننده مربا در جهان است. این کشور 415,433 هزار دلار صادرات مربا دارد و در بازار جهانی سهم 12 درصدی دارد. کشورهای ایتالیا، آلمان، نرکیه و اسپانیا در رتبه های بعدی قرار دارند.
جالب است بدانید ایران در رتبه ی چهاردهم صادرات مربا قرار دارد. ئدر بخش واردات مربا کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه رتبه های یک تا پنج را دارند.
نرخ رشد کشور های وارد کننده:
بازار چین دارای بیشترین رشد مثبت در یک و پنج سال اخیر است. ایتالیا، آمریکا، آلمان، انگلیس، کانادا و بلژیک در رتبه های بعدی قرار دارند. کشورهای روسیه و فرانسه دارای رشد مثبت یک ساله در واردات مربا بوده اند.
قیمت انواع مربا براساس چند مورد ذکر شده در بازار، تغییرات مختصری دارد که عبارتند از:
ظرفیت صادراتی مربا:
کشورهای عراق، افغانستان، چین، لبنان، سوریه، امارات، تایلند، ترکیه و ژاپن دارای پتانسیل صادراتی بالایی برای مربا می باشند. روسیه، آلمان و ایتالیا در اروپا و آمریکا نیز بازار خوبی برای صادرات این محصول دارند.
بسته بندی مربا:
بسته بندی در مرباها و زیبایی بسته بندی تأثیر مثبتی در کیفیت فروش محصولات ایفا می کند. به کار بردن خلاقیت و نوآوری در بسته بندی در کنار کیفیت بالا می تواند توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کند.
عموما دستگاههای بسته بندی از خارج از کشور وارد می شوند. دستگاههای بسته بندی مرباجات، بنا به نیاز مشتریان قادر است که حجم مورد نیاز مربا را اندازه گیری و بسته بندی نماید.
بازار صادراتی مربا در عراق، افغانستان، روسیه و پاکستان اشباع شده است و صادرات به این کشورها نمیتواند سود مورد نظر تاجرین را داشته باشد.
در مقابل کشورهای چین، امارات، تایلند، هنگ کنگ، ترکیه، هند؛ اندونزی و قزاقستان بازاری با پتانسیل بالا برای صادرات مربا را دارا هستند. آلمان نیز دارای ظرفیت باقیمانده ی مناسبی است.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات این محصول با توجه به ظرفیت بازار و روابط تجاری آسان را کشورها چین، امارات و تایلند دارا هستند. ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ترکمنستان دارد.
بازار آمریکا بیشترین ظرفیت تقاضا را برای صادرات مربا دارد. چین بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش 5٫9 میلیون دلار است.