صادرات خیارشور:
خیارشور در سراسر جهان به دو صورت سنتی و صنعتی در حال تولید است. خیارشور هم مانند خیار از انرژی کمی برخوردار است اما در بسیاری از غذاهای فست فودی مورد استفاده قرار می گیرد. صادرات خیارشور با توجه به مصرف زیاد آن در سراسر جهان می تواند مورد توجه تاجرین قرار گیرد.
تنوع خیارشور بسته به کشور مقصد دارای تنوع بی شماری است در بازار داخلی هر کشور اجازه نامه های مخصوص بهداشتی صادر می شود.تقاضا برای خیارشور شفاف و سبز روشن بیشتر از نوع تیره آن است.
خیارشور یک چاشنی از گروه شورجات و یک نوع ترشی است. این چاشنی خوشمزه علاوه بر خوش طعم نمودن غذا، از خواص معدنی زیادی نیز بهره مند است و ایمنی بدن را به علت داشتن ویتامین کا افزایش میدهد.
این ماده خوراکی از کالری کمی برخوردار است و باعث کاهش اشتها نیز می شود. خیارشورهای قلمی و سبز از جمله مواد اولیه تولید خیارشور است که با اضافه نمودن سبزی هایی همچون ترخون، سیر، فلفل سبز و میزان کافی نمک و …، طعم لذیذتری خواهد داشت.
خیارشور (Pickled cucumber) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره 200110 شناخته میشود.
آمار صادرات خیارشور:
آمار واردات خیارشور:
براساس این نمودار کشور های آلمان، هند، هلند، آمریکا و لهستان پنج کشور برتر صادر کننده ی خیارشور هستند.
بازار جهانی صادرات خیارشور در تعادل مناسبی قرار دارد و آلمان با داشتن 124,641 هزار دلار و 23 درصد از سهم بازار جهانی بالاترین میزان صادرات خیارشور دارد. هند با 20 درصد در رتبه ی بعدی قرار دارد.
بیشترین سهم وارد کنندگان جهانی این محصول متعلق به کانادا با 11 درصد است. آلمان و آمریکا در رتبههای بعدی قرار دارند.
طبق این نمودار بازار واردات این محصول نیز در حالت تعادل قرار دارد و کشورهای رومانی، هلند، آمریکا، کانادا و آلمان بازار رو به رشدی برای واردات آن دارند.
قیمت اولین و مهم ترین عمل در تعیین میزان خرید است که در زمان فروش بر عوامل دیگر مقدم می باشد. قیمت انواع متنوع خیارشور در بازار تهران بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله کیفیت آن تعیین می شود. قیمت عمده خیارشور تازه بسیار ارزان تر از قیمت خرده فروشی آن می باشد.
بیشترین ظرفیت و پتانسیل صادراتی برای صادرات خیارشور این محصول از جمهوری اسلامی ایران با توجه به پتانسیل صادراتی و آسان بودن روابط تجاری دو کشور را کشورهای روسیه، قزاقستان و چین دارا هستند.