اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بیمه تامین اجتماعی



حق بیمه چیست؟

طبق ماده2 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که بر اساس این قانون و برای استفاده از مزایای آن به سازمان پرداخت می گردد. کل مبلغ حق بیمه 30 درصد از حقوق است و 23 درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص می شود.

پرداخت حق بیمه به عهده چه کسی است؟

همانطور که بیان شد هزینه بیمه تامین اجتماعی 30% دستمزد شماست که 23% سهم کارفرما و 7% سهم شماست. مسئول پرداخت حق بیمه کارفرماست. که اگر این مبلغ را سر موقع برای تان واریز نکند، جریمه سختی می شود. جریمه ماهانه 2% است.

کارفرما باید تا آخرین روز ماه بعد پس از تنظیم لیست حقوق و دستمزد، یک نسخه از آن را همراه با حق بیمه سهم کارفرما و کارگر به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. بخش حسابداری هم سند مربوط به محاسبه بیمه و پرداخت آن را انجام می دهد.

مزایا پرداخت حق بیمه و داشتن بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

  • بیمه های درمانی، حوادث و بیماری ها و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری
  • دریافت کمک هزینه بارداری
  • دریافت کمک هزینه ازدواج
  • دریافت هزینه های اروتز و پروتز، سمعک، عینک طبی و ویلچر
  • دریافت مستمری ازکارافتادگی، بازنشستگی
  • دریافت بیمه بیکاری

حق بیمه از چه بخشی از حقوق کسر نمی گردد؟

تمامی پرداختی هایی مانند مزد، حقوق، کارمزد و یا هرگونه وجه و مزایا نقدی و غیر نقدی در مقابل کار به شخص بیمه شده پرداخت می شود، مشمول بیمه تأمین اجتماعی می شود به جز مواردی که در زیر آمده است:

  • بازخرید ایام مرخصی
  • حق همسر
  • عیدی
  • حق شیر
  • حق التضمین
  • خسارت اخراج و سنوات پایان کار
  • هزینه سفر و مأموریت
  • پاداش نهضت سوادآموزی

در چه مواردی کارفرما می تواند از حقوق کارگر برداشت کند؟

قانونگذار برای حقوق و دستمزد کارگران ارزش بسیاری است از این رو تنها در موارد زیر اجازه برداشت از حقوق کارگر را دارد:

  • موردی که قانون اجازه داده باشد.مانند حق بیمه و مالیات
  • مواردی که بر اساس آراء دادگاه ها مجوز برداشت از حق بیمه داده شده باشد.
  • جهت پرداخت اقساط وام های پرداختی توسط کارفرما
  • در صورتی که به خاطر اشتباه در محاسبات، مبلغی اضافه به کارگر پرداخت شده باشد
  • دریافت اجاره بها خانه سازمانی که توسط کارفرما در اختیار کارگر است.
  • دریافت وجوه تعهد شده کارگر بابت اجناس دریافتی از شرکت تعاونی

منظور از مزایای مستمر و غیر مستمر چیست؟
مزایای مستمر و غیرمستمر دو نوع از پرداخت های متداول، براساس استمرار در پرداخت هستند.

مزایای مستمر
مزایای مستمر مواردی هستند که در چندین ماه متوالی، همراه با حقوق اصلی به کارگران پرداخت می شود و معمولاً در حکم حقوق موجود است.

مانند: جذب- حق اولاد- حق مسکن مرزى- فوق العاده های بدى آب وهوا- شرایط محیط کار محرومیت از تسهیلات زندگى- محل خدمت- اشتغال خارج از مرکز نوبت کاری- کشیک- حق ایاب و ذهاب

مزایای غیر مستمر
مزایای غیر مستمر مواردی هستند که روال پرداخت ثابتی ندارند و ممکن است هرچند ماه یک بار به کارگران پرداخت شود.

مانند: اضافه کار- پاداش آخر سال- پاداش انجام کار- عیدی- هزینه تهیه لباس- بهره وری- خسارت اخراج- فوق العاده مسافرت مربوط به شغل - بازخرید خدمت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>