اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خسارت بیمه شخص ثالث


خسارت بیمه شخص ثالث سال 99 به سه بخش زیر تقسیم می شود:

  • خسارات جانی ثالث معادل مبلغ 440٫000٫000 است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام).
  • خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ 330٫000٫000 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).
  • خسارات مالی تا سقف پوشش مالی خریداری شده توسط بیمه گذار و طبق مبلغ مندرج در بیمه نامه پرداخت می شود (در بیشتر شرکت های بیمه حداقل 11,000,000 تومان).

خسارت چیست؟

به صورت کلی مفهوم «خسارت»:

درمورد انسان به معنی نقص عضو و یا در مرحله بالاتر فوت فرد است.در مورد اشیا و اموال به معنای از بین رفتن، تلف شدن، کم شدن یا معیوب شدن آن شی است.مثلاً در صورت برخورد دو خودرو یکی از آنها مقصر شناخته می شود، نقص ها و شکستگی ها و آسیب های واردشده به خودرو نوعی خسارت محسوب می شود.خسارت انواع مختلفی دارد؛ خسارت های مادی، خسارت های جانی و بدنی و خسارت های معنوی که در مبحث خسارت بیمه شخص ثالث به بیان دو نوع اول می پردازیم.

خسارت های مادی (پولی) در بیمه شخص ثالث:
در اینجا منظور از خسارت بیمه شخص ثالث آن دسته از خسارت هایی است که به اموال مردم (اشخاص ثالث) وارد می شود. مثل تصادف و خسارت به خودرو ثالث، شکستن شیشه مغازه یا خانه شخص ثالث، خراب شدن کشت و زراعت یک مزرعه و … خسارت بیمه شخص ثالث مصادیق بسیار زیادی دارد.این خسارت ها باعث زیان مادی شخص ثالث صاحب آن وسیله می شود و با پول قابل جبران است؛ جبران خسارت وارد شده به ماشین شخص ثالث، از بیمه نامه مقصر حادثه قابل پرداخت است.

خسارت های جانی و بدنی:
در اینجا منظور از خسارت بیمه شخص ثالث آن دسته از خسارت هایی است که به بدن و جسم انسان وارد می شود. مثلاً اگر در یک تصادف، فردی دست یا پایش را از دست بدهد یا دچار قطع نخاع شود یا هر نوع آسیبی به او برسد همه این ها زیان های بدنی و جسمی است. فوت و مرگ شخص ثالث هم نوعی خسارت جانی است.

از آنجایی که نمی توان برای جان انسان قیمتی گذاشت یا ارزش یک عضو را مشخص نمود؛ جبران خسارت فوت و یا نقص عضو قطعا کار بسیار دشواری است؛ اما بر اساس شرع و قانون برای جبران خسارت های جانی و بدنی مفهوم «دیه» به وجود آمد تا با پرداخت و جبران مالی بخش اندکی از زیان وارد شده جبران شود.جبران خسارت های جانی و بدنی وارد شده به شخص ثالث نیز از بیمه نامه مقصر حادثه قابل پرداخت است.

مفهوم خسارت جانی و بدنی در بیمه شخص ثالث:
به هر نوع دیه یا ارش (دیه ای است که مقدار و میزان آن مشخص نشده) که درصورت بروز آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزیی یا کلی موقت یا دائم) یا فوت شخص ثالث به دلیل حوادث مشمول موضوع قانون بیمه اجباری شخص ثالث است خسارت بدنی بیمه شخص ثالث گفته می شود.بیمه شخص ثالث خودرو تمامی هزینه های درمانی و دیه را جبران خواهد کرد.

تعریف حادثه در خسارت بیمه شخص ثالث:
حوادث شامل هرسانحه ناشی از وسایل نقلیه موتوری و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه است.

مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده خسارت جانی شخص ثالث (دیه)

  • اصل کوپن بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه.
  • اصل گواهینامه راننده مقصر حادثه، کارت خودرو و کارت ملی راننده.
  • کروکی تصادف (گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس منتخب مراجع قضایی).
  • گزارش ها و صورت جلسات نیروی انتظامی.
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان دیدگان.
  • نظریه سازمان پزشکی قانونی.
  • آرای دادگاه.
  • کارت های شناسایی مجروحین و متوفیان (شناسنامه و کارت ملی ایشان).
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورتی که در مراکز درمانی بستری شده باشد.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی نفعان دریافت خسارت.
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی، در صورتی که در حادثه زیان دیده فوت نموده باشد.
  • ارائه گواهی انحصار وراثت، در حوادث منجر به فوت.

مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث
شرایط متفاوت حواث و زیان های وارد شده، منجر می شود بررسی و پرداخت خسارت خودرو در بخش مالی به چند دسته تقسیم شود، در این قسمت به آنها خواهیم پرداخت:

1-خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی
با رعایت شرایطی پرونده تشکیل و خسارت پرداخت می شود، در این قسمت به این شرایط اشاره می کنیم:

  • خسارت مالی وارد شده به وسیله نقلیه زیان دیده، باید حداکثر تا سقف تعهدات مالی قانونی باشد.
  • هر دو خودرو در لحظه تصادف دارای بیمه نامه معتبر و پیوسته شخص ثالث باشند.
  • هر دو راننده دارای گواهی نامه مجاز رانندگی با وسیله مورد نظر باشند.
  • اختلافی بین طرفین حادثه وجود نداشته باشد.
  • حادثه منجر به خسارت مالی باشد نه جانی.
  • مراجعه طرفین حادثه با خودروهای تصادفی به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه.
  • سقف خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث معادل حداقل پوشش مالی بیمه نامه است.

پس از مراجعه طرفین حادثه به یکی از مراکز پرداخت خسارت خودرو و اعلام حادثه، فرم اعلام خسارت بدون کروکی را تنظیم، تکمیل و امضای نموده و بر اساس مدارک ارائه شده پرونده خسارت تشکیل می شود.

2-مدارک تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی

  • اصل و کپی مدارک مقصر و زیان دیده یا زیان دیدگان حادثه (گواهینامه، کارت ملی).
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودروی مقصر و زیان دیده یا زیان دیدگان حادثه.
  • اصل و کپی بیمه نامه معتبر و پیوسته شخص ثالث خودروی مقصر و زیان دیده یا زیان دیدگان حادثه.
  • یک برش اصل کوپن بیمه نامه شخص ثالث مقصر حادثه.

3-مدارک تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث با کروکی سازشی

  • حضور راننده و خودروی زیان دیده برای رویت و تایید حادثه و ارزیابی خسارت توسط کارشناس بیمه گر.
  • اصل برگ کروکی سازشی تصادف، امضاء شده توسط پلیس تنظیم کننده.
  • اصل و کپی گواهینامه زیان دیده حادثه.
  • اصل و کپی کارت ملی زیان دیده حادثه.
  • اصل و کپی بیمه نامه ثالث معتبرخودروی زیان دیده حادثه.
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودروی زیان دیده حادثه.
  • اصل یک برش کوپن بیمه نامه معتبر مقصر حادثه.
  • کپی گواهینامه و کارت مشخصات و بیمه نامه خودروی مقصر حادثه.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>