هزینه ها و خساراتی که تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی گیرند عبارتند از:
- کمک رسانی فقط به مسافرینی است که کمتر از 92روز متوالی خارج از ایران باشند ارائه خواهد شد.
- بیمه شده در مورد هزینه هایی که شخصا و بدون موافقت قبلی شرکت بیمه گر متحمل شده است، مشمول جبران خسارت نخواهد بود.
- بیماری سابقه دار، ابتلای مجدد به بیماری مزمن یا ادامه دار و یا عوارضی که بیمه شده قبلا از آن آگاهی داشته و قبل از شروع پوشش بیمه ای برای آن تحت درمان بوده یا می باشد. دوران نقاهت جزئی از دوران بیماری محسوب می شود.
- موارد ناشی از جنگ، تجاوز نظامی، اعمال دشمنان خارجی، مخاصمات (جنگ اعلام شده یا نشده)، جنگ داخلی، قیام، شورش، تروریسم و عملیات نظامی، بلوا و ناآرامی اجتماعی.
- مباشرت، مشارکت یا معاونت در عمل مجرمانه.
- شرکت در مسابقه اسب دوانی، مسابقه دوچرخه سواری و هر نوع مسابقه یا نمایش با وسایل موتوری و شرکت در تمرینات و مسابقات ورزشی حرفه ای نظیر کوه نوردی (صعود حرفه ای)، هوا نوردی و هرگونه پرواز، غار نوردی، غواصی، ورزش های زمستانی یا تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایش و یا هرگونه ورزش و تفریحی که به طور معمول و معقول خطرناک تلقی می شود.
- آلودگی ناشی از آثار مستقیم یا غیر مستقیم رادیو اکتیویته، تشعشعات هسته ای یا هر مورد مربوط به آن.
- زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری.
- آثار جزئی و یا کلی ناشی از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دارو های روان گردان به استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذیصلاح مصرف شده باشد.
سایر خسارت هایی که تحت پوشش بیمه مسافرتی نیستند:
- ریسک های شغلی بیمه شده که طبق قانون به عنوان حوادث شغلی و کار قلمداد می شود.
- اختلالات مادرزادی و بیماری های ناشی از آن.
- پیشگیری یا واکسیناسیون.
- عوارض ناشی از فیزیوتراپی.
- انرژی درمانی، آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی، معالجه از طریق چشمه های آب معدنی.
- عوارض ناشی از بیماری های روانی و جنون.
- موارد بیماری، مرگ، یا جراحات ناشی از خودکشی و یا اقدام به خودکشی.
وظایف بیمه شده بیمه مسافرتی
- در صورت نیاز به خدمات، بیمه شده قبل از هر اقدام شخصی و در اولین فرصت ممکن با نزدیک ترین مرکز پاسخگویی و راهنمای شبانه روزی بیمه گر در ایران تماس گرفته و اطلاعات زیر را اعلام نماید:
- نام کامل بیمه شده، شماره و تاریخ اعتبار بیمه نامه مسافرتی، شماره گذرنامه.
- نشانی محل اقامت در ایران و شماره تماس.
- شرح مختصر حادثه، بیماری و نوع کمک مورد درخواست.
- در موارد بستری حداکثر ظرف مدت 5 روز از زمان بستری شدن و قبل از ترخیص موضوع را به بیمه گر اعلام نماید.
- از هر عملی که اقدام بیمه گر را علیه مسئول حادثه (در صورت وجود) مشکل و نامقدور سازد، خودداری نماید.
- کلیه مدارک و مستندات لازم برای بازیافت خسارت از منابع مربوطه را در صورت درخواست بیمه گر تهیه و در اختیار وی قرار دهد.
دریافت خسارت
در صورت وقوع خطرات و حوادث حیطه بیمه نامه مسافرتی، شامل بروز بیماری و یا صدمات جسمی ناشی از حوادث، با توجه به شرایط بیمه نامه و در طول مدت اعتبار بیمه نامه در خارج از کشور و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی، اجرای مراحل زیر الزامی است.
بستری در بیمارستان
قبل از هر اقدامی با شماره تماس مندرج در بیمه نامه، تماس گرفته و پس از بیان واقعه و دریافت کد رهگیری، پس از ترخیص بیمه شده از بیمارستان، شرکت بیمه گر با بیمارستان تسویه خواهد نمود.
در صورت موارد سرپایی
پس از تماس با شماره تلفن مندرج در بیمه نامه و دریافت کد رهگیری، شرکت بیمه گر برای انجام معاینات پزشکی، پزشک معتمد خود را معرفی می کند و بیمه شده فقط مبلغ فرانشیز بیمه نامه را پرداخت می کند.
در صورتی که بعد از تماس با شرکت بیمه گر، پرداخت هزینه های درمان بیماری شما مورد تائید آن شرکت قرار گرفت؛ اما پزشک، داروخانه، آزمایشگاه و یا مرکز درمانی ای که طرف قرارداد با شرکت بیمه گر باشد در آن کشور وجود نداشته باشد، برای دریافت هزینه های درمان انجام شده پس از پرداخت هزینه ها، اصل قبض ها با مهر و امضا و کد رهگیری را به همراه سایر مدارک به نمایندگی و یا مجتمع های بیمه ای مربوطه که بیمه نامه مسافرتی خود را خریداری نموده اید، تحویل دهید.
مدارک مورد نیاز جهت اعلام خسارت بیمه مسافرتی:
- اصل بیمه نامه، رونوشت صفحه اول گذرنامه و صفحات مهر خروج و ورود
- صورتحساب پرداخت شده (با در نظر گرفتن مهر و امضا)
- رسید پول یا قبض پرداخت به صندوق
- برای هزینه های درمانی، گزارش پزشکی، صورتحساب مرکز درمانی، رسید پرداخت هزینه های مربوطه
- برای تأخیر در پرواز، نامه شرکت هوایی، فاکتور هزینه های پرداخت شده
- برای فوت بیمه گذار، گزارش پزشکی قانونی، بیمارستان، پزشک معالج و یا سایر مراجع قانونی.
- برای هزینه های خرید ضروری ناشی از تأخیر در رسیدن چمدان ها، فاکتور هزینه های انجام شده، نامه شرکت هوایی مبنی بر عدم ارائه چمدان تا حداقل 12 ساعت.
- گزارش کامل وقوع حادثه و یا بروز بیماری شامل شهر و کشور محل وقوع حادثه، علت حادثه، تاریخ دقیق حادثه، ذکر نوع بیماری و تاریخ دقیق اقدامات درمانی اعم از بستری در بیمارستان و یا درمان سرپایی، کل مبلغ هزینه های درمان انجام شده (مبلغی که بیمه شده پرداخت کرده است)، کد رهگیری اخذ شده از شرکت بیمه گر، آدرس و شماره تماس بیمه گذار در ایران.