در حوزه بیمه بدنه، اگر اطلاع رسانی جامع و فرهنگسازی درستی صورت بگیرد؛ بیمه بدنه را می توان رقیب قدرتمندی برای بیمه شخص ثالث محسوب کرد؛ مخصوصا بیمه بدنه موتورسیکلت، زیرا در حال حاضر، با توجه به میزان تولید موتورسیکلت در داخل از کشور و واردات این وسیله نقلیه و به واسطه ترافیک شهرهای بزرگ، موتورسیکلت به یک وسیله کارآمد اما مستعد خطرهای ناگهانی تبدیل شده است.بیمه بدنه موتورسیکلت بر خلاف بیمه شخص ثالث موتور اجباری نیست؛ بیمه بدنه موتورسیکلت شامل پرداخت تصادفات و آتش سوزی است.
بیمه بدنه موتورسیکلت چه خسارت هایی را پوشش می دهد؟
برای شناخت بهتر این نوع بیمه، ابتدا باید بدانیم بیمه بدنه موتورسیکلت چه خسارت هایی را پوشش می دهد. همانطور که گفته شد و بر اساس قانون، بیمه بدنه موتورسیکلت در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می دهد:
خسارت هایی که تحت پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت قرار نمی گیرند:
فلسفه اصلی به وجود آمدن انواع محصولات بیمه ای، مدیریت و کاهش ریسک است. بیمه گذار همواره به دنبال پوششی است که ریسک بیشتری را در بر بگیرد و ارزش وجه پرداختی برای خرید بیمه بدنه را داشته باشد. بیمه مرکزی که به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر بر شرکت های بیمه، مجوز پوشش هر نوع ریسکی را به شرکت های بیمه گر نمی دهد. خسارت هایی که طبق آیین نامه بیمه بدنه، نمی توانند توسط شرکت های بیمه پوشش داده شوند عبارتند از:
شرکت بیمه گر خسارت وارد شده به موتورسیکلت مربوط به گواهی نامه را تحت شرایط زیر پوشش نمی دهد:
مدت اعتبار بیمه بدنه موتورسیکلت:
مانند بسیاری از بیمه نامه ها، بیمه بدنه موتورسیکلت نیز از ساعت 24 روزی که خریداری شده شروع می شود و پایان مدت اعتبار بیمه نامه آن یک سال بعد است؛ و زمان اعتبار آن در بیمه نامه درج می گردد.
وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه موتورسیکلت:
موارد فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت از طرف بیمه گر (شرکت بیمه)
موارد فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت از طرف بیمه گذار (مشتری)
فسخ خود به خود بیمه بدنه موتورسیکلت
اگر موتورسیکلت به دلیل وقوع حادثه ای که جزو پوشش بیمه بدنه موتورسیکلت نیست از بین برود، بیمه نامه خود به خود فسخ می شود.
فسخ بیمه بدنه موتورسیکلت هنگام انتقال مالکیت
در صورت انتقال مالکیت موتورسیکلت، بیمه گذار می تواند بیمه نامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمه نامه خود را از شرکت بیمه دریافت نماید. در صورت عدم فسخ بیمه نامه اگر مالک جدید به تعهدات بیمه گذار در مقابل بیمه گر عمل نماید تعهدات بیمه گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.در هنگام نقل و انتقالات حتما به بیمه گر اطلاع رسانی شود. در صورت بروز خسارت و عدم اطلاع شرکت بیمه از انتقال مالکیت، بیمه گر در قبال مالک جدید تعهدی نخواهد داشت.
نحوه تعیین و پرداخت خسارت بیمه بدنه
مقدار خسارت قابل پرداخت بیمه بدنه موتورسیکلت، توسط بیمه گر مشخص می شود.در صورت عدم توافق در مورد مبلغ مورد پرداخت برای خسارت بیمه بدنه موتورسیکلت، می توانند از طریق داوری یا مراجعه به مراجع قضایی موضوع را حل نمایند.
خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت
خسارت کلی زمانی است که موتورسیکلت به صورت کلی از بین رفته باشد؛ یعنی خسارت وارد شده ناشی از حوادث مشمول بیمه بدنه موتورسیکلت به شکلی باشد که مجموع هزینه های تعمیر و تعویض قسمت های آسیب دیده آن به همراه هزینه های نجات از 75 درصد قیمت موتورسیکلت در روز حادثه بیشتر باشد.در خسارت کلی ملاک محاسبه خسارت، ارزش معاملاتی موتورسیکلت در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه شده است.
مبالغ زیر از خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت کسر می شوند:
نکات مهم درباره دریافت خسارت کلی بیمه بدنه موتورسیکلت:
ارزش بازیافتی خودرو توسط شرکت بیمه گر تعیین می شود.در صورت عدم موافقت بیمه گذار با ارزش تعیین شده، بیمه گر پس از تملک خودرو و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه می یابد.در صورتی که مدت قرارداد بیمه بیش از یک سال باشد حق بیمه سال های بعد به بیمه گذار مسترد می شود.
خسارت جزئی بیمه بدنه موتورسیکلت
خسارت هایی که زیر مجموعه تعریف خسارت کلی نباشند، خسارت جزئی محسوب می شود.
ملاک تعیین خسارت جزئی، هزینه تعمیر شامل:
خواهد بود.