از آنجائیکه ترس از ویروس کووید 19 برجان سرمایه گذاران در بازار کشتیرانی افتاده است، خطوط کشتیرانی پیشگامِ جهان شاهد سقوط 10 الی 35 درصد از ارزش سهام خود طی نیمه نخست 2020 بودند.
آلفالاینر در جدیدترین تحلیل خود در ابتدا نگاهی بر تأثیر شیوع ویروس کووید 19 بر تحولات ارزش سهام خطوط کشتیرانی برتر دنیا انداخت و نوشت: ترس از ویروس کووید 19 چنان بر سرمایه گذاران در صنعت کشتیرانی غلبه کرده است که ارزش سهام خطوط کشتیرانی برتر ریزش 10 الی 35 درصدی را طی نیمه نخست 2020 تجربه کرده است.
به طوری که سهام B. کشتیرانی مرسک دانمارک به سطح پایین 4976 DKK برای هر سهم درماه مارس سقوط کرد که نسبت به نخستین روز تجارت سهام در بازار 2020، اُفت 48 درصدی را نشان می دهد.علی رغم روند بهبود پایدار، اما ارزش سهام در پایان ماه ژوئن نسبت به ابتدای سال، 20 درصد کاهش داشته است. همچنین ارزش سهام کشتیرانی کاسکوی چین سقوط 45 درصدی را به نمایش گذاشت.
براساس این گزارش، نمودار سهام کانتینری شرکت های کشتیرانی OOCL هنگ کنگ، اورگرین، ون های و یانگ مینگ تایوان نوسان کمتری را به نمایش گذاشت. سه خط کشتیرانی تایوان، حداکثر سقوط ارزش سهام را در رِنج 30 الی 35 درصدی طی نیمه نخست سال تجربه کردند. کشتیرانی هنگ کنگ نیز ریزش 20 درصدی ارزش سهام را شاهد بود. همچنین در بازه زمانی 19 الی 23 مارس، سطح اعتماد سرمایه گذاران آسیایی به شدت کاهش پیدا کرد.
از رخداد های مهم دیگر صنعت کشتیرانی اینکه، از یکم ماه اکتبر 2020، کشتیرانی CMA CGM فرانسه، تبدیل به خط کشتیرانی تجاری انحصاری در مسیر تجاری ترانس پاسیفیک خواهد شد. خط کشتیرانی مذکور همچنین از پایان ماه جاری خط سرویس دهی جدید آسیا- آفریقای غربی و بالعکس را راه اندازی می کند.