محدودیت زمانی مهم ترین مشکل مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان:
این روزها فصل برداشت انبه در پاکستان است و تجار این کشور مصرانه به دنبال بهره برداری از فرصت صادرات این میوه به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران هستند اما به روایت صادرکنندگان پاکستانی، محدودیت زمانی و عبور کامیون های مجاز برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی ایران و پاکستان صادرات این محصول به ایران را با مشکل مواجه کرده است.
گزارش رسانه های پاکستان حاکی از بلاتکلیفی ده ها دستگاه کامیون باری حامل انبه به ارزش 400 میلیون روپیه است و تاجران این کشور سهل انگاری و اقدامات غیرموثر مقامات بازرگانی و گمرک پاکستان را دلیل مشکلات پیش روی صادر کنندگان و خطر فاسد شدن میوه ها تنها در چند قدمی گذرگاه مرزی این کشور با ایران می دانند.
تاجران پاکستانی که هر سال و در شرایط عادی نزدیک به 15 هزار تن صادرات انبه به ایران دارند، این روزها نگرانند که با وضعیت فعلی در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور تنها بتوانند 800 تن انبه به کشور همسایه صادر (ایران)صادر کنند.
روایت تجار در پاکستان حاکی است که محدودیت های زمانی برای تجارت در مرز مشترک با ایران و همچنین محدودیت تردد کامیون های مجاز صادرات انبه و سایر صیفی جات را با خطر روبرو کرده است زیرا سایر فعالیتهای تجاری و حمل و نقل کامیون های حامل گاز ال پی جی باعث شده تا کامیون های حامل بار انبه نتوانند محموله ها خود را تخلیه و یا ترخیص کنند.
بابر دُرانی یکی از صادرکنندگان پیشرو انبه در پاکستان به رسانه های داخلی گفت: مرزی مشترک ایران و پاکستان (میرجاوه) کاملاً بسته است و فقط تنها گذرگاه مشترک باز می باشد که البته تنها سه روز در هفته با محدودیت زمانی از ساعت 8 صبح تا 14 عصر فعالیت تجاری مجاز اعلام شده است.
به گفته وی، چارچوب تعیین شده برای داد و ستد به قدری کوتاه است که کامیون های خالی از خاک ایران قادر به ورود به طرف پاکستانی برای بارگیری محموله های انبه نیستند زیرا ترافیک سایر فعالیت های تجاری از جمله تردد کامیون های گاز ال پی جی در محل بسیار شلوغ است.
این تاجر پاکستانی هشدار داد که کامیون های انبه در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور بلاتکلیف مانده و خطر فاسد شدن میوه ها وجود دارد و می تواند صدمات جبران ناپذیری به صادر کنندگان و اقتصاد کشور وارد کند.
اعضای اتحادیه صادرکنندگان موادغذایی و سبزیجات پاکستان طی نامه ای وزیر به «اعجاز احمد شاه» وزیر کشور، خواستار افزایش تعداد کامیون ها برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی با ایران به 150 دستگاه و افزایش زمان بندی و روزها در مرز شدند.
آنان با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی گفتند: محدودیت فعلی در خصوص زمان و روز در گذرگاه مرزی دو کشور می تواند بیش از 714 میلیون دلار (معادل یک میلیارد روپیه) به صادرات انبه ضرر برساند.
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشورمان هفته گذشته گفت: با پیگیری های این سازمان و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی و شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا و در پی توافق انجام شده با کشور پاکستان، هم اینک روزانه 75 دستگاه ناوگان باری با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حمل کالا وارد کشور پاکستان شده و بلافاصله پس از تحویل بار به کشورمان باز می گردند.
گفتنی است به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمالی توسط پاکستان از اوایل اسفند سال گذشته مبادلات مرزی بین دو کشور متوقف شد که در نتیجه آن تعداد کثیری از ناوگان باری عمدتا حامل گاز صادراتی در مرز مذکور متوقف شدند.
با پیگیری های انجام شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل گمرکات استان و سایر دستگاههای متولی و رایزنی های به عمل آمده توسط وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان بیست و چهارم اردیبهشت ماه امسال مجوز ورود محدود ناوگان به خاک خود را از طریق مرز میرجاوه صادر کرده که این مساله تنها شامل 600 دستگاه ناوگانی است که از اسفند در مرز متوقف بوده اند.
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)