انتقاد از بی توجهی در صنعت حمل و نقل:
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری در نشست هم اندیشی تشکل های حوزه حملونقل اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری جایگاه نظارتی خود را از دست آمده است و شرکتهای هواپیمایی از خودشان هر تصمیمی می خواهند اتخاذ می کنند.
وی افزود: در قضیه سقوط هواپیمای یاسوج نیز سازمان هواپیمایی هیچ نظارتی نداشت و فقدان برنامه ریزی و نظارت، زمینه ساز سقوط هواپیمای آسمان شده است.
عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل ادامه داد: 400 میلیارد تومان پول مردم را ایرلاین ها گرفته اند و نمیدهد. از رئیس قوه قضائیه و وزیر راه و شهرسازی چندین بار خواسته ایم ورود کنند ولی متأسفانه در این زمینه به نتیجه ای نرسیده ایم.
وی با تأکید بر اینکه پولی که برای خرید بلیت هواپیما در اختیار ایرلاین های ایرانی و خارجی است، بیش از 400 میلیارد تومان است، گفت: ایرلاین های خارجی دست در جیب ما می کنند و با چند برابر قیمت، بلیت ها را می فروشند و با وقاحت می گویند بعد از 60 روز پول شما را برمی گردانیم.
رفیعی ادامه داد: با وزیر راه و سازمان هواپیمایی مکاتبه کرده ایم ولی جواب سر بالا می دهند؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی هم می گوید ما 800 میلیارد تومان پول مردم را داده ایم. من برای اینکه به کسی برنخورد گفتم 400 میلیارد تومان؛ وگرنه پولی که نزد ایرلاین هاست، بیشتر از اینهاست.
وی یادآور شد: یک ایرلاین دیگر بخشنامه می دهد یک سال دیگر پولتان را می دهم؛ یک ایرلاین دیگر میگوید به جای پول ادکلن می دهم؛ همه اینها نشان می دهد جایگاه نظارتی سازمان هواپیمایی به حداقل ممکن رسیده است.
رفیعی افزود: به دلیل روابط ناسالمی که ایجاد شده، نمی توانیم بلیت هر قطعه از یک مسیر خارجی را جداگانه بخریم؛ می گویند برای پرواز به ونکوور باید بلیت یکسره به قیمت 27 تا 30 میلیون بگیرید؛ در حالی که اگر برای هر قطعه از مسیر مثلاً از تهران تا استانبول، از استانبول تا وین، از وین تا لندن و از لندن تا ونکوور، بلیت جداگانه تهیه کنیم، مجموعاً 7 تا 8 میلیون تومان می شود.
این فعال صنعت حمل و نقل اظهار داشت: صنعت هوانوردی ما در دنیا بیشترین آسیب از کرونا را دید اما معلوم نیست پشت پرده ایرلاین ها چه می گذرد؟ از نوروز 98 به دلیل سیل آسیب دیدیم فکر می کردیم در نوروز 99 جبران می شود که به کرونا خوردیم. به همین دلیل بیش از 25 تا 30 هزار نفر از کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به خاطر کرونا بیکار شده و ظرف دو ماه شغلشان را از دست داده اند.
سهم اندک حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی:
در ادامه این نشست که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم برگزار شد، جواد سمساریلر رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران اظهار داشت: وضعیت فعلی حمل و نقل در کشور بر اساس آمارهای رسمی، بسیار وخیم است؛ به گونه ای که بازدهی آن نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور، معادل 8 درصد است که به نظر من حتی از آن هم کمتر است.
فعال صنعت حمل و نقل جاده ای بین الملل با بیان اینکه هیچ یک از شقوق حمل و نقل در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، گفت: از هیچ یک از تخصص های مربوط به فعالان حمل و نقل و از کارشناسان خبره و تشکل های مربوطه در تدوین قوانین و بخشنامه ها و آئین نامه ها استفاده نمی شود. در حال حاضر برخی قوانین مصوب مجلس مانعی بر سر راه صنعت حمل و نقل هستند.
وی ادامه داد: وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی با هم ادغام شده که از نظر ساختاری هیچ ارتباطی با حمل و نقل ندارند؛ در نامگذاری هم برای حوزه حمل و نقل از واژه «راه» استفاده شده که این واژه با حوزه حمل و نقل کاملاً بی ارتباط است.
سمساریلر با بیان اینکه وضعیت ساختاری مدیریت کشور به گونه ای است که هیچ نهادی در حوزه حمل و نقل، تصمیم گیرنده نیست، افزود: تمرکز وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساخت ها و مسکن سازی است.
وی ادامه داد: در این وزارتخانه 4 معاونت برای انواع شقوق حمل و نقل ایجاد شده که با هم هیچ هماهنگی ای ندارند. دو سه سال اخیر، معاونت حمل و نقل در چارت سازمانی وزارت راه ایجاد شده که برای هماهنگی میان 4 سازمان اصلی حوزه حمل و نقل، باید تصمیمات آنها را در شورای عالی ترابری مطرح کند که عملاً بیاثر بودن این معاونت را نشان می دهد.
رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با بیان اینکه 25 ارگان در حوزه حمل و نقل تصمیم گیرنده هستند، گفت: دو قانون «حمل و نقل» مصوب 74 و امور گمرکی مصوب سال 90 مجلس در حال اجرا هستند که با هم در تضادند؛ عدم کارآیی و ایجاد موانع سبب شده بازدهی در سرمایه گذاری نداشته باشیم و پویایی در هیچ یک از حوزه ها دیده نمی شود و در مقایسه با دنیا روز به روز عقب مانده تر شده ایم.
در ادامه این نشست، مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز در نشست هماهنگی تشکل های حمل و نقل با اعضای خانه ملت اظهار داشت: قانون بهبود فضای کسب و کار در هنگام اجرا، چندان با استقبال و اهتمام دولت مواجه نشده است.
وی افزود: مجلس باید بر دولت به عنوان مجری قوانین، نظارت داشته باشد در حال حاضر دولت در اجرای برخی قوانین، به خصوص در بخشی از قوانین که مسئولیت دولت را سلب می کند، خودداری می کند.
عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه بیش از 90 درصد مبادلات کالایی ما دریایی است، اما با بی مهری هایی از سوی دولت مواجه است، بیان کرد: فعالان حمل و نقل دریایی نوک پیکان تحریم ها هستیم اما با خودتحریمی داخلی روبه رو هستیم.
به گفته پل مه، اگر قوانین توسط مجلس به درستی تصویب و نظارت شود، باعث پیشرفت در حملونقل دریایی می شود بنابراین انتظار داریم مجلس از ظرفیت قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن، استفاده حداکثری کند.
در ادامه نیز همدانی فعال بخش لجستیک گفت: هاب لجستیکی شدن ایران منافع زیادی برای کشور دارد.
این پژوهشگر حوزه لجستیک تصریح کرد: اگر دو سال عوارض هاب لجستیک را دولت دریافت نکند، تأثیر زیادی در پیشرفت این بخش داشته و سبب سرمایه گذاری چشمگیر در این بخش خواهد شد.
به گفته همدانی، از برنامه دوم توسعه همواره موضوع لجستیک در دستور کار برنامه های 5 ساله توسعه بوده اما هیچ گاه اجرایی نشده است.