درحال حاضر فنّاوری اطلاعات تنها یک علم نیست بلکه همه صنعت است و تاکنون هیچ صنعتی نتوانسته خود را از آن مستثنی بداند. هر صنعتی برای پیشرفت باید شاخه ای از فنّاوری اطلاعات را در خود جای دهد.متخصصان این حوزه جزء گران ترین متخصصان دنیا هستند و بیشترین آمار اشتغال نیز در این حیطه وجود دارد. با عجین کردن صنایع و فنّاوری اطلاعات با یکدیگر و در پی آن کاهش نیروی انسانی کار های روزمره به سمت کار های تحلیلی سوق داده می شوند که نقش انسان ها بیشتر کنترلی، مانیتوری و تصمیم گیری خواهد بود.
صنایع دریایی به دلیل تخصص های خارج از حیطه اجتماعی نسبت به دیگر صنایع دیرتر به حوزه فنّاوری اطلاعات ورود کرد. ولی در کشتی سازی و بنادر از سال ها قبل بحث سیستماتیک کردن و مکانیزه کردن فرایند ها مطرح بود که درحال حاضر ارتباط با تأمین کنندگان و حوضچه های خشک (Dry Dock) از این طریق صورت می گیرد.
با ورود فنّاوری اطلاعات به صنعت دریانوردی و ناوبری از جمله ECDIS و AIS و در پی آن الزامات بین المللی نیز مطرح شد. در این راستا در حوزه های مختلف ارتباط با مشتری، فروش، تأمین و تدارکات، جابه جایی، مدیریت شناورها، سیستم های ناوبری، تعمیر و نگهداری کشتی، مانیتورینگ، کنترل ماشین آلات و تعمیرات نیز مورد توجه قرار گرفت.
امروزه بیشتر صنایع به سمت IOT، بلاک چین و Cloud در حرکت هستند، ولی تاکنون کشتیرانی به این موضوع ورود نکرده است. شرکت مرسک نیز با همکاری شرکت IBM یک گروه تشکیل داده است که با استفاده از بلاک چین، Cloud و اینترنت اشیاء بحث فروش و مدیریت حمل کالا را برای مشتریان خود به راحتی انجام می دهد. در این راستا بر مبنای یک پلتفرم هر بار و محموله ای به هر نقطه دنیا منتقل شود و تمام کسانی که درگیر این بار هستند از جمله شیپر ها و مالکان بتوانند بار و محموله خود را در داخل کانتینر کنترل کنند.
صاحبان صنایع و سازمان های دولتی نیز نقش مهمی در این حیطه دارند چراکه صنایع کشتیرانی وابسته به قوانین و مقررات وضع شده از طرف این ارگان ها هستند و بسیاری از سیستم ها که براساس بلاک چین طراحی می شوند سازمان بنادر و گمرگ را درگیر فعالیت خود می کنند.
اینترنت اشیا ترکیبی از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بر روی بستر شبکه اینترنتی است که می تواند از راه دور به صورت توزیع شده، یک فرایند را کنترل کند و در حوزه کشتی سازی، درجه حرارت، میزان فشار، کیفیت سوخت و گاز خروجی و... به صورت آنلاین توسط سنسور هایی کنترل می شود.
افرادی که کشتی را کنترل می کنند می توانند به صورت سه بعدی وضعیت آب وهوا، وضعیت موج، توفان و میزان ترافیک را در بنادر کنترل کنند. بندر روتردام برای پیش بینی وضعیت، در بحث اینترنت اشیاء با یکی از شرکت های بزرگ IT درحال تدارک قراردادی است که بتواند کشتی هایی را که از نقاط مختلف دنیا به سمت این بندر می آیند با حداقل ترافیک و مصرف سوخت بهینه، مدیریت و پهلودهی کند.
این یک تکنولوژی رمزگذاری شده توزیع شده فارغ از مدیریت واحد است و هیچ شخص خاصی روی پروسه بلاک چین کنترل ندارد و افراد مستقل مختلف، تأییدات را انجام می دهند و یک فرایند را از ابتدا به انتها می برند. بزرگ ترین حُسن بلاک چین امنیت است. بلاک چین انتقال فیزیکی و کاغذبازی را کاملاً حذف می کند و ما نیز می توانیم در صنعت کشتیرانی از آن بهره ببریم.
در دنیا بحث شناور ها را می توان به کمک اینترنت اشیاء و محاسبات ابری (cloud computing) بدون نیروی انسانی، به طور خودران هدایت کنیم. محاسبات ابری درحال حاضر در صنایع هوایی کاربرد دارد که این بستر نیز می تواند در شناور ها از نگهداری و تعمیرات گرفته تا ناوبری بدون دخالت انسان اتفاق بیفتد و نیازمند تکمیل سخت افزاری و نرم افزاری آن هستیم.
برای محاسبات ابری سخت افزار ثابتی وجود ندارد و هر بخش از فرایند را یک نفر به عهده می گیرد که هدف آن توزیع محاسبات روی بستر اینترنت است و این توزیع امنیت و سرعت را بالا می برد. ما به دلیل وجود تحریم ها، پشتوانه مالی و نیاز به حضور شرکت های دانش بنیان در این زمینه در استفاده از فنّاوری اطلاعات در کشور عقب هستیم.امروزه فیزیک کوآنتوم در حال ورود به بخش IT است که این امر بحث را از سمت دیجیتالی بودن به سمت کوآنتومی بودن سوق می دهد که در کوآنتوم سرعت پردازش اطلاعات، چندین میلیارد برابر خواهد شد.