کرونا ترمز ناوگان حمل ونقل بین المللی را کشید:
بالغ بر 10 هزار کامیون در بخش ترانزیت و حمل ونقل جادهای در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که متأسفانه شیوع ویروس کرونا، این حوزه را نیز همچون سایر بخشهای اقتصادی تحت تأثیر قرارداده است به گونهای که هم اکنون بیش از 80 درصد رانندگان کامیون بیکار هستند.
وجود 539 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و 302 کیلومتر با افغانستان و ارتباط و اتصال با بازار 100 میلیون نفری آسیای میانه موجب شده تا استان خراسان رضوی نقش محوری در حمل ونقل و ترانزیت کشور داشته باشد.
از سوی دیگر این استان یکی از کوتاهترین و سهلترین مسیرهای دسترسی کشورهای مزبور به کریدورهای ترانزیتی و آبهای آزاد است و چهار پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران مبادی اتصال با این کشورها است.
خراسان رضوی با توجه به موقعیت ترانزیتی و حمل ونقل بین المللی با بهره مندی از250 شرکت حمل ونقل بین المللی هم اینک عهده دار انتقال بیش از 80 درصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و حتی عراق و آذربایجان است که این روزها سایه کرونا بر تمامی این افتخارات سنگینی میکند و ترمز صادرات و رانندگان در بخش حمل و نقل بین المللی را کشیده است.
مشکلاتی که تمامی ندارد:
در همین راستا یکی از فعالان حوزه حمل نقل بین المللی در این رابطه به بازار گفت: تا پیش از شیوع کرونا نیز مشکلات ریزودرشتی گریبان گیر رانندگان و شرکت های حمل ونقل بوده است که حالا کرونا مزید بر علت شده است.
محمد جهانی افزود: گذشته از مشکلاتی نظیر کمبود سوخت، لاستیک و لوازم یدکی تردد کامیونهای ایرانی به افغانستان، ترکمنستان و عراق دارای محدودیت است.
این فعال حوزه حمل نقل بین المللی بابیان اینکه 70 درصد از صادرات ایران به افغانستان توسط کامیونهای افغانستانی صورت میگیرد بیان کرد: متأسفانه در عراق مشکلات امنیتی در تردد کامیونهای ایرانی خلل ایجاد کرده و ترکمنستان نیز با وضع قوانین خود کامیونهای ایرانی را از رده خارج کرده و مشکلات سیاسی ترکمنستان و تاجیکستان نیز باعث شده است کامیونهای ایرانی نتواند از این مسیر عبور کنند.
برداشتن تعرفهها در سطح ترانزیت و حمل ونقل بین المللی، رفع قوانین و مقررات زائد و تسهیل فرآیندهای صدور مجوز برای تسهیل ترانزیت در کشور ضروری است
جهانی با بیان اینکه انسداد مرزها موجب بیکاری و توقف بسیاری از کامیون های ترانزیتی شده است بیان کرد: در این راستا نیازمند توجه جدی دولتمردان برای حذف محدودیت ها هستیم.
وی برداشتن تعرفهها در سطح ترانزیت و حمل ونقل بین المللی، رفع قوانین و مقررات زائد و تسهیل فرآیندهای صدور مجوز را برای تسهیل ترانزیت در کشور ضروری دانست و گفت: انسداد مرزها ضرر هنگفتی را متوجه شرکتهای حمل و نقل کرده است.
80 درصد راننده ها بیکار شدند:
بالغ بر 10 هزار کامیون در بخش ترانزیت و حمل ونقل جاده ای استان خراسان رضوی فعالیت دارند که متأسفانه شیوع ویروس کرونا، این حوزه را نیز همچون سایر بخش های اقتصادی تحت تأثیر قرارداده است به گونه ای که رئیس هیئت مدیره انجمنهای صنفی شرکتهای حمل ونقل خراسان رضوی اظهار می کند: هماکنون بیش از 80 درصد رانندگان کامیون بیکار هستند.
احمد زمانیان در گفت وگو با بازار افزود: رانندگانی که در بخش حمل ونقل بین المللی فعالیت دارند به خصوص رانندگان حوزه پاکستان و آسیای میانه به مدت دوماه است که فعالیت آنان به طور کامل محدودشده است و تنها مرز افغانستان فعال است و حدود 15 الی 20 درصد در این حوزه فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه هریک از شرکتهای زیرمجموعه این انجمن بالغ بر 10 نیرو در مجموعه خوددارند خاطرنشان کرد: با بسته شدن مرزها علاوه بر رانندگان، شرکها نیز دچار رکود شده و نیروهای آن ها نیز بیکار شدهاند و این بیماری تأثیر نامطلوبی براین حوزه داشته است.
دولت حمایت کند:
رئیس هیئت مدیره انجمنهای صنفی شرکت های حمل ونقل خراسان رضوی افزود: فعالیت های حملونقلی باوجوداینکه از نوع خدمات است شاخه ای از فعالیت های اقتصادی محسوب می شود و تاجران و کارخانه داران همه به سیستم حمل ونقل نیاز دارند.
وی بیان کرد: در شرایط فعلی از دولت انتظار می رود که همانند سایر حوزه های اقتصادی همکاری های لازم جهت پرداخت تسهیلات با سود 12 درصدی که برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی و حقوقی که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، برای شرکتهای فعال در عرصه حمل ونقل نیز در نظر بگیرند.
زمانیان اظهار داشت: این حوزه علاوه بر ارائه تسهیلات، به مساعدت بخش هایی همچون تأمین اجتماعی درزمینهٔ بیمه کارکنان، اداره دارایی و مالیات هم نیاز دارد.
ضرورت بازگشایی مرزها:
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل خراسان رضوی ادامه داد: بسته شدن مرزها مهمترین مسئلهای است که فعالان حوزه حمل ونقل و ترانزیت بین المللی با آن مواجه هستند، چنان که تاکنون کشورهای ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق نسبت به مسدود کردن مرزهای خود اقدام کردهاند و این مسئله سبب شده تا بسیاری از محمولههای ترانزیتی علی رغم توافق شرکتهای حمل ونقل و صاحب کالا، همچنان در کشور باقی بمانند.
رانندگان حوزه پاکستان و آسیای میانه به مدت دوماه است که فعالیت آنان به طور کامل محدودشده است و تنها مرز افغانستان فعال است که حدود 15 درصد رانندگان در این حوزه فعالیت دارند.
وی افزود: به منظور عبور از این بحران، میبایست تمامی نهادهای مرتبط با ترانزیت و حمل ونقل تعامل سازندهای با شرکتهای زیرمجموعه داشته باشند و در صورت سخت گیریها این مجموعه از چرخه اقتصادی خارج و نیروهای کار مشغول در این حوزه بیکار خواهند شد.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهم در کمک به برون رفت از این اوضاع، تلاش مسئولان دولتی و دیپلماسی، مذاکره جهت بازگشایی مرزها در کشورهای همسایه مانند ترکیه، ترکمنستان، عراق و پاکستان است زیرا انسداد مرزها آسیبهای جبران ناپذیری را به این حوزه وارد خواهد کرد.
توقف سرمایه:
وی بابیان اینکه شرکتهای حمل نقل در پی شرایط ناشی از بحران شیوع بیماری همه گیر کرونا و انسداد مرزها روزانه دست کم 10 میلیارد ریال متضرر میشوند افزود: بخشی از این زیان شامل هزینه های جاری، حقوق کارکنان، خسارت اجاره کانتینر علاوه بر مدت ثبت شده در قرارداد، انبارداری، هزینه های تخلیه و بارگیری مجدد و پرداخت عوارض مختلف بابت همین موارد است.
وی ادامه داد: توقف سرمایه در قالب محموله های تجاری نزد مشتریان و رانندگان و خسارت ناشی از عدم فعالیت کامیون ها موجب خواب سرمایه در این دو بخش شده و خسارت به بار آورده است.
وی بابیان اینکه شرکت های حمل ونقل خراسان رضوی افزون بر 15 هزار خودرو را زیرپوشش خوددارند و علاوه بر آن چهار هزار خودروی خارجی نیز در این قالب با شرکتهای خراسان رضوی در حوزه ترانزیت همکاری و فعالیت می کنند افزود: متاسفانه بسیاری از این پتانسیل در حالت رکود و تعطیلی به سر میبرد.
در انتظار حل مشکلات:
زمانیان افزود: علی رغم آنکه کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی، مسائل مذکور را به وزارت امور خارجه، اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای و وزارت راه و شهرسازی منعکس کرده، اما متأسفانه هیچ اقدامی برای حل مسائل و مشکلات موجود صورت نگرفته است.
مراقبت از ترانزیت:
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تحریم ها ریسک کار و هزینه ترانزیت از مسیر ایران را برای فعالان اقتصادی کشورهای دیگر افزایش داده است به بازار گفت: اگرچه ضرر و زیان به عنوان ریسک در تجارت محسوب می شود اما شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا برای هیچ شخصی قابل پیش بینی نبود.
اگرچه ضرر و زیان به عنوان ریسک در تجارت محسوب می شود اما شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا برای هیچ شخصی قابل پیش بینی نبود.
محمود سیادت افزود: اگر نتوانیم مسیر عبور ترانزیت از داخل کشور را با اقداماتی نظیر روان سازی، شفافیت، تسهیل و سرعت در کار و برداشتن قوانین زائد تسهیل کنیم، میزان ترانزیت کالا کاهش خواهد یافت.
وی افزود: تمامی ارکان نظام و وزارت امور خارجه باید رویکرد تسهیل ترانزیت از مسیر ایران را در نظر گیرند زیرا زمانی که مسیر ترانزیت کالا از ایران به مسیر دیگری تغییر کرد، کشور ما برای همیشه مشتری ترانزیتی خود را از دست خواهد داد و بازگرداندن این شرایط بسیار پرهزینه است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی یادآوری کرد: ترانزیت یک فرصت خدادادی برای کشور است و لذا مانند نفت نیست که تمام شود بلکه مزیت های آن قابل افزایش است.
وی بابیان اینکه صادرات و ترانزیت کالا به دلیل شرایط تحریم دستخوش تغییرات شده بیان کرد: مراقبت از مسیر ترانزیت در داخل کشور یک ضرورت است.