در حال حاضر طلای سیاه یکی از چالش بر انگیز ترین دوران خود را می گذراند به گونه ای که قیمت هر بشکه نفت خام نسبت به 20 سال اخیر چنین روند کاهشی را تجربه نکرده بود. به گفته کارشناسان این ماده پر تقاضای جهانی هم مانند بسیاری از بخش ها نتوانست از گزند کرونا در امان بماند.
در حال حاضر علی رغم کاهش قیمت جهانی نفت، تقاضای جهانی حتی از سوی بزرگ ترین مصرف کنندگان پایین آمده که این موضوع بر بیکاری تانکر های نفتی افزوده است.بر اساس این گزارش هم اکنون چهار وارد کننده عمده اروپایی شامل هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه با کاهش واردات نفت مواجه شد ه اند به طوری که واردات هفتگی هلند در سه ماهه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه هشت درصد کاهش یافته بود این رقم در ماه مارس به 13- درصد رسید.
از زمانی که ایتالیا به پرچالش ترین کشور کرونایی تبدیل شد متوسط واردات نفت آن به 11- درصد رسید در این میان اقدامات قرنطینه ای در اسپانیا نیز تقاضای نفت خام را به 14- درصد نسبت به سال 2019 رساند. جالب اینکه واردات نفت خام فرانسه با شدت گیری کرونا از 34- درصد به 52- درصد رسید.
این گزارش حاکی است وضعیت وارد کنندگان نفت خام در شرق آسیا کمی با اروپا متفاوت است چرا که میزان نفت تخلیه شده طی هفته های اخیر در چین و ژاپن به ترتیب 1- درصد و 13- درصد بود.
هنگامی که چین اعلام کرد ویروس کرونا را مهار کرده واردات نفت خام این کشور پنج درصد بالا رفت. اما واردات ژاپن اگرچه طی چهار هفته گذشته به طور متوسط سه درصد افزایش یافت، اما گسترش ویروس کرونا پیش بینی ها را دوباره بر هم زد. اما کره جنوبی سعی کرد کمترین آسیب را همزمان با شیوع ویروس کرونا از محل واردات نفت خام ببیند. به همین جهت در ابتدای سال 2020 نسبت به سال 2019 واردات نفت خام 22 درصد افزایش یافت.دولت هند نیز از محل شیوع ویروس کرونا تأثیر پذیری بیشتری داشت اگرچه در ابتدای سال 2020 به طور متوسط هفت درصد به واردات نفت افزود، اما در دوهفته اخیر این رقم به 12- درصد رسید.
در پایان این گزارش آمده است اگرچه بیشترین لطمه و آسیب را علاوه بر کشور ها، خطوط کشتیرانی تانکری متحمل می شوند، اما با توافق اخیر صادر کنندگان نفت و کاهش شیوع ویروس کرونا می توان به آینده تجارت نفت امیدوار بود.