شیوع ویروس کرونا تمامی جنبه های صنعت کشتیرانی را تحت تأثیر قرار داده است، این مهمان ناخوانده چشم انداز های رشد تقاضا را برای 2020 در تمامی بخش ها به شدت تقلیل داده است.
ویروس کرونا علاوه بر اینکه سایه منفی خود را بر روی بازار تقاضا گسترانیده است، توسعه ناوگان را نیز متأثر خود ساخته است، به طوری که فعالیت اوراق که قبلاً بالا بوده است، درحال حاضر علی رغم افزایش تمایل مالکان به فرستادن شناور های خود به یارد های اوراق، به دلیل محدودیت های جهانی ناشی از گسترش ویروس محدود شده است، از آن طرف تحویل شناور های جدید به تأخیرافتاده است.
همه سه کشور اصلی در بحث اوراق در شبه قاره هند شامل بنگلادش، هند و پاکستان خبر از بسته شدن یارد های خود دادند. بسته شدن درب های یارد های اوراق به معنای باقی ماندن تناژِ ناخواسته در ظرفیت ناوگان جهانی است.تا پیش از شیوع ویروس کرونا، قانون سوختِ کم سولفور 2020 بحث داغ بازار کشتیرانی بود، اما قطعاً آنچه که محور بحث ها و گفتگو ها در 2020 خواهد بود، کووید 19 و تأثیرات آن است.
شایان ذکراست در سه ماه نخست سال 2020، تنها شش میلیون و 600 هزار DWT در سه بخش اصلی صنعت کشتیرانی (کانتینر- فله- تانکر) سفارش داده شده است که نسبت به 14 میلیون و 700 هزار DWT سال گذشته، حکایت از کاهش چشم گیر دارد.
بلاتکلیفی در مورد آینده قوانین محیطی هم چنین چشم انداز رشد پایین تر تقاضا در سال های پیشِ رو، بسیاری از مالکان را نسبت به سفارش کشتی جدید به تردید انداخته است. اُفت سفارش ساخت در تمامی بخش ها مشهود است. در بخش تانکرِ حمل نفت خام، ظرفیت سفارش ساخت در سه ماه نخست 2020 در مقایسه با مدت مشابه 2019 به نصف کاهش یافت.
بازار سفارش ساخت فله اُفت شدیدی را شاهد بود، در سه ماه 2020، یک میلیون و 600 هزار DWT ظرفیت سفارش داده شد، درحالی که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم شش میلیون و 900 هزار DWT بوده است. طی دو ماه نخست 2020، مجموع ظرفیت سفارش کشتی های کانتینری تنها به 48 هزار و 519 TEU رسید.
یکی از تأثیرات کوتاه مدت و مستقیم ویروس کرونا بر روی ناوگان جهانی، تأخیرِ ساخت شناور در چین و در سراسر خاورِدور است. در کُل تحویل شناور در سه ماهه نخست 2020، روند کاهشی 16.7 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.