بنا به تحقیقات و منابع بازار در طی چند روز گذشته و شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 2020، بازار بزرگ واردات-صادرات چین به شدت تحت تأثیر وقایع فوق قرار گرفته، به طوری که تاکنون 400 میلیارد دلار ضرر مالی به بار آورده است. در نتیجه این حوادث و به دلیل حجم بالای تعاملات اقتصادی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی، متاسفانه دامنه این ضرر شامل تمام کشورهای طرف قرارداد با چین نیز شده است. ایران نیز به دلیل حجم بالای صادراتی و وارداتی با این کشور نیز از این مستثنی خارج نشده است. تأثیرات منفی ویروس کرونا تمهیداتی از سوی اکثر کشورها درطیف حمل و نقل با کشتی و اقداماتی نظیر قرنطینه خدمه و کشتی ها را در پی داشته است. هر عضو خدمه مشکوک به عفونت، باعث می شود کشتی تحت یک دوره قرنطینه اجباری 14 روزه قرار بگیرد.
در کشور چین هر روز به مردم توصیه می شود در خانه بمانند و از مسافرت های غیر ضروری خودداری کنند، در حالی که بسیاری از کارخانه ها نیز موظف هستند قبل از اتمام تعطیلات سال نو فوریه (به جز آن دسته از کالاهای اساسی که تولید می کنند)، مجدداً راه اندازی نشوند. از تاریخ 30 ژانویه 2020، دولت چین با اخطاریه ها و بخشنامه هایی به شرکت های چینی در خصوص شیوع ویروس کرونا و تمهیدات شدید در این خصوص( واردات- صادرات) را ابلاغ کرده اند. به عنوان نمونه، تقاضای سنگ آهن در صنایع فولاد و یا محصولات گازی LPG که از حجم بالای وارداتی در چین برخوردارهست تحت تأثیر شدید کاهش تقاضای وارد کنندگان قرار گرفته است.
طبق بررسی های بعمل آمده و تحقیقات لازم از شرکت ها و کارخانه های فولادی در چین، علی رغم انتظارات زیاد بابت تقاضا، فعلا هیچ برنامه ای برای استناد به واردات این میزان تقاضا وجود ندارد و گزینه هایی نظیر استفاده از ذخایر مواد اولیه را در پیش گرفته اند، که در نتیجه کاهش شدید نرخ تولید را در پی خواهد داشت. عواملی دیگر نظیر طوفان سهمگین پیش بینی شده استرالیا ( سواحل غربی)، که به سمت سواحل Pilbara و بندرهای Walcott و Dampier، که مرکز اصلی بارگیری سنگ آهن هستند، نیز وجود دارند.
منابع تحقیقاتی نشان می دهند که شیوع ویروس در چین نگرانی های زیادی را مبنی بر تقاضای LPG کشور و کارخانه های آن کشور داشته است. زیرا این ویروس در سرتاسر مرزهای استان های شرقی گسترش یافته و باعث اختلال درحمل و نقل و لجستیک شده است. این مسئله تأثیر مستقیمی بر روی مواد اولیه، کالاها، قیمت حمل CFR کالاها و در نتیجه واردات کمتر از خاورمیانه را دارند. خریداران عمده در چین، محموله های LPG و پروپان را از طریق کامیون های پایانه های مجاور وارد می کنند. با این وجود، کنترل های حمل و نقل دولت در استان های مختلف چین برای محدود کردن شیوع ویروس کشنده، ورود برخی محموله ها را برای برخی از این خریداران محدود می کند. به طور کلی تخمین زده می شود که تقاضای داخلی LPG به دلیل شیوع این بیماری 50 تا 70 درصد کاهش یابد و این موضوع یعنی تأثیر مستقیم بر روی حمل ونقل LPG در عرصه بین المللی!
تأثیرات منفی برای صادرات نفتی، فله و کانتینری
فعالیت نفتکش ها و کشتی های فله نیز در هفته های گذشته تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت. تعطیلی کارخانه های چین و کاهش تقاضا برای نفت، باعث کاهش قیمت این کالا و کندی حمل آن به شرق آسیا شده است. از سوی دیگر، وقوع طوفان در آمریکای جنوبی که مرکز تولید مواد خام فله است و شیوع ویروس کرونا بر صنعت حمل ونقل فله نیز تأثیر منفی گذاشت. چین یکی از بزرگ ترین واردکنندگان مواد خام فله از نقاط مختلف جهان است. در هفته های گذشته صنعت حمل ونقل دریایی در این حوزه با یک کاهش نسبتا محسوس مواجه بود که به نظر می رسد در آینده نزدیک شرایط آن بهتر شود. شاخص اجاره بهای کشتی های کانتینری نیز در هفته آخر ژانویه با افت 5 امتیازی به 425 رسید که یکی از دلایل مهم آن، شیوع ویروس کرونا بود.