مزایای صادرات کیک و کلوچه در ایران:
استاندارد بودن ماشین آلات و محصولات تولید شده در کشور:
- نکته اول، خوبی آن این است که کیک و کلوچههایی که در داخل کشور تولید میشود اکثراً تمام استانداردها و ماشین آلات کافی دارند و از طرفی دیگر ماشینآلاتی که در داخل ایران دارند تولید میکنند، ماشین آلات اتومات و تجهیزات کاملی هستند که بهداشت هم آنها را تایید میکند. و در صادراتش هم به مشکل آنچنانی در این حوزه نباید بربخورید. حالا ممکن است در بسته بندیها باید یک سری تغییرات کوچکی داده بشود اما اساساً تجهیزات، این امکانات را دارد تا بتوانید در بازارهای خارجی آن را عرضه بکنید.
ارزان بودن سوخت و مواد اولیه و تأثیر مثبت آن بر قیمت رقابتی:
- نکته بعدی خود بحث سوخت است. اکثر این محصولات بخاطر اینکه هزینه سوخت و فرآوری بسیار بالایی دارند و از طرفی، داخل کشور ما هزینه سوخت بسیار ارزان است و نیروی انسانی هزینه پایینی دارد و حالا بحثهای دیگری که کنار هم چیده میشود، منجر به این میشود که قیمت تمام شده نسبت به کشورهای دیگر که هزینه سوخت بالایی دارند به صرفهتر در بیاید و ظرفیت صادراتی این کالا را بتواند رقابتی بکند. با توجه به قیمت، قیمت رقابتی برای ما ایجاد بکند و ما راحتتر بتوانیم بازارهای خارجی خوبتری برای آن پیدا بکنیم.
عدم فساد پذیری سریع محصول:
- کیک و کلوچه مثل محصولات دیگر خیلی زود فاسد نمیشود و این بُعد مسافت و نگهداری در کانتینر یخچالیش را کمتر میکند و بهتر شما میتوانید در این زمینه کار بکنید.
بعضی از محصولاتش به صورت عمومی در یک فضای معمولی که رطوبت نباشد مدتها جواب میدهد و از طرفی بسته بندیهایش هم به نوعی است که میتواند با شرایط محیطی، خودش را حفظ کند. یعنی شما در یک کانتینری که فضای بسته مطلوبی داشته باشد، راحت میتوانید این کار را انجام بدهید.
هزینه تمام شده برای ارسال نمونه پایین است:
- دیگر در این حوزه میتوانیم چه بگوییم؟ با توجه به اینکه طعم و مارک و برند و شکل و ظاهری متعددی دارد، مشتریها تمایل دارند اکثراً نمونه محصول را ببینند و با توجه به اینکه نمونههایش بسیار ارزان قیمت است، فقط هزینه پست آن مطرح است و شما می توانید با ارسال چند نمونه برای مشتری با یک هزینه بسیار کمی، فضا را برای اینکه نظر مشتری را جلب کنید ایجاد کنید و نمونههای شما را ببیند. بردن این نمونهها و ارسال آن برای مشتریهای شما خیلی مشکلی ایجاد نمیکند.
- برخی از کالاها واقعاً سخت است ارسال نمونه برای مشتریها اما کیک و کلوچه، راحت شما میتوانید نمونهها را بفرستید. از طرفی هزینه ارسال نمونهها هم زیاد نمیشود.
- قیمت ارسال در تمام کالاها یکسان است حالا براساس وزن. اما گاهی خود نمونه قیمتش خیلی بالاست. یعنی یک وقتایی، یک سری محصولاتی مثلاً ماشین آلات اصلاً نمونه نمیشود بزنند، فقط فیلم و ویدئو باید بفرستید. اما کیک و کلوچه عیب آن این است که باید طعم آن را بفهمند و از فیلم و ویدئو نمیتوانند تشخیص بدهند که چطور هست. اما مزیتش هم این است که خود کالا را شما میتوانید شکلهای مختلفش را ارسال کنید و مشتریهای خودتان را پیدا کنید.
مصرف کننده این محصول در سراسر دنیا وجود دارد:
- از مزیتهای مهم این کالاها این است که در تمام دنیا مصرف میشود یعنی اینکه اکثر دنیا این محصولات را میپسندند و از آن استفاده میکنند. حالا ممکن است بعضی از کشورهای دنیا طعم و ذائقهشان فرق کند اما اساساً کیک و کلوچه را به عنوان یک کالای مصرفی اکثر دنیا پذیرفتهاند و از آن استفاده میکنند و ما هم تولیدات سنتی خاص خودمان را داریم و طعمهایی دارد که مشتریها ممکن است آن را بپسندند و بازارهای خیلی خوبی برای آن ایجاد بشود. قیمت بسیار پایین آن، شرایط مصرف بسیار زیادی ایجاد میکند.
یکبار مصرف نیست و دائما مصرف میشود:
- کیک و کلوچه شاید بگوییم بین ضروری و غیرضروریست، کالای بسیار پرمصرف و پرمتقاضی هست یعنی شما از یک بچه کوچک دبستانی تا یک پیرمرد، این محصول را استفاده میکنند و مصرفش هم اکثراً دائمی هست. حالا بعضی از فصلها مثل تابستان کمتر میشود و زمستان بیشتر میشود که حالا این اساس ذات فصلی است و تقاضاها و میل مردم. اما مردم در تمام دنیا مصرف کننده این محصول هستند و شما می توانید جایگاههای خوبی برای فروش این محصول پیدا بکنید.
آمار صادرات کیک و کلوچه:
هدف شناسایی رقبا در بازار جهانی است.
- رقم کل صادرات: 36,752,231,000 دلار.
- میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 4 درصد.
- میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 9 درصد.
- میانگین فاصله از کشور وارد کننده: 2,192 KM.
آمار واردات کیک و کلوچه:
هدف شناخت متقاضیان و پتانسیل ها در بازار جهانی است.
- رقم کل واردات: 36,846,488,000 دلار.
- میزان رشد پنج ساله ارزش هر واحد: 4 درصد.
- میزان رشد یکساله ارزش هر واحد: 10 درصد.
- میانگین فاصله از کشور صادر کننده: 2,317 KM.