در حالی که تعداد خودروهای برقی در همه جای دنیا به سرعت در حال افزایش است، اما اکثر موتورهای برقی بر روی ماشین های کوچک تر نصب می شوند. به باور بعضی ها، فقط موتورهای دیزلی می توانند از پس کارهای سنگین بر بیایند، اما حالا کامیون Elekto Dumper، به عنوان بزرگ ترین خودرو برقی دنیا این گفته را به چالش کشیده است.
کامیون Elekto Dumper، برای حمل مواد معدنی از دامنه کوه های سوییس مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح مستقیما به یک کارخانه سیمان که در آن منطقه قرار دارد، منتقل می شوند. اما نکته جالب توجه در مورد این کامیون سنگین این است که ماشین به لطف یک کار مهندسی واقعا فوق العاده، دیگر نیازی به شارژ موتور برقی خود ندارد.
خود کامیون 45 تن وزن دارد و هر روز از تپه ای به شیب 13 درصد بالا می رود. وزن ماشین در هنگام بازگشت چیزی بیش از 2 برابر می شود و 65 تن سنگ معدن را با خود به کارخانه می آورد. حالا برای آنکه این کامیون برقی، نیاز به شارژ الکتریکی نداشته باشد، «سیستم ترمز احیاکننده» (regenerative braking system) آن، انرژی تولید شده در اثر حرکت ماشین به سمت پایین تپه را ذخیره کرده و با استفاده از آن، باتری کامیون را در حین برگشت به بالای تپه شارژ می کند.
در حالی که نام رسمی این کامیون، Elektro Dumper است، اما شرکت آلمانی سازنده آن یعنی Kuhn Schweitz، اسم eDumper را برای آن انتخاب است. eDumper به عنوان بزرگ ترین خودرو برقی دنیا بر روی یک ابرکامیون کوماتسو HB 605-7 مدل سازی شده و حدود 9 متر طول، 4 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد. ارتفاع تایرهای آن نیز حدود 2 متر است.
شرکت Kuhn Schweitz بر روی این کامیون برقی سبز رنگ، یک باتری 600 کیلووات ساعتی نصب کرده که برای قدرت دهی به شش ماشین برقی تسلا مدل اس کافی است.
Kuhn Schweitz می گوید که کامیون برقی هر روز حدود 20 بار از معدن به سمت کارخانه جابه جا می کند و در طول این مدت انرژی معادل 200 کیلووات ساعت (77 مگاوات ساعت در سال) تولید می کند. این در حالی است که کامیون های معمولی هر سال چیزی بین 11000 تا 22000 گالون سوخت دیزلی مصرف می کنند.